Diferència entre les revisions de "Vanguardisme"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
(Pàgina nova, en el contingut: «L{{'}}'''vanguardisme''' és la tendència, en una obra d'art qualsevol, o d'un artista, a introduir elements innovadors respecte de les formes tradicional...».)
 
m
Llínea 1: Llínea 1:
L{{'}}'''vanguardisme''' és la tendència, en una obra d'[[art]] qualsevol, o d'un artista, a introduir elements innovadors respecte de les formes tradicionals o convencionals. També s'entén com excessiva preocupació per desplegar recursos que trenquen o distorsionen els sistemes més acceptats de representació o expressió, al teatre, pintura, lliteratura, cine, etc.  
+
El '''vanguardisme''' és la tendència, en una obra d'[[art]] qualsevol, o d'un artista, a introduir elements innovadors respecte de les formes tradicionals o convencionals. També s'entén com excessiva preocupació per desplegar recursos que trenquen o distorsionen els sistemes més acceptats de representació o expressió, al teatre, pintura, lliteratura, cine, etc.  
Té en general un us pijoratiu, tot i que també s'utilisa per designar els moviments artístics renovadors, i en general dogmàtics, que es van produir a [[Europa]] durant les primeres décades del [[segle XX]], i que són agrupats sota els noms genèrics de vanguarda o vanguardes.
+
Té en general un us pijoratiu, encara que també s'utilisa per a designar els moviments artístics renovadors, i en general dogmàtics, que es varen produir en [[Europa]] durant les primeres décades del [[segle XX]], i que estan agrupats baix els noms genèrics de vanguarda o vanguardes.
  
 
== Context històric ==
 
== Context històric ==
En el moment en qué van sorgir les vanguardes artístiques, [[Europa]] vivia una profunda [[Crisis econòmica|crisis]], que va desencadenar la [[Primera Guerra Mundial]], i va posar en evidència els llímits del sistema [[Capitalisme|capitalista]]. Si be fins el 1914 els [[Socialisme|socialistes]] són els únics que parlen de "''l'enfonament del capitalisme''", com senyala [[Arnold Hauser]], també atres sectors havien percebut abans els llímits d'un model de vida que privilegiava els [[diners]], la producció i els valors de canvi per davant de l'home.
+
En el moment en qué varen sorgir les vanguardes artístiques, [[Europa]] vivia una profunda [[Crisis econòmica|crisis]], que va desencadenar la [[Primera Guerra Mundial]], i va posar en evidència els llímits del sistema [[Capitalisme|capitalista]]. Si be fins l'any [[1914]] els [[Socialisme|socialistes]] són els únics que parlen de "''l'enfonament del capitalisme''", com senyala [[Arnold Hauser]], també atres sectors havien percebut abans els llímits d'un model de vida que privilegiava els [[diners]], la producció i els valors de canvi per davant de l'home.
  
El resultat d'això va ser la pobrea i l'encasellament artístic contra els que van reaccionar ja al [[1905]], [[Pablo Picasso]] i [[Georges Braque]] en les seues exposicions [[cubisme|cubistes]], i el [[futurisme]] el qual al 1909 llança el seu primer [[Manifest del Futurisme|manifest]] d'aposta de futur i rebuig a tot l'anterior, enlluernat pels avanços de la modernitat científica i tecnològica: és coneguda la frase de [[Filippo Tommaso Marinetti|Marinetti]]: ''"Un [[automòvil]] de carrera és més bell que la [[Victòria de Samotràcia]]"''.
+
El resultat d'això va ser la pobrea i l'encasellament artístic contra els que varen reaccionar ya en [[1905]], [[Pablo Picasso]] i [[Georges Braque]] en les seues exposicions [[cubisme|cubistes]], i el [[futurisme]] el qual en [[1909]] llançà el seu primer [[Manifest del Futurisme|manifest]] d'aposta de futur i rebuig a tot l'anterior, enlluernat pels avanços de la modernitat científica i tecnològica: és coneguda la frase de [[Filippo Tommaso Marinetti|Marinetti]]: ''"Un [[automòvil]] de carrera és més bell que la [[Victòria de Samotràcia]]"''.
  
