Diferència entre les revisions de "Sant Vicent de la Roqueta"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
m (Text reemplaça - 'només' a 'a soles')
 
(No es mostren 29 edicions intermiges d'6 usuaris)
Llínea 1: Llínea 1:
[[Image:Basilica Sant Vicent de la Roqueta(Valencia).jpg|275px|right|thumb|<center>La Roqueta</center>]]
+
[[File:València, sant Vicent de la Roqueta.JPG|275px|right|thumb|<center>Iglésia de Sant Vicent de La Roqueta</center>]]
L''''Iglésia de Sant Vicent de la Roqueta''', actualment nomenada de [[Crist Rei]], és l'iglésia més antiga de [[Valéncia]] Ciutat.
+
 
 +
[[File:San Vicente Mártir. Iglesia de la Roqueta 03.jpg|275px|right|thumb|<center>Símbols del martiri de Sant VicentIglésia de Sant Vicent</center>]]
 +
 
 +
[[File:San Vicente Mártir. Iglesia de la Roqueta 05.jpg|275px|right|thumb|<center>Patí interior d'accés a l'iglésia</center>]]
 +
 
 +
[[File:San Vicente Mártir. Iglesia de la Roqueta 04.jpg|275px|right|thumb|<center>Retaule a l'entrada</center>]]
 +
 
 +
 
 +
[[File:San Vicente Mártir. Iglesia de la Roqueta 02.jpg|275px|right|thumb|<center>Detall del Retaule</center>]]
 +
 
 +
L''''Iglésia de Sant Vicent de la Roqueta''', també coneguda com '''Convent de la Roqueta''', actualment nomenada de [[Crist Rei]], és l'iglésia més antiga de [[Valéncia]] Ciutat. Els edificis que formen Sant Vicent de la Roqueta constituixen una de les primeres edificacions cristianes en la ciutat de Valéncia. Tenen el seu orige en el cult a [[Sant Vicent Màrtir]] cap al [[sigle IV]].
 +
 
 +
Esta històrica i important iglésia primitiva fon construïda sobre un monticul de roca, a on se va construir un “[[martiryum]]” sobre la seua tomba, fòra de les muralles de la ciutat i junt a  l'antiga [[Via Augusta]] que travessava la ciutat de [[Valéncia]], a on va rebre martiri el diaca Vicent a principis del [[sigle IV]]. En ella se varen venerar les restes del [[màrtir]] durant sigles.
  
Esta històrica i important iglésia primitiva va ser construïda sobre un monticul de roca, a on se va construir un “[[martiryum]]” sobre la seua tomba,  fora de les muralles de la ciutat i junt a  l'antiga [[Via Augusta]] que travessa la ciutat de [[Valéncia]], a on va rebre martiri el diaca [[Sant Vivent Martir|Vicente]] a principis del [[sigle IV]], En ella se varen venerar els restos del [[màrtir]] durant sigles.
 
 
== Els [[mossàraps valencians]] i la Roqueta ==
 
== Els [[mossàraps valencians]] i la Roqueta ==
  
Llínea 12: Llínea 23:
 
[[El Sit]] va restablir el cult cristia en distintes mesquites com la d'aljama i huit més. Igualment va fer en atres ciutats del [[Regne]] com [[Almenara]], [[Puig]] i [[Murviedro]] ([[Sagunt]]).  Mort el Sit i perduda Valéncia, varen ser profanades les iglésies i el cult es va llimitar als antics llocs.
 
[[El Sit]] va restablir el cult cristia en distintes mesquites com la d'aljama i huit més. Igualment va fer en atres ciutats del [[Regne]] com [[Almenara]], [[Puig]] i [[Murviedro]] ([[Sagunt]]).  Mort el Sit i perduda Valéncia, varen ser profanades les iglésies i el cult es va llimitar als antics llocs.
  
Durant els 500 anys de dominació molts varen ser els que varen optar per convertir-se a l'Islam, prova d'això la ''trobem en els llinages d'alguns moros, mostra inequívoca de les seues arrels, és el cas de els Xempeteri, Aparten Vives, Sancte Marini, Aparten Lop, Aparten Sancho, Aparten Bono, Aparten Fortun, Ferriz, Aparten Calbo, etc.'' Pero molts atres, varen continuar professant la seua fe i, en l'entrega de claus del rei Zayan a [[Jaume I]] , se citaven aproximadament a un terç de la població com a cristiana.  
+
Durant els 500 anys de dominació molts varen ser els que varen optar per convertir-se a l'Islam, prova d'això la ''trobem en els llinages d'alguns moros, mostra inequívoca de les seues arrels, és el cas dels Xempeteri, Aparten Vives, Sancte Marini, Aparten Lop, Aparten Sancho, Aparten Bono, Aparten Fortun, Ferriz, Aparten Calbo, etc.'' Pero molts atres, varen continuar professant la seua fe i, en l'entrega de claus del rei Zayan a [[Jaume I]] , se citaven aproximadament a un terç de la població com a cristiana.  
  
