Diferència entre les revisions de "Remigio Soler Tomás"
(No es mostren 30 edicions intermiges d'6 usuaris) | |||
Llínea 1: | Llínea 1: | ||
− | [[ | + | [[Archiu:Remigiosoler.jpg|thumb|250px|<center>Remigio Soler Tomás</center>]] |
− | '''Remigio Soler Tomás''' naix en [[Agres]] ([[El Comtat]]) el 14 d'octubre de 1897, en el si d’una família numerosa d'humils jornalers. Fon un pintor i escultor valencià | + | '''Remigio Soler Tomás''' naix en [[Agres]] ([[El Comtat]]) el [[14 d'octubre]] de [[1897]], en el si d’una família numerosa d'humils jornalers. Fon un pintor i escultor [[Comunidad Valenciana|valencià]] d'obres religioses i paisagístiques. Fill predilecte del seu poble d'Agres. Morí en [[Agullent]] el dia [[7 d'agost]] de [[1983]] (86 anys). |
− | + | === Infància === | |
− | ===Infància=== | + | Els primers anys de la seua vida transcorren en el seu poble natal, en un ambient rural i montanyós en permanent contacte en la naturalea, lo que li facilità la observació dels païsages característics de les serres de [[Mariola]], [[Benicadell]], [[Aitana]], que despuix representaria en la seua obra. Encara sent molt chiquet realisà, en miniatura, en argila, el modelat de la banda de música del poble, en els distints músics, en variades actituts i posicions. Ya llavors, en numeroses ocasions manifestà el seu desig d'aplegar a ser algun dia escultor. |
− | Els primers anys de la seua vida transcorren en el seu poble natal, en un ambient rural i montanyós en permanent contacte en la naturalea, lo que li facilità la observació dels païsages característics de les serres de [[Mariola]], [[Benicadell]], [[Aitana]] | ||
− | ===Formació=== | + | === Formació === |
− | En 1914, per indicació del seu mestre d'escola, es trasllada en la seua família a viure en [[ | + | En l'any [[1914]], per indicació del seu mestre d'escola, es trasllada en la seua família a viure en [[Valéncia]], a on els seus pares conseguixen regentar una porteria en una finca del carrer Comedies. Cursa estudis en l'Escola d'Arts Aplicades i Oficis Artístics, tenint com professor al pintor [[Salvador Abril y Blasco]] i obtenint un premi extraordinari. Els seus desijos de ser escultor, pronte se veuen amenaçats per motius d'índole econòmica. |
− | Alterna els seus estudis en treballs en un taller de pintura, aixina en els ingressos ajuda al sosteniment familiar. Conseguix alcançar molt pronte prestigi professional, aconsellat per D. Domingo Meli, el seu mestre, i pel droguiste Lamo. També se dedica a la decoració de salons de famílies pecunioses i a la restauració d'obres d'art. Als 18 anys inicia l'Ensenyança Superior i es matricula en la Real Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, a on predominen els postulats neoclàssics, sent els seus professors Julio Cebrián Mezquita, Rafael Rubio, Josep Renau,Pedro Ferrer Calatayud i | + | Alterna els seus estudis en treballs en un taller de pintura, aixina en els ingressos ajuda al sosteniment familiar. Conseguix alcançar molt pronte prestigi professional, aconsellat per D. Domingo Meli, el seu mestre, i pel droguiste Lamo. També se dedica a la decoració de salons de famílies pecunioses i a la restauració d'obres d'art. Als 18 anys inicia l'Ensenyança Superior i es matricula en la Real Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, a on predominen els postulats neoclàssics, sent els seus professors Julio Cebrián Mezquita, Rafael Rubio, [[Josep Renau]], Pedro Ferrer Calatayud i [[José Benlliure]], completant els seus estudis en lluents resultats acadèmics, i obtenint matricula d'honor. |
− | |||
− | + | Condiscípul de l'escultor [[Pascual Sempere]] d'[[Onil]] i del pintor [[Martínez Mulet]], entre els anys [[1920]] i [[1926]] lloguen conjuntament l'antic estudi del pintor valencià [[Pintor Fillol|Fillol]] en el carrer [[Portal de Valldigna]]. Allí, realisaren importants obres d'escultura, policromia i pintura i es desenrollaren valiosos proyectes. Recorre constantment, en els seus companyers, els parages que voregen Valéncia i especialment la seua horta. Els seus primers païsages són d'evident tendència "sorollista". També s'aficiona a la fotografia, algunes de les seues instantànees de la [[Anys 50|década dels 50]] de la [[Creu Coberta]] o [[Sant Marcelí]] són autèntics documents gràfics. | |