Així es donen els primers passos de la vanguarda, encara que el moment d'explosió definitiva coincidix, llògicament, en la
+
Així es donen els primers passos de la vanguarda, encara que el moment d'explosió definitiva coincidix, llògicament, en la [[Primera Guerra Mundial]], en la consciència de l'absurt sacrifici que suponia, i en la promesa d'una vida diferent alletada pel triumf de la [[Revolució russa de 1917|revolució socialista]] en [[Rússia]].
[[Primera Guerra Mundial]], en la consciència de l'absurt sacrifici que suponia, i en la promesa d'una vida diferent alletada pel triumf de la [[Revolució russa de 1917|revolució socialista]] a [[Rússia]].
 
  
Corrien els dies de [[1916]] quan a [[Zúrich]] (territori neutral durant la guerra), [[Tristan Tzara]] un poeta i filòsof rumà, pròfuc de les seues [[Servici militar|obligacions militars]], va decidir fundar el "[[Cabaret Voltaire]]". Esta acta de fundació del [[dadaisme]], explosió [[Nihilisme|nihilista]] que propassava el rebuig total:
+
Corrien els dies de [[1916]] quan en [[Zúrich]] (territori neutral durant la guerra), [[Tristan Tzara]] un poeta i filòsof rumà, pròfuc de les seues [[Servici militar|obligacions militars]], va decidir fundar el "[[Cabaret Voltaire]]". Esta acta de fundació del [[dadaisme]], explosió [[Nihilisme|nihilista]] que propassava el rebuig total:
  
 
:''"El sistema DD us farà lliures, trenqueu-ho tot. Sou els amos de tot allò que trenqueu. Les lleis, les morals, les estètiques, s'han fet perqué respecteu les coses fràgils. Allò que és fràgil està destinat a ser trencat. Proveu la vostra força un sol cop: us desafiu a que després continueu. Allò que no trenqueu us trencarà, serà el vostre amo."''
 
:''"El sistema DD us farà lliures, trenqueu-ho tot. Sou els amos de tot allò que trenqueu. Les lleis, les morals, les estètiques, s'han fet perqué respecteu les coses fràgils. Allò que és fràgil està destinat a ser trencat. Proveu la vostra força un sol cop: us desafiu a que després continueu. Allò que no trenqueu us trencarà, serà el vostre amo."''
 
:::([[Louis Aragon]], poeta francés).
 
:::([[Louis Aragon]], poeta francés).
  
Este desig de destrucció de tot l'establet va portar als dadaistes, per tal de ser coherents, a rebujar-se a si mateixos: la pròpia destrucció.
+
Este desig de destrucció de tot l'establit va portar als dadaistes, per tal de ser coherents, a rebujar-se a si mateixos: la pròpia destrucció.
  
Alguns dels partidaris de [[Dadà]], dirigits per [[André Breton]], van pensar que les circumstàncies exigien no sols l'[[anarquia]] i la destrucció sino també la proposta; és així que s'aparten de Tzara (cosa que va donar punt final al moviment
+
Alguns dels partidaris de [[Dadà]], dirigits per [[André Breton]], varen pensar que les circumstàncies exigien no sols l'[[anarquia]] i la destrucció sino també la proposta; és aixina que s'aparten de Tzara (cosa que va donar punt final al moviment dadaista) i inicien l'aventura [[Surrealisme|surrealista]].
dadaista) i inicien l'aventura [[Surrealisme|surrealista]].
 