Les dades demostren que durant la dominació a soles va existir una iglésia oberta al cult i tot indica que va ser la de la Roqueta eixa iglésia, desmentint distints autors des de [[Beuter]] a [[Llorente]].
+
Les senyes demostren que durant la dominació a soles va existir una iglésia oberta al cult i tot indica que va ser la de la Roqueta eixa iglésia, desmentint distints autors des de [[Beuter]] a [[Llorente]].
  
 
=== Extramurs ===
 
=== Extramurs ===
  
Aixina sabem per les actes del  martiri de [[Sant Vicent]], que els seus restos varen ser portats a un lloc immediat extramurs, lo que impossibilita que fora una atra de les iglésies de la ciutat.   
+
Aixina sabem per les actes del  martiri de [[Sant Vicent Màrtir|Sant Vicent]], que les seues despulles varen ser portats a un lloc immediat extramurs, lo que impossibilita que fora una atra de les iglésies de la ciutat.   
  
 
{{cita|“Cessant perfidorum crudelitate et filelium crescente devotione, beatissimus Màrtir ad sepulturae et honorifentiam inde llevenels teus, digna cum reverentia deportatur et sub sacre Altari extra murs ajusdem Civitatis Valentiae ad quietem reponitur”}}  
 
{{cita|“Cessant perfidorum crudelitate et filelium crescente devotione, beatissimus Màrtir ad sepulturae et honorifentiam inde llevenels teus, digna cum reverentia deportatur et sub sacre Altari extra murs ajusdem Civitatis Valentiae ad quietem reponitur”}}  
 
   
 
   
Se varen portar els seus restos extramurs i es varen colocar davall un altar ve a dir..  
+
Se varen portar les seues despulles extramurs i es varen colocar devall un altar ve a dir..  
  
El sepulcre original segons les dades va haver de ser semblant al de [[Santa Engràcia]] en [[Saragossa]] que és de la mateixa época i en el mateix motiu.
+
El sepulcre original segons les senyes va haver de ser semblant al de [[Santa Engràcia]] en [[Saragossa]] que és de la mateixa época i en el mateix motiu.
  
 
Els restos es trobaven en una ara o altar i en un lloc inferior, en data de hui, no s'ha descobert eixe lloc.
 
Els restos es trobaven en una ara o altar i en un lloc inferior, en data de hui, no s'ha descobert eixe lloc.
Llínea 42: Llínea 53:
 
Es dir, que estava oberta al cult perque el costum dels musulmans va ser no permetre l'edificació de noves iglésies.
 
Es dir, que estava oberta al cult perque el costum dels musulmans va ser no permetre l'edificació de noves iglésies.
  
Aixina tenim que en [[1177]], [[Alfons II]] va concedir a l'Abad Dodón i als monges del convent de [[Sant Joan de la Peya]],  l'iglésia de Sant Vicent de Valéncia, és dir que indubtablement,  en Sant Vicent havien fidels, '''“que era llavors l'iglésia matriu i com a catedral, al prelat del qual, que és el bisbe i al seu capítul, pertanyen els delmes.”'''   
+
Aixina tenim que en l'any [[1177]], [[Alfons II]] va concedir a l'Abad Dodón i als monges del convent de [[Sant Joan de la Peya]],  l'iglésia de Sant Vicent de Valéncia, és dir que indubtablement,  en Sant Vicent havien fidels, '''“que era llavors l'iglésia matriu i com a catedral, al prelat del qual, que és el bisbe i al seu capítul, pertanyen els delmes.”'''   
  