− | |||
− | + | === La pintura al temple i la decoració === | |
+ | Superats lluentament els estudis, i ple d'unció mística, es dedica a l'art religiós en iglésies, que alterna en el païsage i l'escultura. En eixos anys li encomanen la decoració de capelles, frescs, policromia d'imàgens, ornamentacions, estucats i dorats. Els seus païsages d'eixa etapa són en la seua majoria de [[Valéncia]], [[Agres]] i la [[Serra de Mariola]] o del monasteri de Sant Espirit ([[Gilet]]), a on passava les seues estages. En estos olis se decanta cap a un neoimpresionisme de llínees firmes i plans diferenciats, en forts cromatismes i contrallums. Es relaciona en el marqués de Lozoya i el comte Trigona. En este temps i per a una certa aristocràcia realisa retrats, tavernes, flors i decora salons. Estes obres seues són acadèmiques i de tall realiste. | ||
− | + | En l'adveniment de la [[II República Espanyola]] es vincula al Círcul de Belles Arts i al Centre Escolar i Mercantil, entre atres. En [[maig]] de [[1931]] realisa la seua primera exposició de païsages en l'[[Ateneu Mercantil de Valéncia]], en el Círcul de Belles Arts i en galeries particulars. Es donà a conéixer com integrant dels que, posteriorment, es nomenara "Jove Pintura Valenciana”, seguidora d'una tradició provinent de l'Acadèmia i de les influencies sorollistes. També participa en una Exposició Nacional de Belles Arts en [[Madrit]], obtenint medalla de bronze. | |
− | |||
− | === | + | === Etapa de la guerra civil === |
− | + | Durant la guerra civil espanyola alterna estages en [[Agres]] com en [[Valéncia]], a on s'enrola, en un principi, en els pintors escenógrafs. Treballa en el teatre [[Russafa]] i en atres de Valéncia, pinta els seus telons, bambalines, decorats, inclús els seus cartells anunciadors. També treballa com pintor mural en este periodo. En els interiors de les vivendes pinta païsages ilusoris i grans motius florals, sòcols, sostres, guirlandes, etc. | |
− | + | === La gran obra religiosa === | |
+ | Finalisada la guerra, Remigio Soler, troba en la vertent religiosa, el terreny abonat per a mostrar les seues obres pictòriques que plasmarà en "la seua gran obra religiosa", a la que es dedicarà intensament. Per a poder realisar eixa ingent obra, Remigio, persona de profundes convenciments religioses adquirides en la seua infància, s'inspira en la llectura dels texts sagrats o inclús en les regles de les órdens religioses o les vides dels sants, segons les seues pròpies declaracions "hi ha que amerar-se primer dels continguts simbòlics i teològics per a poder elevar-los a la major dignitat dels pinzells”, i acodint als grans mestres com [[Rafael]], [[Miguel Angel|Miguel Ángel]], [[Tiépolo]], [[Sorolla]], [[Benlliure]], etc. | ||
+ | Una part destacada d'estos treballs li foren encarregats gràcies a la seua gran amistat i excelent relació en el pare Elías, de l'abandonat convent de Franciscans d'[[Agres]]. Esta conexió permet a Remigio obrir-se camí entre Franciscans, Capuchins i Carmelites. En [[1940]] coneix a Mossén Josep Alba (Valéncia [[1911]]-[[1998]]), llavors retor d'[[Agullent]] i gran amant de l'art, qui li encomana la restauració i decoració del temple d'[[Agullent]] que junt al convent de Capuchins de [[l'Olleria]] són les seues obres de major magnitut. Esta magna obra li val a Remigio Soler la consideració de pintor "insigne i ilustre". La mort repentina d'Amalia en [[1954]], de qui estava profundament enamorat, no soles va a supondre un dur colp afectiu per a Remigio sino que li va a dur una llimitació en la seua carrera artística, ya que ademés de dedicar-se a la seua professió ha de portar avant a les quatre filles. | ||