  
La fúria Dadà havia estat el pas primer i indispensable, pero havia arribat als seus llímits. Bretón i els surrealistes (es a dir: superrealistes) unixen la sentència d'[[Arthur Rimbaud]] (que en [[Charles Baudelaire]], [[Comte de Lautréamont]], [[Alfred Jarry]], [[Vincent van Gogh|Van Gogh]] i atres artistes del [[segle XIX]] seran reconeguts pels surrealistes com els seus "pares"): ''"s'ha de canviar la vida"'', en aquella de [[Karl Marx]]: ''"s'ha de transformar el món"''.  
+
La fúria Dadà havia segut el pas primer i indispensable, pero havia arribat als seus llímits. Bretón i els surrealistes (es dir: superrealistes) unixen la sentència d'[[Arthur Rimbaud]] (que en [[Charles Baudelaire]], [[Comte de Lautréamont]], [[Alfred Jarry]], [[Vincent van Gogh|Van Gogh]] i atres artistes del [[segle XIX]] seran reconeguts pels surrealistes com els seus "pares"): ''"s'ha de canviar la vida"'', en aquella de [[Karl Marx]]: ''"s'ha de transformar el món"''.  
 
Sorgix aixina el surrealisme al servici de la revolució que pretenia recuperar allò que a l'home de la societat, els seus condicionaments i repressions l'havien fet ocultar: la seua essència més pura, el seu Yo bàsic i autèntic.  
 
Sorgix aixina el surrealisme al servici de la revolució que pretenia recuperar allò que a l'home de la societat, els seus condicionaments i repressions l'havien fet ocultar: la seua essència més pura, el seu Yo bàsic i autèntic.  
  
A través de la recuperació de l'inconscient, dels [[somi]]s (són els dies de [[Sigmund Freud]] i dels orígens de la [[sicoanàlisis]]), de deixar-li el pas lliure a les passions i els desijos, de l'[[escritura automàtica]] (que més tart qüestionarien com a tècnica), de l'humor negre, intenten marchar cap a una societat nova en la que l'home puga viure en plenitut (la [[utopia]] surrealista). En este ple eixercici de la llibertat que va significar l'actitut surrealista, tres paraules s'unixen en un sol significat: [[amor]], [[poesia]] i [[llibertat]].
+
A través de la recuperació de l'inconscient, dels [[somi]]s (són els dies de [[Sigmund Freud]] i dels orígens del [[psicoanàlisis]]), de deixar-li el pas lliure a les passions i els desijos, de l'[[escritura automàtica]] (que més tart qüestionarien com a tècnica), de l'humor negre, intenten marchar cap a una societat nova en la que l'home puga viure en plenitut (la [[utopia]] surrealista). En este ple eixercici de la llibertat que va significar l'actitut surrealista, tres paraules s'unixen en un sol significat: [[amor]], [[poesia]] i [[llibertat]].
  
 
== Corrents del vanguardisme ==
 
== Corrents del vanguardisme ==
Dins del vanguardisme els ''[[-ismes vanguardistes|-ismes]]'' (i atres moviments o grups trencadors sense un ''-isme'' al nom) van sorgir contra una corrent envellida i van propondre innovacions radicals de contingut, llenguage i actitut vital. Entre ells destaquen:  
+
Dins del vanguardisme els ''[[-ismes vanguardistes|-ismes]]'' (i atres moviments o grups trencadors sense un ''-isme'' al nom) varen sorgir contra una corrent envellida i varen propondre innovacions radicals de contingut, llenguage i actitut vital. Entre ells destaquen:  
  
* [[Impressionisme]]: reacciona contra els excessos del [[realisme]], concentrant el seu interés en el procés mental d'un personage quan s'enfronta a alguna situació. Es caracterisa per traslladar a l'obra la verdader existència radicada en els processos mentals, la [[intuïció]] i la desvinculació d'un personage, així com pel maneig de personages a través de les associacions sicològiques.  
+
* [[Impressionisme]]: reacciona contra els excessos del [[realisme]], concentrant el seu interés en el procés mental d'un personage quan s'enfronta a alguna situació. Es caracterisa per traslladar a l'obra la verdader existència radicada en els processos mentals, la [[intuïció]] i la desvinculació d'un personage, aixina com pel maneig de personages a través de les associacions psicològiques.  
  
