Anar al contingut

Sistema de Contabilitat Ambiental i Econòmica Integrada

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Dependència de les economies del capital natural
Les economies depenen del capital natural per a l'extracció de matèries primeres i l'abocada de rebujos.

El Sistema de Contabilitat Ambiental i Econòmica Integrada[1] (SEEA per les seues sigles en anglés) és un marc per a compilar estadístiques que vinculen les estadístiques ambientals en les econòmiques. El SEEA es descriu com un sistema satèlit del Sistema de Contes Nacionals (SNA per les seues sigles en anglés) de l'Organisació de les Nacions Unides.[2] Açò significa que les definicions, directrius i enfocaments pràctics de el SNA s'apliquen a el SEEA.

El SEEA permet comparar les estadístiques ambientals en les econòmiques, ya que les fronteres de l'àmbit al que es referixen són les mateixes despuix de cert processament de les estadístiques d'entrada. En analisar simultàneament les estadístiques sobre l'economia i el mig ambient, és possible mostrar diferents patrons de sostenibilitat per a la producció i el consum. El SEEA també pot mostrar les conseqüències econòmiques de mantindre un determinat estàndart ambiental.

El SEEA consta de varis conjunts de contes. En térmens generals, permet a qualsevol usuari d'estadístiques comparar problemes migambientals en l'economia general, sabent que les comparacions es basen en les mateixes entitats; per eixemple, els nivells de contaminació causats per una indústria productora poden vincular-se en l'economia específica de dita indústria.

Les diferents àrees de el SEEA poden descriure's breument de la següent manera:

Fluix de materials i energia

[editar | editar còdic]

En açò es fa referència als fluix de materials i energia a través de l'economia, per eixemple combustibles, recursos naturals i productes químics, junt en les seues emissions, ya siguen a l'atmòsfera, abocades líquides o residus sòlits. S'han publicat senyes sobre emissions, sobretot a l'atmòsfera, per a molts països, en particular, els països europeus que seguixen el SEEA.

La principal diferència entre les estadístiques d'emissions tradicionals i les emissions en els contes ambientals està relacionada en les fronteres del sistema. Per eixemple, els inventaris produïts per a l'informe d'emissions atmosfèriques a la Convenció Marque de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic (CMNUCC) es basen en les fronteres geogràfiques d'un país, mentres que els contes d'emissions atmosfèriques que seguixen el SEEA utilisen el llímit d'una economia específica (est és el "principi de residència" dels contes nacionals).


Esta diferència es mostra principalment en les emissions del transport, ya que totes les emissions causades per una economia estan incloses en el SEEA. Per eixemple, les emissions]de camions, barcos o avions s'assignen al seu país d'orige, inclús si les emissions ocorren fòra de les fronteres d'este país. Ademés, en els inventaris de la CMNUCC, el “transport” és un sector específic en sí mateix i no és possible conéixer la participació de les llars i de les diferents indústries en les emissions del transport.

Atres estadístiques que s'han desenrollat en relació a els fluix de materials són els contes de fluix de materials de tota l'economia. Encara s'estan desenrollant els contes de fluix d'energia i de fluix d'aigua.

Estadístiques econòmiques ambientals

[editar | editar còdic]

Hi ha variables econòmiques que ya estan incloses en els contes nacionals, pero que són d'obvi interés ambiental, com les inversions i despeses en l'àrea de protecció del mig ambient, les ecotaxes o la classificació ambiental de les activitats i l'ocupació associada a elles. En principi, els imposts ambientals i les despeses de protecció ambiental poden considerar-se com 2 cares de la mateixa moneda. Abdós impliquen costs involucrats en els processos de producció que estan relacionats de diferents maneres en l'explotació del mig ambient.

Per un costat, les despeses de protecció ambiental registren la despesa en mides destinades a millorar el mig ambient, i per un atre, els imposts registren els costs establits per l'Estat per a l'explotació del mig ambient. Conseqüentment, els imposts ambientals pagats poden agregar-se a la despesa en protecció ambiental en el cost total de producció.

Existències de recursos naturals

[editar | editar còdic]

Els recursos naturals d'un país i la seua variació deuen figurar en la contabilitat ambiental nacional perque estos recursos constituïxen una part de la riquea d'eixe país, lo mateix que en la contabilitat d'una empresa productora figuren les seues reserves de matèries primeres. Estos contes ambientals aborden qüestions relacionades en la valoració monetària d'este capital natural, les cantitats físiques i els aspectes qualitatius que no tenen valor monetari de mercat, per eixemple, el valor de la recreació a l'aire lliure o de la biodiversitat. Dites contes poden compilarse per a actius del subsol (com a combustibles o minerals), recursos biològics (per eixemple boscs o poblacions de peixos), terres i ecosistemas.