 
En [[1212]] Continuava el monasteri de Sant Joan de la Penya en possessió de l'iglésia, sent en eixe any quan el Rei Pere '''“va lloar i va aprovar la dita donació : indici manifest de que la posseïa aquella comunitat en el seu temps”'''
 
En [[1212]] Continuava el monasteri de Sant Joan de la Penya en possessió de l'iglésia, sent en eixe any quan el Rei Pere '''“va lloar i va aprovar la dita donació : indici manifest de que la posseïa aquella comunitat en el seu temps”'''
  
Aixina en [[1232]], quan [[Jaume I]] encara es trobava en [[Monzón]], i darrere del pacte en el [[moro Zeit]], i quan ya es preparava la conquista del [[Regne de Valéncia]]:
+
Aixina en l'any [[1232]], quan [[Jaume I]] encara es trobava en [[Monzón]], i darrere del pacte en el [[moro Zeit]], i quan ya es preparava la conquista del [[Regne de Valéncia]]:
  
 
{{cita|“... concedix a l'Abad del monasteri de Sant Victorian a Aragó aquell lloc o iglésia que hi havia en Valéncia i es cridava Sant Vicent...”, “als vostres successors per sempre, com a heretat pròpia, lliure, franca,...”, “... (possessions) que per terra, o per mar li pertanygueren en algun temps, o li pertanyguen, o hagen de pertànyer en algun temps...”}}
 
{{cita|“... concedix a l'Abad del monasteri de Sant Victorian a Aragó aquell lloc o iglésia que hi havia en Valéncia i es cridava Sant Vicent...”, “als vostres successors per sempre, com a heretat pròpia, lliure, franca,...”, “... (possessions) que per terra, o per mar li pertanygueren en algun temps, o li pertanyguen, o hagen de pertànyer en algun temps...”}}
Llínea 58: Llínea 69:
 
Durant els sigles [[sigle XIV|XIV]] i [[sigle XV|XV]] es varen alçar unes quantes capelles al voltant de l'iglésia major. A mitat del sigle XV residien en el monasteri 11 monges, en el monasteri tenien distintes dependències entre elles cuina, dormitoris, sala capitular i sagristia.
 
Durant els sigles [[sigle XIV|XIV]] i [[sigle XV|XV]] es varen alçar unes quantes capelles al voltant de l'iglésia major. A mitat del sigle XV residien en el monasteri 11 monges, en el monasteri tenien distintes dependències entre elles cuina, dormitoris, sala capitular i sagristia.
 
    
 
    
Durant els sigles [[sigle XVIII|XVIII]] i [[sigle XIX|XIX]] el recint va patir distintes i importants reformes arribant durant les guerres carlines a derrocar-se la torre, i atres zones del complex en el convent i l'iglésia.
+
Durant els sigles [[sigle XVIII|XVIII]] i [[sigle XIX|XIX]] el recint va patir distintes i importants reformes arribant durant les guerres carlistes a derrocar-se la torre, i atres zones del complex en el convent i l'iglésia.
  
 
En [[1701]] es va construir la capella de la Mare de Deu de Belem, hui coneguda com de la Comunió.  
 
En [[1701]] es va construir la capella de la Mare de Deu de Belem, hui coneguda com de la Comunió.  
Les tropes de [[Napoleó]] ho varen utilisar com a quarter, igual que moltes atres iglésies. Després en la desamortisació  i l'exclaustració dels monges en [[1837]] les autoritats municipals varen ordenar derrocar una part del monasteri. En això es va perdre  la capçalera del temple i la seua torre.
+
Les tropes de [[Napoleó]] ho varen utilisar com a quarter, igual que moltes atres iglésies. Despuix en la desamortisació  i l'exclaustració dels monges en [[1837]] les autoritats municipals varen ordenar derrocar una part del monasteri. En això es va perdre  la capçalera del temple i la seua torre.
  
Quasi a mitat del [[sigle XIX]], en [[1838]],  l'iglésia, el monasteri i els horts varen ser adquirits  per a edificar vivendes.  Ya en [[1879]] les mares agustines, del  convent de Sant Josep,  que havia segut derruït, i Santa Tecla,  varen comprar este monasteri en l'ajuda del marqués d'Arborar. I es va iniciar la seua rehabilitació a càrrec de l'arquitecte Antonio Martorell donant-li l'aspecte que actualment es pot observar.
+
Quasi a mitat del [[sigle XIX]], en l'any [[1838]],  l'iglésia, el monasteri i els horts varen ser adquirits  per a edificar vivendes.  Ya en [[1879]] les mares agustines, del  convent de Sant Josep,  que havia segut derruït, i Santa Tecla,  varen comprar este monasteri en l'ajuda del marqués d'Arborar. I es va iniciar la seua rehabilitació a càrrec de l'arquitecte Antonio Martorell donant-li l'aspecte que actualment es pot observar.
  