 
* [[Fauvisme]]
 
* [[Fauvisme]]
  
* [[Expressionisme]]: va nàixer a [[Alemanya]] el [[1920]] com a reacció al [[naturalisme]], va ser dirigit pel poeta [[Georg Trakl]]. Entre els seus principis se senyalen la reconstrucció de la [[realitat]], la relació de l'[[lliteratura|expressió lliterària]] en les [[arts plàstiques]] i la [[música]], i l'expressió de l'[[angoixa]] del món i de la vida a través de noveles i drames on es parla de les llimitacions socials impostes a la llibertat de l'home.  
+
* [[Expressionisme]]: va nàixer en [[Alemanya]] en [[1920]] com a reacció al [[naturalisme]], va ser dirigit pel poeta [[Georg Trakl]]. Entre els seus principis se senyalen la reconstrucció de la [[realitat]], la relació de l'[[lliteratura|expressió lliterària]] en les [[arts plàstiques]] i la [[música]], i l'expressió de l'[[angoixa]] del món i de la vida a través de noveles i drames a on es parla de les llimitacions socials impostes a la llibertat de l'home.  
  
* [[Cubisme]]: va aparéixer a [[França]], encapçalat per [[Guillaume Apollinaire]]. Les seues principals característiques consistixen en l'associació d'elements impossibles de concretar, desdoblament de l'autor, disposició gràfica de les paraules, substitució del sentimental per l'humor i l'alegria, i el retrat de la realitat a través de diversos enfocaments.
+
* [[Cubisme]]: va aparéixer en [[França]], encapçalat per [[Guillaume Apollinaire]]. Les seues principals característiques consistixen en l'associació d'elements impossibles de concretar, desdoblament de l'autor, disposició gràfica de les paraules, substitució del sentimental per l'humor i l'alegria, i el retrat de la realitat a través de diversos enfocaments.
  
* [[Futurisme]] italià: sorgix a [[Milà]] fundat per [[Filippo Tommaso Marinetti]] el 1909. Este moviment trencava en la [[sintaxis]], el [[ritme]] i els signes convencionals de puntuació. Considerava com a elements principals de la [[poesia]] el valor, l'audàcia i la revolució, ya que pregonava el moviment agressiu, l'insomni febril, el passat gimnàstic, el salt perillós i la galtada. Tenia com a postulats: l'exaltació del sensual, el nacional i guerrer, l'adoració de la màquina, el retrat de la realitat en moviment, l'objectiu del lliterari i la disposició especial de l'escrit en la fi de donar-li una expressió plàstica. És un dels pocs moviments en qué el manifest programàtic (de Marinetti, que era escritor) precedix l'expressió plàstica.
+
* [[Futurisme]] italià: sorgix en [[Milà]] fundat per [[Filippo Tommaso Marinetti]] en 1909. Este moviment trencava en la [[sintaxis]], el [[ritme]] i els signes convencionals de puntuació. Considerava com a elements principals de la [[poesia]] el valor, l'audàcia i la revolució, ya que pregonava el moviment agressiu, l'insomni febril, el passat gimnàstic, el salt perillós i la galtada. Tenia com a postulats: l'exaltació del sensual, el nacional i guerrer, l'adoració de la màquina, el retrat de la realitat en moviment, l'objectiu del lliterari i la disposició especial de l'escrit en el fi de donar-li una expressió plàstica. És un dels pocs moviments en qué el manifest programàtic (de Marinetti, que era escritor) precedix l'expressió plàstica.
  
 
* Futurisme soviètic: (futurisme rus, futurisme ucranià, etc.)
 
* Futurisme soviètic: (futurisme rus, futurisme ucranià, etc.)
Llínea 44: Llínea 42:
 
* [[Constructivisme (art)|Constructivisme]]: moviment soviètic.
 
* [[Constructivisme (art)|Constructivisme]]: moviment soviètic.
  