− | En l'àmbit geogràfic comunitari valencià, l'abundant obra artística religiosa de Remigio Soler s'estén per una llarga llista de poblacions com [[Agres]] i [[Agullent]] (en obres en dos iglésies), [[Alberic]], [[Albuixech]], [[Alfara]], [[Alginet]](en obres en dos iglésies), [[Almássera]], [[Almoines]], [[Almussafes]], [[L'Alqueria de la | + | En l'àmbit geogràfic comunitari valencià, l'abundant obra artística religiosa de Remigio Soler s'estén per una llarga llista de poblacions com [[Agres]] i [[Agullent]] (en obres en dos iglésies), [[Alberic]], [[Albuixech]], [[Alfara]], [[Alginet]](en obres en dos iglésies), [[Almássera]], [[Almoines]], [[Almussafes]], [[L'Alqueria de la Comtesa]], [[Alzira]], [[Bétera]], [[Beniarjó]], [[Benidorm]], [[Biar]], [[Bocairent]] [[Burjassot]], [[Canals]](en dos iglesies), [[Castalla]], [[Cocentaina]], [[Énova]], [[La Font D'En Carrós]], [[Gandia]], [[Genovés]], [[Estivella]], [[Gilet]], [[Ibi]], [[Jérica]], [[Massamagrell]], [[Massanassa]], [[Moncada]], [[Montesa]] (en dos iglésies), [[Museros]], [[Nàquera]], [[Navarrés]], [[Oliva]], [[L'Olleria]] (en dos iglesies), [[Onil]], [[Ondara]], [[Pego]], [[Picassent]], [[Quart dels Valls]], [[Quartell]], [[Serra]], [[Rafelcofer]], [[Serra D’Engarcerán]] (en dos iglésies), [[Sueca]], [[Torrela]], [[La Vila Joyosa]], [[Vilallonga]], en prop de vint iglésies de [[Valencia]] capital i en les províncies d'[[Albacete]], [[Segòvia]], [[Toledo]] i [[Saragossa]]. Ademés de l'obra ya desapareguda de l'Asil de [[Cocentaina]], de l'altar major de [[Moncada]], de la capella de sant Antoni d'[[Ondara]], de l'iglésia de carmelites del carrer Ayala de [[Madrit]], i de la capella de l'antic Hospital General de Valéncia en el carrer Guillén de Castro. |
− | En escultura, la seua obra | + | En escultura, la seua obra més important és una replica de la talla romànica del [[sigle XVI]] de la Verge del Castell d'Agres, desapareguda durant la guerra civil del 36-39, que en compliment d'una promesa esculpí sobre el tronc d'un [[ciprer]] i que donà al seu poble natal. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | === El retrobament en el païsage i els llenços === | ||
+ | En els començaments de la década dels xixanta se produïx un punt d'inflexió en la carrera artística de Remigio Soler, que recupera la seua obra de païsages que, ademés, havia segut el somi de tota la seua vida, ampliant i diversificant els llocs d'inspiració. D'eixa época cap destacar païsages mariners i de la serrania de [[Conca]], entre atres. També pintà retrats, flors, tavernes, etc. Viaja a [[Itàlia]], [[Galícia]], [[Astúries]]… i a lo llarc de numerosos pobles de la [[Comunitat Valenciana]] en busca d'un major coneiximent de l'Història de l'Art. Artiste polifacètic, celebrà diverses exposicions individuals i participà en numeroses exposicions colectives de caràcter regional i nacional. En la penúltima etapa de la seua vida residix durant varis anys en una chicoteta vivenda del barri [[Valencià]] de Sant Marcelí, prop de la seua filla Carmen i el seu germà Joaquín. | ||
+ | == Referències == | ||
+ | * [https://www.archivalencia.org/remigio-soler-el-arte-como-expresion-de-humanidad-y-honestidad/ Remigio Soler. Archidiócesis de Valéncia] | ||
+ | * [https://paraula.org/reportajes/remigio-soler/ Remigio Soler, el arte como expresión de humanidad y honestidad. Paraula] | ||
+ | * [https://pintors-valencians.blogspot.com/2023/02/remigio-soler-tomas.html Remigio soler. Pintores valencianos] | ||
+ | == Enllaços externs == | ||
+ | * [https://www.axesor.es/Informes-Empresas/n/7405296/ASSOCIACIO_CULTURAL_PINTOR_REMIGIO_SOLER_TOMAS.html Associació cultural Pintor Remigio soler] | ||
+ | * [http://www.remigiosoler.org/ Web sobre Remigio Soler] | ||
+ | [[Categoria:Biografies]] | ||
[[Categoria:Valencians]] | [[Categoria:Valencians]] | ||
− | |||
[[Categoria:Pintors]] | [[Categoria:Pintors]] | ||
[[Categoria:Pintors valencians]] | [[Categoria:Pintors valencians]] | ||
− | [[Categoria: | + | [[Categoria:Escultors]] |
+ | [[Categoria:Escultors valencians]] |
Última revisió del 16:24 18 jun 2024
Remigio Soler Tomás naix en Agres (El Comtat) el 14 d'octubre de 1897, en el si d’una família numerosa d'humils jornalers. Fon un pintor i escultor valencià d'obres religioses i paisagístiques. Fill predilecte del seu poble d'Agres. Morí en Agullent el dia 7 d'agost de 1983 (86 anys).