Va patir les ires dels exaltats durant la [[Guerra Civil|guerra civil]] de [[1936]] i va ser incendiada. Després de la guerra va passar a les mans dels Agustins que ho varen vendre en l'any [[1973]] per a construir vivendes. La pressió dels valencians i el soport mediàtic d'alguns mijos escrits varen conseguir que no es portara a cap el derrocament i actualment l'edifici pertany a l'Arquebisbat.
+
Va patir les ires dels exaltats durant la [[Guerra Civil|guerra civil]] de [[1936]] i va ser incendiada. Despuix de la guerra va passar a les mans dels Agustins que ho varen vendre en l'any [[1973]] per a construir vivendes. La pressió dels valencians i el soport mediàtic d'alguns mijos escrits varen conseguir que no es portara a cap el derrocament i actualment l'edifici pertany a l'Arquebisbat.
  
== Dades arquitectòniques ==  
+
== Senyes arquitectòniques ==  
  
 
Actualment el monasteri està molt degradat i són diversos els proyectes que mai arriben a bon fi de restauració. En idees molt variades, com fer un museu dedicat a [[Sorolla]], el gran pintor valencià. Si be la societat valenciana i sobretot les associacions vicentines reclamen que es restaure i dedique com mai va haver de deixar de ser al sant màrtir, patró de la ciutat, el diaca Vicent.
 
Actualment el monasteri està molt degradat i són diversos els proyectes que mai arriben a bon fi de restauració. En idees molt variades, com fer un museu dedicat a [[Sorolla]], el gran pintor valencià. Si be la societat valenciana i sobretot les associacions vicentines reclamen que es restaure i dedique com mai va haver de deixar de ser al sant màrtir, patró de la ciutat, el diaca Vicent.
  
La planta és rectangular, si be les successives modificacions li donen un aspecte irregular. El temple és d'una nau, dividida en quatre zones, en capelles entre els contraforts. El transmetre, és a dir la nau que creua a la principal formant una creu llatina, disposta d'una cúpula sense tambor i en cor alt en els peus. El traspol es troba cobert per una volta de canó en revoltons en forma de mija lluna oberta per a l'accés de la llum, cridades llunetes. L'interior en columnes adossades al mur d'estil corinti i entaulament de forma denticulada. En decoració esgrafiada podem vore els  fusts de les pilastres, fris, intradós dels arcs i la l'interior  de la cúpula.
+
La planta és rectangular, si be les successives modificacions li donen un aspecte irregular. El temple és d'una nau, dividida en quatre zones, en capelles entre els contraforts. El transmetre, és a dir la nau que creua a la principal formant una creu llatina, disposta d'una cúpula sense tambor i en cor alt en els peus. El traspol es troba cobert per una volta de canó en revoltons en forma de mija lluna oberta per a l'accés de la llum, denominades llunetes. L'interior en columnes adossades al mur d'estil corinti i entaulament de forma denticulada. En decoració esgrafiada podem vore els  fusts de les pilastres, fris, intradós dels arcs i la l'interior  de la cúpula.
  
 
Les portades conservades són tart romàniques. Una d'elles, la que coincidix en la capella de Sant Vicent, es troba en el claustre, en la part nort de l'iglésia.  En els capitells es poden observar distintes escenes, representant seqüències del martiri del sant. “Es tracta d'una portada d'arc de mig punt abocinada en arquivoltes que baixen en fines columnes els capitells dels quals estan historiats.”  En la zona oest de l'iglésia, comunicant en les dependències de la parròquia, trobem l'atra, i va ser construïda en selleria.
 
Les portades conservades són tart romàniques. Una d'elles, la que coincidix en la capella de Sant Vicent, es troba en el claustre, en la part nort de l'iglésia.  En els capitells es poden observar distintes escenes, representant seqüències del martiri del sant. “Es tracta d'una portada d'arc de mig punt abocinada en arquivoltes que baixen en fines columnes els capitells dels quals estan historiats.”  En la zona oest de l'iglésia, comunicant en les dependències de la parròquia, trobem l'atra, i va ser construïda en selleria.
Llínea 93: Llínea 104:
 
Esta va ser realisada a finals del [[sigle XIX]]  Es va consolidar l'iglésia, es va tancar la capçalera en un mur en vans  ogivals, es varen realisar les dos galeries del claustre  que s'havien perdut, en motius semblants a la nort i oest, que es conservaven en acceptable estat, i se li va afegir una planta.
 
Esta va ser realisada a finals del [[sigle XIX]]  Es va consolidar l'iglésia, es va tancar la capçalera en un mur en vans  ogivals, es varen realisar les dos galeries del claustre  que s'havien perdut, en motius semblants a la nort i oest, que es conservaven en acceptable estat, i se li va afegir una planta.
  