* [[Dadaisme]]: va aparéixer a [[Zúrich]] entre el [[1916]] i el [[1922]], en [[Tristan Tzara]] com a fundador. Va ser una oposició al passat violent de la guerra mundial. El poema dadaista acostuma a ser una successió de paraules i sons, el que fa difícil trobar-li la llògica. Es distinguix per la inclinació cap al dubtós, terrorisme, mort i [[nihilisme]], el fantasiós, busca renovar l'expressió per mig de l'us de materials inusuals o manejant plans de pensament abans no barrejadissos, i té una tònica general de rebelia o destrucció.  
+
* [[Dadaisme]]: va aparéixer en [[Zúrich]] entre [[1916]] i [[1922]], en [[Tristan Tzara]] com a fundador. Va ser una oposició al passat violent de la guerra mundial. El poema dadaista acostuma a ser una successió de paraules i sons, lo que fa difícil trobar-li la llògica. Es distinguix per la inclinació cap al dubtós, terrorisme, mort i [[nihilisme]], el fantasiós, busca renovar l'expressió per mig de l'us de materials inusuals o manejant plans de pensament abans no barrejadissos, i té una tònica general de rebelia o destrucció.  
  
* [[Ultraisme]]: va aparéixer a [[Espanya]] entre el [[1919]] i el [[1922]] com a reacció al [[modernisme]]. Va ser un dels moviments que més es va proyectar a [[Hispanoamèrica]], contribuint a l'us del [[vers lliure]], la prescripció de la anècdota i el desenroll de la [[metàfora]], que es convertix en el principal centre expressiu. Influenciat per poetes com [[Vicente Huidobro]] i [[Guillaume Apollinaire]].  
+
* [[Ultraisme]]: va aparéixer en [[Espanya]] entre [[1919]] i [[1922]] com a reacció al [[modernisme]]. Va ser un dels moviments que més es va proyectar en [[Hispanoamèrica]], contribuint a l'us del [[vers lliure]], la prescripció de la anècdota i el desenroll de la [[metàfora]], que es convertix en el principal centre expressiu. Influenciat per poetes com [[Vicente Huidobro]] i [[Guillaume Apollinaire]].  
  
 
* [[De Stijl]]
 
* [[De Stijl]]
Llínea 52: Llínea 50:
 
* El [[Bauhaus]] i l'[[arquitectura Moderna]]: tota una revolució en l'arquitectura i el disseny.
 
* El [[Bauhaus]] i l'[[arquitectura Moderna]]: tota una revolució en l'arquitectura i el disseny.
  
* [[Creacionisme (art)|Creacionisme]]: va sorgir al [[1917]] i va ser patrocinat pel poeta xilé [[Vicente Huidobro]], qui concebé al poeta com un chicotet [[Deu]] per crear en la [[paraula]]. Segons ell, el poeta no ha de ser un home.  
+
* [[Creacionisme (art)|Creacionisme]]: va sorgir en [[1917]] i va ser patrocinat pel poeta chilé [[Vicente Huidobro]], qui concebé al poeta com un chicotet [[Deu]] per crear en la [[paraula]]. Segons ell, el poeta no ha de ser un home.  
  
* [[Surrealisme]]: va sorgir a [[França]] en [[André Breton]], qui seguint [[Sigmund Freud]] es va interessar en descobrir els mecanismes de l'[[inconscient]] i sobrepassar el [[realitat|real]] per mijà de l'imaginari i l'irracional. Es caracterisa per pretendre crear un home nou, recórrer a la crueltat i l'[[humor negre]] en el fi de destruir tots els matisos sentimentals i perqué, a pesar de ser constructius, els aspectes de la conducta [[moral]] humana i les manifestacions no són del seu interés.  
+
* [[Surrealisme]]: va sorgir en [[França]] en [[André Breton]], qui seguint [[Sigmund Freud]] es va interessar en descobrir els mecanismes de l'[[inconscient]] i sobrepassar el [[realitat|real]] per mij de lo imaginari i lo irracional. Es caracterisa per pretendre crear un home nou, recórrer a la crueltat i l'[[humor negre]] en el fi de destruir tots els matisos sentimentals i perqué, a pesar de ser constructius, els aspectes de la conducta [[moral]] humana i les manifestacions no són del seu interés.  
  