Contes d'ecosistemes

[editar | editar còdic]

La contabilitat d'ecosistemes de el SEEA (SEEA EA per les seues sigles en anglés) és un marc estadístic que proporciona un enfocament contable coherent per a la medició dels ecosistemes. Els contes d'ecosistemes permeten presentar senyes i indicadors de l'extensió que tenen eixos ecosistemes, la condició en la que es troben (prístina, afectada, degradada) i els servicis ecosistémicos que presten, tant en térmens físics com a monetaris, d'una manera espacialmente explícita.[3]


La Comissió d'Estadística de les Nacions Unides va adoptar l'estàndart SEEA EA en el seu 52.ª sessió en març de 2021.[4] Despuix de la seua adopció, la Divisió d'Estadística del Departament d'Assunts Econòmics i Socials de les Nacions Unides (DESA per les seues sigles en anglés), en colaboració en el Programa de les Nacions Unides per al Mig ambient (PNUMA) i el Centre Vasc per al Canvi Climàtic (BC3), va llançar en abril de 2021 ARIES per a l'explorador de SEEA,[5] una ferramenta d'inteligència artificial basada en la plataforma d'inteligència artificial per al mig ambient i la sostenibilitat (ARIES per les seues sigles en anglés) en la finalitat de permetre una contabilitat del capital natural ràpida, estandardisada i personalizable.[6]

ARIES per a l'explorador de SEEA està disponible en la Plataforma Mundial de les Nacions Unides (vore avall els enllaços) per a accelerar l'implementació de el SEEA en tot lo món.[7]

Història

[editar | editar còdic]

En l'àmbit estadístic, el desenroll de el SEEA va començar a principis de la década de 1990. De la mateixa manera que en el desenroll dels contes nacionals, els experts participants provenien de grans organisacions internacionals, oficines nacionals d'estadística, universitats i empreses de consultoria. Experts en economia, mig ambient i estadística han desenrollat el SEEA fins al punt de que les estadístiques poden compilarse, analisar-se i publicar-se. En 2012, la Comissió d'Estadística de les Nacions Unides va adoptar el SEEA com a estàndart estadístic.[8]

El concepte de desenroll sostenible va impulsar el desenroll de contes ambientals i econòmiques integrades. La primera versió provisional del Sistema de Contabilitat Ambiental i Econòmica va ser publicada en 1993 per les Nacions Unides.[9] Segons la Dra. Joy E. Hecht, el manual de 1993 no va rebre l'aprovació de la Comissió d'Estadística de les Nacions Unides «... perque no representava un informe de consens, sino que es va oferir als membres de la ONU com a base per al debat i l'aplicació experimental».[10]


La Divisió d'Estadística de les Nacions Unides va continuar treballant en el SEEA per mig de la creació d'un grup de ciutats cridat Grup de Londres en 1994 (ya que la primera reunió es va celebrar allí). Este grup informal, que seguix actiu, està constituït per experts principalment d'organismes nacionals d'estadística, pero també d'organisacions internacionals i investigadors d'universitats.

En març de 2005, la Comissió d'Estadística de les Nacions Unides va crear el Comité d'Experts de les Nacions Unides en Contabilitat Ambiental i Econòmica (UNCEEA per les seues sigles en anglés).[11] El comité està format per oficines nacionals d'estadística, Eurostat, el Fondo Monetari Internacional (FMI), l'Organisació per a la Cooperació i el Desenroll Econòmics (OCDE), l'Agència Europea de Mig ambient, vàries divisions de les Nacions Unides com la d'estadística, el Programa de les Nacions Unides per al Mig ambient, la Comissió Econòmica i Social de les Nacions Unides per a Àsia Occidental, la Comissió Econòmica per a Amèrica Llatina i el Carib i el Banc Mundial, segons l'agenda i la disponibilitat. Els participants en la reunió deuen ser directors o de ranc similar. Este comité té com a objectius principals:

  1. Fer que contabilitat ambiental i econòmica i les estadístiques relacionades es convertixquen en pràctica general
  2. Alvançar en l'implementació de el SEEA en els països

Un atre grup de ciutats també ha colaborat en el SEEA. El cridat Grup de Nairobi va ser creat en 1995 pel Programa de les Nacions Unides per al Mig ambient.[12] Este atre grup devia impulsar la llabor internacional en matèria de contabilitat ambiental i de recursos naturals i estava integrat per experts de països en desenroll i desenrollats, organisacions internacionals i organisacions no governamentals. En la publicació del manual operatiu de el SEEA en l'any 2000, va cessar el treball del Grup de Nairobi.[13]

El progrés europeu en este camp ha segut impulsat per la Comissió Europea i les oficines nacionals d'estadística. En 1994, la Comissió Europea va publicar una comunicació per a l'establiment d'una contabilitat verda nacional basada en satèlits del Sistema de Contes Nacionals.[14] Eurostat i els organismes estadístics nacionals varen utilisar esta comunicació com a base per al desenroll i implementació dels diferents temes i mòduls descrits en el SEEA de 1993.