Infància[editar | editar còdic]
Els primers anys de la seua vida transcorren en el seu poble natal, en un ambient rural i montanyós en permanent contacte en la naturalea, lo que li facilità la observació dels païsages característics de les serres de Mariola, Benicadell, Aitana, que despuix representaria en la seua obra. Encara sent molt chiquet realisà, en miniatura, en argila, el modelat de la banda de música del poble, en els distints músics, en variades actituts i posicions. Ya llavors, en numeroses ocasions manifestà el seu desig d'aplegar a ser algun dia escultor.
Formació[editar | editar còdic]
En l'any 1914, per indicació del seu mestre d'escola, es trasllada en la seua família a viure en Valéncia, a on els seus pares conseguixen regentar una porteria en una finca del carrer Comedies. Cursa estudis en l'Escola d'Arts Aplicades i Oficis Artístics, tenint com professor al pintor Salvador Abril y Blasco i obtenint un premi extraordinari. Els seus desijos de ser escultor, pronte se veuen amenaçats per motius d'índole econòmica.
Alterna els seus estudis en treballs en un taller de pintura, aixina en els ingressos ajuda al sosteniment familiar. Conseguix alcançar molt pronte prestigi professional, aconsellat per D. Domingo Meli, el seu mestre, i pel droguiste Lamo. També se dedica a la decoració de salons de famílies pecunioses i a la restauració d'obres d'art. Als 18 anys inicia l'Ensenyança Superior i es matricula en la Real Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, a on predominen els postulats neoclàssics, sent els seus professors Julio Cebrián Mezquita, Rafael Rubio, Josep Renau, Pedro Ferrer Calatayud i José Benlliure, completant els seus estudis en lluents resultats acadèmics, i obtenint matricula d'honor.
Condiscípul de l'escultor Pascual Sempere d'Onil i del pintor Martínez Mulet, entre els anys 1920 i 1926 lloguen conjuntament l'antic estudi del pintor valencià Fillol en el carrer Portal de Valldigna. Allí, realisaren importants obres d'escultura, policromia i pintura i es desenrollaren valiosos proyectes. Recorre constantment, en els seus companyers, els parages que voregen Valéncia i especialment la seua horta. Els seus primers païsages són d'evident tendència "sorollista". També s'aficiona a la fotografia, algunes de les seues instantànees de la década dels 50 de la Creu Coberta o Sant Marcelí són autèntics documents gràfics.
La pintura al temple i la decoració[editar | editar còdic]
Superats lluentament els estudis, i ple d'unció mística, es dedica a l'art religiós en iglésies, que alterna en el païsage i l'escultura. En eixos anys li encomanen la decoració de capelles, frescs, policromia d'imàgens, ornamentacions, estucats i dorats. Els seus païsages d'eixa etapa són en la seua majoria de Valéncia, Agres i la Serra de Mariola o del monasteri de Sant Espirit (Gilet), a on passava les seues estages. En estos olis se decanta cap a un neoimpresionisme de llínees firmes i plans diferenciats, en forts cromatismes i contrallums. Es relaciona en el marqués de Lozoya i el comte Trigona. En este temps i per a una certa aristocràcia realisa retrats, tavernes, flors i decora salons. Estes obres seues són acadèmiques i de tall realiste.
En l'adveniment de la II República Espanyola es vincula al Círcul de Belles Arts i al Centre Escolar i Mercantil, entre atres. En maig de 1931 realisa la seua primera exposició de païsages en l'Ateneu Mercantil de Valéncia, en el Círcul de Belles Arts i en galeries particulars. Es donà a conéixer com integrant dels que, posteriorment, es nomenara "Jove Pintura Valenciana”, seguidora d'una tradició provinent de l'Acadèmia i de les influencies sorollistes. També participa en una Exposició Nacional de Belles Arts en Madrit, obtenint medalla de bronze.
Etapa de la guerra civil[editar | editar còdic]
Durant la guerra civil espanyola alterna estages en Agres com en Valéncia, a on s'enrola, en un principi, en els pintors escenógrafs. Treballa en el teatre Russafa i en atres de Valéncia, pinta els seus telons, bambalines, decorats, inclús els seus cartells anunciadors. També treballa com pintor mural en este periodo. En els interiors de les vivendes pinta païsages ilusoris i grans motius florals, sòcols, sostres, guirlandes, etc.