* Muralisme mexicà: moviment dels anys 1920 a 1960, en pintures de caràcter social en format de grans murals. Exponents, entre molts d'atres: [[José Clemente Orozco]], [[David Alfaro Siqueiros]], [[Diego Rivera]], etc. També hi va estar involucrat el [[Josep Renau i Berenguer]].
+
* Muralisme mexicà: moviment dels anys [[1920]] a [[1960]], en pintures de caràcter social en format de grans murals. Exponents, entre molts d'atres: [[José Clemente Orozco]], [[David Alfaro Siqueiros]], [[Diego Rivera]], etc. També hi va estar involucrat el [[Josep Renau i Berenguer]].
  
* [[Estridentisme]]: va sorgir a [[Mèxic]] i naix de la barreja de diversos "ismes" naixcuts a la vanguarda europea. Va florir entre el [[1922]] i el [[1927]], i es va caracterisar per la modernitat, el cosmopolitisme i l'urbà, així com per l'inconformisme, l'humor negre, l'[[esnobisme]], la irreverència i el rebuig de tot el passat. El seu representant principal va ser [[Manuel Maples Arce]].  
+
* [[Estridentisme]]: va sorgir en [[Mèxic]] i naix de la barreja de diversos "ismes" naixcuts a la vanguarda europea. Va florir entre en [[1922]] i en [[1927]], i es va caracterisar per la modernitat, el cosmopolitisme i l'urbà, aixina com per l'inconformisme, l'humor negre, l'[[esnobisme]], la irreverència i el rebuig de tot lo passat. El seu representant principal va ser [[Manuel Maples Arce]].  
  
* [[Cosmopolitisme]]: sorgides el [[1940]] en la finalitat de mostrar la problemàtica urbana. És variable, ya que el [[Paisage (gènero pictòric)|paisage]] canvia segons la geografia i l'economia de cada ciutat. És [[Filosofia|filosòfic]], [[moral]] i [[Sicologia|sicològic]], ya que treballa amb la incertea i tensió dels habitants de les grans [[metròpoli]]s. El seu màxim representant va ser [[Jorge Luis Borges]].  
+
* [[Cosmopolitisme]]: sorgides en [[1940]] en la finalitat de mostrar la problemàtica urbana. És variable, ya que el [[Paisage (gènero pictòric)|paisage]] canvia segons la geografia i l'economia de cada ciutat. És [[Filosofia|filosòfic]], [[moral]] i [[Sicologia|sicològic]], ya que treballa en la incertea i tensió dels habitants de les grans [[metròpoli]]s. El seu màxim representant va ser [[Jorge Luis Borges]].  
  
* [[Neorrealisme]]: es relaciona en l'[[existencialisme]], exagera el problema de l'angoixa, ya que transforma l'escritor de mals irreversibles, que semblen no tenir solució.  
+
* [[Neorrealisme]]: es relaciona en l'[[existencialisme]], exagera el problema de l'angoixa, ya que transforma l'escritor de mals irreversibles, que semblen no tindre solució.  
  
 
* [[Superrealisme]]: moviment que es va recolzar en els treballs de [[Sigmund Freud]]. Consistix en la captació de la coincidència-realitat sorgida en un personage, quan viu un fet que li provoca recorts recòndits. El seu representant va ser [[Miguel Ángel Asturias]].  
 
* [[Superrealisme]]: moviment que es va recolzar en els treballs de [[Sigmund Freud]]. Consistix en la captació de la coincidència-realitat sorgida en un personage, quan viu un fet que li provoca recorts recòndits. El seu representant va ser [[Miguel Ángel Asturias]].  
  
* [[Experimentalisme]], [[lliteratura experimental]]: es va recolzar en el [[mètodo científic]] per explicar el [[comportament]] dels personages dins d'un relat.
+
* [[Experimentalisme]], [[lliteratura experimental]]: es va recolzar en el [[mètodo científic]] per a explicar el [[comportament]] dels personages dins d'un relat.
  
 
* [[Minimalisme]]
 
* [[Minimalisme]]
Llínea 82: Llínea 80:
 
* [[Art conceptual]]
 
* [[Art conceptual]]
  
* [[Hiperrealisme]]: moviment naixcut als EUA els anys 1970.
+
* [[Hiperrealisme]]: moviment naixcut en els [[EEUU|EUA]] en els anys [[1970]].
  