En la planta inferior es trobaven els servicis: el refectori, el locutori, l'aula capitular i el cor davall. En el primer pis les celes, i en el superior les celes de les novícies i la enfermeria.
+
En la planta inferior es trobaven els servicis: el refectori, el locutori, l'aula capitular i el cor devall. En el primer pis les celes, i en el superior les celes de les novícies i la enfermeria.
  
 
La frontera va ser restaurada donant-li un aspecte neogòtic,  Podem vore tres plantes en vans, uns buits oberts en el mur, en uns arcs apuntats o conopials que es troben tancats en zelosies.  
 
La frontera va ser restaurada donant-li un aspecte neogòtic,  Podem vore tres plantes en vans, uns buits oberts en el mur, en uns arcs apuntats o conopials que es troben tancats en zelosies.  
  
 
El campanar està realisat en rajola. Té planta quadrangular i vans de mig punt.
 
El campanar està realisat en rajola. Té planta quadrangular i vans de mig punt.
 +
 
 +
== Referències ==
 +
* [http://www.cult.gva.es/dgpa/documentacion/interno/271.pdf GVA] Patrimoni Cultural Valencià. Generalitat Valenciana]
 +
* Cabanes Pecourt, M. D., Los monasterios valencianos. Su economia en el siglo XV, vol. I, pàgs, 148-157
 +
* [http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/01826185650146165220035/p0000001.htm#I_0_Chabas Llorens,  Els mossàraps valencians, 1891. Real Academia de Historia]
 +
* [http://books.google.es/books?id=lmG68TqN28wC&dq=Malo+de+Molina,+Rodrigo+el+Campeador&printsec=frontcover&source=bl&ots=q7-i4a6zjJ&sig=SlNcWtQb6CMcUySfkPr21iKiqA8&hl=es&ei=YXP4SZfjMMLOjAfTrdXEDA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6 Malo de Molina, Rodrigo el Campeador p 122, 1857. Imprenta Nacional. Madrit] ISBN 84-8339-208-9
 +
* Martínez Aloy, J., Geografía del Reino de Valencia: Provincia de Valencia Tom I. Vol. 2, pàg 259.
 +
* Soriano Sánchez, R., La arqueología cristiana en la ciudad de Valencia: de la leyenda a la realidad, pàgs. 13-16
  
== Bibliografía ==
+
== Bibliografia ==
 
+
* Benito Goerlich, D., "Iglesia y Monasterio de San Vicente de la Roqueta, actual parroquia de Cristo Rey", Catálogo de Monumentos y Conjuntos de la Comunidad Valenciana, Vol. II, p. 613-618, Ed. Generalitat valenciana, Valéncia, 1983
*[http://books.google.es/books?id=lmG68TqN28wC&dq=Malo+de+Molina,+Rodrigo+el+Campeador&printsec=frontcover&source=bl&ots=q7-i4a6zjJ&sig=SlNcWtQb6CMcUySfkPr21iKiqA8&hl=es&ei=YXP4SZfjMMLOjAfTrdXEDA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6 Malo de Molina, Rodrigo el Campeador p 122, 1857. Imprenta Nacional. Madrit] ISBN 84-8339-208-9.  
+
* Puga, M., "Trazado armónico del templo de san Vicente de la Roqueta en Valencia", Primer coloquio de arte valenciano, p. 95-101, ed. Universitat de Valéncia, Valéncia
 
+
* Sanchis Sivera, J., "La diócesis valentina. Nuevos estudios históricos", Anales del Instituto General y Técnico de Valencia, t. IX, pàgs 149-170, 1923
*[http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/01826185650146165220035/p0000001.htm#I_0_Chabas Llorens, Els mossàraps valencians, 1891. Real Academia de Historia.]
+
* Serra, A i Soriano, F. J., San Vicente de la Roqueta, ed. Iglesia en Valencia, Valéncia, 1993
 +
* Ubieto Arteta, Antonio. Origenes del Reino de Valencia. Zaragoza. 1981. Facsimil. ISBN 84-7013-155-9
  
*Ubieto Arteta, Antonio. Origenes del Reino de Valencia. Zaragoza. 1981. Facsimil. ISBN 84-7013-155-9
+
== Enllaços externs ==
 +
{{Commonscat|Church of Sant Vicent de la Roqueta}}
  
==Enllaços externs==
+
* [http://www.lasprovincias.es/comunitat/opinion/201702/17/sant-vicent-roqueta-20170217003126-v.html Sant Vicent de la Roqueta - [[Òscar Rueda]] - Las Provincias]
*[http://www.cult.gva.es/dgpa/documentacion/interno/271.pdf GVA]
 