La gran obra religiosa[editar | editar còdic]
Finalisada la guerra, Remigio Soler, troba en la vertent religiosa, el terreny abonat per a mostrar les seues obres pictòriques que plasmarà en "la seua gran obra religiosa", a la que es dedicarà intensament. Per a poder realisar eixa ingent obra, Remigio, persona de profundes convenciments religioses adquirides en la seua infància, s'inspira en la llectura dels texts sagrats o inclús en les regles de les órdens religioses o les vides dels sants, segons les seues pròpies declaracions "hi ha que amerar-se primer dels continguts simbòlics i teològics per a poder elevar-los a la major dignitat dels pinzells”, i acodint als grans mestres com Rafael, Miguel Ángel, Tiépolo, Sorolla, Benlliure, etc.
Una part destacada d'estos treballs li foren encarregats gràcies a la seua gran amistat i excelent relació en el pare Elías, de l'abandonat convent de Franciscans d'Agres. Esta conexió permet a Remigio obrir-se camí entre Franciscans, Capuchins i Carmelites. En 1940 coneix a Mossén Josep Alba (Valéncia 1911-1998), llavors retor d'Agullent i gran amant de l'art, qui li encomana la restauració i decoració del temple d'Agullent que junt al convent de Capuchins de l'Olleria són les seues obres de major magnitut. Esta magna obra li val a Remigio Soler la consideració de pintor "insigne i ilustre". La mort repentina d'Amalia en 1954, de qui estava profundament enamorat, no soles va a supondre un dur colp afectiu per a Remigio sino que li va a dur una llimitació en la seua carrera artística, ya que ademés de dedicar-se a la seua professió ha de portar avant a les quatre filles.
En l'àmbit geogràfic comunitari valencià, l'abundant obra artística religiosa de Remigio Soler s'estén per una llarga llista de poblacions com Agres i Agullent (en obres en dos iglésies), Alberic, Albuixech, Alfara, Alginet(en obres en dos iglésies), Almássera, Almoines, Almussafes, L'Alqueria de la Comtesa, Alzira, Bétera, Beniarjó, Benidorm, Biar, Bocairent Burjassot, Canals(en dos iglesies), Castalla, Cocentaina, Énova, La Font D'En Carrós, Gandia, Genovés, Estivella, Gilet, Ibi, Jérica, Massamagrell, Massanassa, Moncada, Montesa (en dos iglésies), Museros, Nàquera, Navarrés, Oliva, L'Olleria (en dos iglesies), Onil, Ondara, Pego, Picassent, Quart dels Valls, Quartell, Serra, Rafelcofer, Serra D’Engarcerán (en dos iglésies), Sueca, Torrela, La Vila Joyosa, Vilallonga, en prop de vint iglésies de Valencia capital i en les províncies d'Albacete, Segòvia, Toledo i Saragossa. Ademés de l'obra ya desapareguda de l'Asil de Cocentaina, de l'altar major de Moncada, de la capella de sant Antoni d'Ondara, de l'iglésia de carmelites del carrer Ayala de Madrit, i de la capella de l'antic Hospital General de Valéncia en el carrer Guillén de Castro.
En escultura, la seua obra més important és una replica de la talla romànica del sigle XVI de la Verge del Castell d'Agres, desapareguda durant la guerra civil del 36-39, que en compliment d'una promesa esculpí sobre el tronc d'un ciprer i que donà al seu poble natal.
El retrobament en el païsage i els llenços[editar | editar còdic]
En els començaments de la década dels xixanta se produïx un punt d'inflexió en la carrera artística de Remigio Soler, que recupera la seua obra de païsages que, ademés, havia segut el somi de tota la seua vida, ampliant i diversificant els llocs d'inspiració. D'eixa época cap destacar païsages mariners i de la serrania de Conca, entre atres. També pintà retrats, flors, tavernes, etc. Viaja a Itàlia, Galícia, Astúries… i a lo llarc de numerosos pobles de la Comunitat Valenciana en busca d'un major coneiximent de l'Història de l'Art. Artiste polifacètic, celebrà diverses exposicions individuals i participà en numeroses exposicions colectives de caràcter regional i nacional. En la penúltima etapa de la seua vida residix durant varis anys en una chicoteta vivenda del barri Valencià de Sant Marcelí, prop de la seua filla Carmen i el seu germà Joaquín.
Referències[editar | editar còdic]
- Remigio Soler. Archidiócesis de Valéncia
- Remigio Soler, el arte como expresión de humanidad y honestidad. Paraula
- Remigio soler. Pintores valencianos