 
* [[Postmodernisme]]
 
* [[Postmodernisme]]

Revisió de 09:42 10 dec 2013

El vanguardisme és la tendència, en una obra d'art qualsevol, o d'un artista, a introduir elements innovadors respecte de les formes tradicionals o convencionals. També s'entén com excessiva preocupació per desplegar recursos que trenquen o distorsionen els sistemes més acceptats de representació o expressió, al teatre, pintura, lliteratura, cine, etc. Té en general un us pijoratiu, encara que també s'utilisa per a designar els moviments artístics renovadors, i en general dogmàtics, que es varen produir en Europa durant les primeres décades del segle XX, i que estan agrupats baix els noms genèrics de vanguarda o vanguardes.

Context històric

En el moment en qué varen sorgir les vanguardes artístiques, Europa vivia una profunda crisis, que va desencadenar la Primera Guerra Mundial, i va posar en evidència els llímits del sistema capitalista. Si be fins l'any 1914 els socialistes són els únics que parlen de "l'enfonament del capitalisme", com senyala Arnold Hauser, també atres sectors havien percebut abans els llímits d'un model de vida que privilegiava els diners, la producció i els valors de canvi per davant de l'home.

El resultat d'això va ser la pobrea i l'encasellament artístic contra els que varen reaccionar ya en 1905, Pablo Picasso i Georges Braque en les seues exposicions cubistes, i el futurisme el qual en 1909 llançà el seu primer manifest d'aposta de futur i rebuig a tot l'anterior, enlluernat pels avanços de la modernitat científica i tecnològica: és coneguda la frase de Marinetti: "Un automòvil de carrera és més bell que la Victòria de Samotràcia".

Així es donen els primers passos de la vanguarda, encara que el moment d'explosió definitiva coincidix, llògicament, en la Primera Guerra Mundial, en la consciència de l'absurt sacrifici que suponia, i en la promesa d'una vida diferent alletada pel triumf de la revolució socialista en Rússia.

Corrien els dies de 1916 quan en Zúrich (territori neutral durant la guerra), Tristan Tzara un poeta i filòsof rumà, pròfuc de les seues obligacions militars, va decidir fundar el "Cabaret Voltaire". Esta acta de fundació del dadaisme, explosió nihilista que propassava el rebuig total:

"El sistema DD us farà lliures, trenqueu-ho tot. Sou els amos de tot allò que trenqueu. Les lleis, les morals, les estètiques, s'han fet perqué respecteu les coses fràgils. Allò que és fràgil està destinat a ser trencat. Proveu la vostra força un sol cop: us desafiu a que després continueu. Allò que no trenqueu us trencarà, serà el vostre amo."
(Louis Aragon, poeta francés).

Este desig de destrucció de tot l'establit va portar als dadaistes, per tal de ser coherents, a rebujar-se a si mateixos: la pròpia destrucció.

Alguns dels partidaris de Dadà, dirigits per André Breton, varen pensar que les circumstàncies exigien no sols l'anarquia i la destrucció sino també la proposta; és aixina que s'aparten de Tzara (cosa que va donar punt final al moviment dadaista) i inicien l'aventura surrealista.

La fúria Dadà havia segut el pas primer i indispensable, pero havia arribat als seus llímits. Bretón i els surrealistes (es dir: superrealistes) unixen la sentència d'Arthur Rimbaud (que en Charles Baudelaire, Comte de Lautréamont, Alfred Jarry, Van Gogh i atres artistes del segle XIX seran reconeguts pels surrealistes com els seus "pares"): "s'ha de canviar la vida", en aquella de Karl Marx: "s'ha de transformar el món". Sorgix aixina el surrealisme al servici de la revolució que pretenia recuperar allò que a l'home de la societat, els seus condicionaments i repressions l'havien fet ocultar: la seua essència més pura, el seu Yo bàsic i autèntic.