Més recentment, en juny de 2006, el Consell Europeu va adoptar una ambiciosa i completament renovada Estratègia de la UE per al desenroll sostenible.[15] En eixe moment, es va declarar que: «Per a una millor comprensió de les interrelacions entre les 3 dimensions del desenroll sostenible [econòmica, social i ambiental], el sistema bàsic de contabilitat de la renda nacional podria ampliar-se, entre atres coses, integrant els conceptes d'existències i fluix i el treball no basat en el mercat, i profundisar-se per mig de contes satèlit [terme en desús substituït per "contes temàtics" o "contes estesos"], per eixemple, despeses ambientals, fluix de materials i considerant les millors pràctiques internacionals».[16] L'estratègia ha segut revisada des de llavors (en 2009), pero el tema seguix sent objecte de debat en Europa.[17]

La conferència d'alt nivell "Més allà de el PIB", celebrada en novembre de 2007, en la que el Comissari Dimas va concloure que «la Comissió Europea també deurà accelerar i millorar el desenroll de la contabilitat integrada en els àmbits social i migambiental», va incrementar l'interés per el SEEA.[18] L'idea de "Més allà de el PIB" és incrementar l'us d'indicadors relacionats en aspectes ambientals i socials, en lloc d'amprar casi sempre indicadors com el producte interior brut (PIB). Açò permetria «.. abordar desafius globals com el canvi climàtic, la pobrea, l'agotament dels recursos i la salut» (sitie web de "Més allà de el PIB").

En 2009, la Comissió Europea va publicar la comunicació Més allà de el PIB: medició del progrés en un món canviant[19] en la que es descriu la necessitat de complementar indicadors econòmics com el PIB en indicadors socials i migambientals. Segons esta comunicació, la Comissió Europea prevea ampliar la recopilació de senyes existent, de modo que estiguera llista per a l'anàlisis de polítiques en 2013.

Vore també

[editar | editar còdic]

Referències

[editar | editar còdic]
  1. System of Environmental-Economic Accounting 2012: Central Framework – final, official publication 2012, UN, EC, IMF, OECD and World Bank "System of Integrated Environmental and Economic Accounting", United Nations, European Commission, International Monetary Fund, Organisation for Economic Co-operation and Development and World Bank 2012, 378 pp.
  2. EC, IMF, OECD, UN & World Bank "System of National Accounts 2008". European Commission, International Monetary Fund, Organisation for Economic Co-operation and Development, United Natiosns and World Bank, New York, Dec. 2009, 1993, lvi + 662 pp.
  3. Ecosystem Accounting seea.un.org
  4. UN adopts landmark framework to integrate natural capital in economic reporting un.org
  5. ARIES for SEEA un.org
  6. Artificial intelligence saving the natural world un.org
  7. UN launches the first artificial intelligence tool for rapid natural capital accounting unep.org
  8. Documents for the forty-third session of the Statistical Commission New York, 28 February to 2 March 2012, UN, ".
  9. Handbook of National Accounting System of Integrated Environmental and Economic Accounting 1993, UN, " System of Integrated Environmental and Economic Accounting", United Nations, 1993, 198 pp.
  10. National environmental accounting: bridging the gap between ecology and economy, 2005, JOY E. HECHT, PhD, " National environmental accounting: bridging the gap between ecology and economy", Resources for the future, 256 pp.
  11. Environmental-economic accounting Report of the Secretary-General, UN, " Environmental-economic accounting Report of the Secretary-General", Statistical Commission Thirty-sixth session 1–4 March 2005 Item 6 (a) of the provisional agenda Natural resource and environment statistics: environmental accounting, 6 pp.
  12. Environmental Accounting, OECD STD/NA(97)23
  13. [1] Handbook of National Accounting Integrated Environmental and Economic Accounting An Operational Manual, United Nations, 2000, New York
  14. [2] Directions for the EU on Environmental indicators and Greened National Accounting – Integration of Environmental and Economic Information Systems COM (94) 670
  15. «ambient.asturias.és/detall/-/categories/765728?_com_liferay_asset_categories_navigation_web_portlet_AssetCategoriesNavigationPortlet_articleId=787119&articleId=787119&title=Estratègia%20europea%20per a%20el%20Desenroll%20Sostenible. Desenrolle Sostenible en el context europeu». Principat de asturias.
  16. [3] Review of the EU Sustainable Development Strategy (EU SDS)− Renewed Strategy, 10917/06 p. 29)
  17. [4] Mainstreaming sustainable development into EU policies:2009 Review of the European Union Strategy for Sustainable Development, COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE COUNCIL, THE EUROPEAN ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE AND THE COMMITTEE OF THE REGIONSCOM(2009) 400 final p. 16)
  18. See the official web-site of Beyond GDP at http://www.beyond-gdp.eu/
  19. [5] GDP and beyond Measuring progress in a changing world, COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE COUNCIL AND THE EUROPEAN PARLIAMENT COM(2009) 433 final pp. 11)


Referències

[editar | editar còdic]