*[http://www.lasprovincias.es/comunitat/opinion/201702/17/sant-vicent-roqueta-20170217003126-v.html Sant Vicent de la Roqueta - [[Òscar Rueda]] - Las Provincias]
 
  
 
[[Categoria:Monuments del Regne de Valéncia]]
 
[[Categoria:Monuments del Regne de Valéncia]]

Última revisió del 10:49 20 jul 2024

Iglésia de Sant Vicent de La Roqueta
Símbols del martiri de Sant VicentIglésia de Sant Vicent
Patí interior d'accés a l'iglésia
Retaule a l'entrada


Detall del Retaule

L'Iglésia de Sant Vicent de la Roqueta, també coneguda com Convent de la Roqueta, actualment nomenada de Crist Rei, és l'iglésia més antiga de Valéncia Ciutat. Els edificis que formen Sant Vicent de la Roqueta constituixen una de les primeres edificacions cristianes en la ciutat de Valéncia. Tenen el seu orige en el cult a Sant Vicent Màrtir cap al sigle IV.

Esta històrica i important iglésia primitiva fon construïda sobre un monticul de roca, a on se va construir un “martiryum” sobre la seua tomba, fòra de les muralles de la ciutat i junt a l'antiga Via Augusta que travessava la ciutat de Valéncia, a on va rebre martiri el diaca Vicent a principis del sigle IV. En ella se varen venerar les restes del màrtir durant sigles.

Els mossàraps valencians i la Roqueta[editar | editar còdic]

L'única iglésia de la Valéncia mossàrap[editar | editar còdic]

En l'época de dominació àrap, l'iglésia va permanéixer oberta al cult cristià i en el seu entorn se varen anar agrupant els cristians constituint una raval fora de les muralles que va rebre el nom de lloc de Sant Vicent o Rayosa.

L'existència dels cristians mossàraps de Valéncia, està documentada per distintes fonts aixina en una de les capitulacions del Sit en els de Valéncia, es varen convindre que la guarnició d'esta, fins a l'entrega definitiva, "Se compondría de cristianos, escogidos entre los mozárabes que habitan la ciudad y arrabales".

El Sit va restablir el cult cristia en distintes mesquites com la d'aljama i huit més. Igualment va fer en atres ciutats del Regne com Almenara, Puig i Murviedro (Sagunt). Mort el Sit i perduda Valéncia, varen ser profanades les iglésies i el cult es va llimitar als antics llocs.

Durant els 500 anys de dominació molts varen ser els que varen optar per convertir-se a l'Islam, prova d'això la trobem en els llinages d'alguns moros, mostra inequívoca de les seues arrels, és el cas dels Xempeteri, Aparten Vives, Sancte Marini, Aparten Lop, Aparten Sancho, Aparten Bono, Aparten Fortun, Ferriz, Aparten Calbo, etc. Pero molts atres, varen continuar professant la seua fe i, en l'entrega de claus del rei Zayan a Jaume I , se citaven aproximadament a un terç de la població com a cristiana.

Les senyes demostren que durant la dominació a soles va existir una iglésia oberta al cult i tot indica que va ser la de la Roqueta eixa iglésia, desmentint distints autors des de Beuter a Llorente.

Extramurs[editar | editar còdic]

Aixina sabem per les actes del martiri de Sant Vicent, que les seues despulles varen ser portats a un lloc immediat extramurs, lo que impossibilita que fora una atra de les iglésies de la ciutat.

“Cessant perfidorum crudelitate et filelium crescente devotione, beatissimus Màrtir ad sepulturae et honorifentiam inde llevenels teus, digna cum reverentia deportatur et sub sacre Altari extra murs ajusdem Civitatis Valentiae ad quietem reponitur”

Se varen portar les seues despulles extramurs i es varen colocar devall un altar ve a dir..

El sepulcre original segons les senyes va haver de ser semblant al de Santa Engràcia en Saragossa que és de la mateixa época i en el mateix motiu.

Els restos es trobaven en una ara o altar i en un lloc inferior, en data de hui, no s'ha descobert eixe lloc.

El raval mossàrap[editar | editar còdic]

Tenien els cristians al voltant del temple un barri propi, en les seues hortes i des d'allí acodien a l'iglésia pròxima. Si no és aixina i no contara en el soport dels fidels haguera desaparegut durant l'época musulmana.

Des d'Alfons II d'Aragó, 1172, a Jaume I, 1238[editar | editar còdic]

En enguany, Alfons II d'Aragó va posar sege a la ciutat i va conseguir que el Rei de Valéncia doblegara el tribut.