A través de la recuperació de l'inconscient, dels somis (són els dies de Sigmund Freud i dels orígens del psicoanàlisis), de deixar-li el pas lliure a les passions i els desijos, de l'escritura automàtica (que més tart qüestionarien com a tècnica), de l'humor negre, intenten marchar cap a una societat nova en la que l'home puga viure en plenitut (la utopia surrealista). En este ple eixercici de la llibertat que va significar l'actitut surrealista, tres paraules s'unixen en un sol significat: amor, poesia i llibertat.

Corrents del vanguardisme

Dins del vanguardisme els -ismes (i atres moviments o grups trencadors sense un -isme al nom) varen sorgir contra una corrent envellida i varen propondre innovacions radicals de contingut, llenguage i actitut vital. Entre ells destaquen:

  • Impressionisme: reacciona contra els excessos del realisme, concentrant el seu interés en el procés mental d'un personage quan s'enfronta a alguna situació. Es caracterisa per traslladar a l'obra la verdader existència radicada en els processos mentals, la intuïció i la desvinculació d'un personage, aixina com pel maneig de personages a través de les associacions psicològiques.
  • Cubisme: va aparéixer en França, encapçalat per Guillaume Apollinaire. Les seues principals característiques consistixen en l'associació d'elements impossibles de concretar, desdoblament de l'autor, disposició gràfica de les paraules, substitució del sentimental per l'humor i l'alegria, i el retrat de la realitat a través de diversos enfocaments.
  • Futurisme italià: sorgix en Milà fundat per Filippo Tommaso Marinetti en 1909. Este moviment trencava en la sintaxis, el ritme i els signes convencionals de puntuació. Considerava com a elements principals de la poesia el valor, l'audàcia i la revolució, ya que pregonava el moviment agressiu, l'insomni febril, el passat gimnàstic, el salt perillós i la galtada. Tenia com a postulats: l'exaltació del sensual, el nacional i guerrer, l'adoració de la màquina, el retrat de la realitat en moviment, l'objectiu del lliterari i la disposició especial de l'escrit en el fi de donar-li una expressió plàstica. És un dels pocs moviments en qué el manifest programàtic (de Marinetti, que era escritor) precedix l'expressió plàstica.
  • Futurisme soviètic: (futurisme rus, futurisme ucranià, etc.)
  • Dadaisme: va aparéixer en Zúrich entre 1916 i 1922, en Tristan Tzara com a fundador. Va ser una oposició al passat violent de la guerra mundial. El poema dadaista acostuma a ser una successió de paraules i sons, lo que fa difícil trobar-li la llògica. Es distinguix per la inclinació cap al dubtós, terrorisme, mort i nihilisme, el fantasiós, busca renovar l'expressió per mig de l'us de materials inusuals o manejant plans de pensament abans no barrejadissos, i té una tònica general de rebelia o destrucció.
  • Surrealisme: va sorgir en França en André Breton, qui seguint Sigmund Freud es va interessar en descobrir els mecanismes de l'inconscient i sobrepassar el real per mij de lo imaginari i lo irracional. Es caracterisa per pretendre crear un home nou, recórrer a la crueltat i l'humor negre en el fi de destruir tots els matisos sentimentals i perqué, a pesar de ser constructius, els aspectes de la conducta moral humana i les manifestacions no són del seu interés.
  • Estridentisme: va sorgir en Mèxic i naix de la barreja de diversos "ismes" naixcuts a la vanguarda europea. Va florir entre en 1922 i en 1927, i es va caracterisar per la modernitat, el cosmopolitisme i l'urbà, aixina com per l'inconformisme, l'humor negre, l'esnobisme, la irreverència i el rebuig de tot lo passat. El seu representant principal va ser Manuel Maples Arce.
  • Neorrealisme: es relaciona en l'existencialisme, exagera el problema de l'angoixa, ya que transforma l'escritor de mals irreversibles, que semblen no tindre solució.
  • Superrealisme: moviment que es va recolzar en els treballs de Sigmund Freud. Consistix en la captació de la coincidència-realitat sorgida en un personage, quan viu un fet que li provoca recorts recòndits. El seu representant va ser Miguel Ángel Asturias.

Vejau també

Referències