Entre les condicions posades per a alçar el sege destaquem:

“es va conseguir que l'iglésia de Sant Vicent màrtir quedaria pel d'Aragó en tots els seus delmes i primícies i el restant de drets, per a dispondre d'ells a la seua voluntat”.

Es dir, que estava oberta al cult perque el costum dels musulmans va ser no permetre l'edificació de noves iglésies.

Aixina tenim que en l'any 1177, Alfons II va concedir a l'Abad Dodón i als monges del convent de Sant Joan de la Peya, l'iglésia de Sant Vicent de Valéncia, és dir que indubtablement, en Sant Vicent havien fidels, “que era llavors l'iglésia matriu i com a catedral, al prelat del qual, que és el bisbe i al seu capítul, pertanyen els delmes.”

En 1212 Continuava el monasteri de Sant Joan de la Penya en possessió de l'iglésia, sent en eixe any quan el Rei Pere “va lloar i va aprovar la dita donació : indici manifest de que la posseïa aquella comunitat en el seu temps”

Aixina en l'any 1232, quan Jaume I encara es trobava en Monzón, i darrere del pacte en el moro Zeit, i quan ya es preparava la conquista del Regne de Valéncia:

“... concedix a l'Abad del monasteri de Sant Victorian a Aragó aquell lloc o iglésia que hi havia en Valéncia i es cridava Sant Vicent...”, “als vostres successors per sempre, com a heretat pròpia, lliure, franca,...”, “... (possessions) que per terra, o per mar li pertanygueren en algun temps, o li pertanyguen, o hagen de pertànyer en algun temps...”

i del que es prendria possessió darrere de la conquista.

Posteriorment a la Conquista de Jaume I[editar | editar còdic]

Posteriorment a la reconquista de Jaume I, este va ordenar construir un nou temple, un hospital i un monasteri. Varen passar pel complex els Benedictins de Sant Victorian de Torren (1238-1255); Frares Mercedaris (1255-1259); i de nou els monges de Torren (1259-1287/89) fins que els cistercencs varen quedar en possessió del conjunt com a priorat dependent de Poblet.

Durant els sigles XIV i XV es varen alçar unes quantes capelles al voltant de l'iglésia major. A mitat del sigle XV residien en el monasteri 11 monges, en el monasteri tenien distintes dependències entre elles cuina, dormitoris, sala capitular i sagristia.

Durant els sigles XVIII i XIX el recint va patir distintes i importants reformes arribant durant les guerres carlistes a derrocar-se la torre, i atres zones del complex en el convent i l'iglésia.

En 1701 es va construir la capella de la Mare de Deu de Belem, hui coneguda com de la Comunió. Les tropes de Napoleó ho varen utilisar com a quarter, igual que moltes atres iglésies. Despuix en la desamortisació i l'exclaustració dels monges en 1837 les autoritats municipals varen ordenar derrocar una part del monasteri. En això es va perdre la capçalera del temple i la seua torre.

Quasi a mitat del sigle XIX, en l'any 1838, l'iglésia, el monasteri i els horts varen ser adquirits per a edificar vivendes. Ya en 1879 les mares agustines, del convent de Sant Josep, que havia segut derruït, i Santa Tecla, varen comprar este monasteri en l'ajuda del marqués d'Arborar. I es va iniciar la seua rehabilitació a càrrec de l'arquitecte Antonio Martorell donant-li l'aspecte que actualment es pot observar.

Va patir les ires dels exaltats durant la guerra civil de 1936 i va ser incendiada. Despuix de la guerra va passar a les mans dels Agustins que ho varen vendre en l'any 1973 per a construir vivendes. La pressió dels valencians i el soport mediàtic d'alguns mijos escrits varen conseguir que no es portara a cap el derrocament i actualment l'edifici pertany a l'Arquebisbat.

Senyes arquitectòniques[editar | editar còdic]

Actualment el monasteri està molt degradat i són diversos els proyectes que mai arriben a bon fi de restauració. En idees molt variades, com fer un museu dedicat a Sorolla, el gran pintor valencià. Si be la societat valenciana i sobretot les associacions vicentines reclamen que es restaure i dedique com mai va haver de deixar de ser al sant màrtir, patró de la ciutat, el diaca Vicent.

La planta és rectangular, si be les successives modificacions li donen un aspecte irregular. El temple és d'una nau, dividida en quatre zones, en capelles entre els contraforts. El transmetre, és a dir la nau que creua a la principal formant una creu llatina, disposta d'una cúpula sense tambor i en cor alt en els peus. El traspol es troba cobert per una volta de canó en revoltons en forma de mija lluna oberta per a l'accés de la llum, denominades llunetes. L'interior en columnes adossades al mur d'estil corinti i entaulament de forma denticulada. En decoració esgrafiada podem vore els fusts de les pilastres, fris, intradós dels arcs i la l'interior de la cúpula.

Les portades conservades són tart romàniques. Una d'elles, la que coincidix en la capella de Sant Vicent, es troba en el claustre, en la part nort de l'iglésia. En els capitells es poden observar distintes escenes, representant seqüències del martiri del sant. “Es tracta d'una portada d'arc de mig punt abocinada en arquivoltes que baixen en fines columnes els capitells dels quals estan historiats.” En la zona oest de l'iglésia, comunicant en les dependències de la parròquia, trobem l'atra, i va ser construïda en selleria.

L'accés al temple és per un pati interior a que s'entra des d'uns dels carrers laterals.

El Claustre[editar | editar còdic]

Va ser acabat en el sigle XVIII. Sobre els pedestals hi ha unes pilastres estil dòric en les quals es recolzen uns arcs de mig punt. En la planta superior, balcons de forja en vans de forma rectangular.

La capella de la Comunió[editar | editar còdic]

De planta rectangular té en el centre una cúpula que es recolza sobre pechines, quatre triangules curvilíneus que conformen l'anell de la cúpula. Decorada en caps d'àngels i en motius vegetals que recorren tota la capella.

La reconstrucció del sigle XVII[editar | editar còdic]

En la restauració del sigle XVII, que es va realisar utilisant sellars de l'antiga fàbrica, també es varen condicionar les dependències del monasteri entorn del claustre.

Reconstrucció de Martorell[editar | editar còdic]

Esta va ser realisada a finals del sigle XIX Es va consolidar l'iglésia, es va tancar la capçalera en un mur en vans ogivals, es varen realisar les dos galeries del claustre que s'havien perdut, en motius semblants a la nort i oest, que es conservaven en acceptable estat, i se li va afegir una planta.

En la planta inferior es trobaven els servicis: el refectori, el locutori, l'aula capitular i el cor devall. En el primer pis les celes, i en el superior les celes de les novícies i la enfermeria.

La frontera va ser restaurada donant-li un aspecte neogòtic, Podem vore tres plantes en vans, uns buits oberts en el mur, en uns arcs apuntats o conopials que es troben tancats en zelosies.

El campanar està realisat en rajola. Té planta quadrangular i vans de mig punt.

Referències[editar | editar còdic]

Bibliografia[editar | editar còdic]

  • Benito Goerlich, D., "Iglesia y Monasterio de San Vicente de la Roqueta, actual parroquia de Cristo Rey", Catálogo de Monumentos y Conjuntos de la Comunidad Valenciana, Vol. II, p. 613-618, Ed. Generalitat valenciana, Valéncia, 1983
  • Puga, M., "Trazado armónico del templo de san Vicente de la Roqueta en Valencia", Primer coloquio de arte valenciano, p. 95-101, ed. Universitat de Valéncia, Valéncia
  • Sanchis Sivera, J., "La diócesis valentina. Nuevos estudios históricos", Anales del Instituto General y Técnico de Valencia, t. IX, pàgs 149-170, 1923
  • Serra, A i Soriano, F. J., San Vicente de la Roqueta, ed. Iglesia en Valencia, Valéncia, 1993
  • Ubieto Arteta, Antonio. Origenes del Reino de Valencia. Zaragoza. 1981. Facsimil. ISBN 84-7013-155-9

Enllaços externs[editar | editar còdic]

Commons

Monuments i palaus de la Ciutat de Valéncia · Escut Valencia Ciutat.png
Basílica de la Verge dels Desamparats · Banys de l'Almirant · Casa Vestuari · Catedral de Valéncia · Ciutat de les Arts i les Ciències de Valéncia · El Micalet · Estació del Nort · Llonja de Valéncia · Mercat de Valéncia · Palau Arquebisbal · Palau de Benicarló · Palau de Cervelló · Palau de Cerveró · Palau de la Generalitat · Palau de Justícia · Palau de l'Exposició · Palau de les Comunicacions de Valéncia · Palau del Marqués de Campo · Palau dels Comtes d'Oliva · Palau dels Mercader · Palau Marqués de Dosaigües · Plaça del Mercat · Plaça de la Mare de Déu · Plaça de l'Ajuntament · Reals Drassanes del Grau de Valéncia · Sant Joan del Mercat · Torre de l'Àngel · Torres de Quart · Torres dels Serrans