Diferència entre les revisions de "Homo sapiens"
Text reemplaça - ' a els' a ' als' (Etiquetes: Editat des de la versió per a mòvils Editat des de la versió per a mòvils) |
Sense resum d'edició |
||
| (No es mostren 15 edicions intermiges d'5 usuaris) | |||
| Llínea 16: | Llínea 16: | ||
El '''ser humà''' ('''''Homo sapiens''''', del [[llatí]] homo ‘home’ i sapiens ‘sabi’) és una [[espècie]] de [[primat]] de la [[Família (biologia)|família]] dels [[homínit|homínits]]. També són coneguts baix la denominació genèrica d'«'''hòmens'''», encara que eixe terme és ambigu i s'usa també per a referir-se als individus de [[varó|sexe masculiní]] i, en particular, als varons adults. | El '''ser humà''' ('''''Homo sapiens''''', del [[llatí]] homo ‘home’ i sapiens ‘sabi’) és una [[espècie]] de [[primat]] de la [[Família (biologia)|família]] dels [[homínit|homínits]]. També són coneguts baix la denominació genèrica d'«'''hòmens'''», encara que eixe terme és ambigu i s'usa també per a referir-se als individus de [[varó|sexe masculiní]] i, en particular, als varons adults. | ||
Els sers humans | Els sers humans posseïxen capacitats mentals que els permeten [[inventar]], [[dependre]] i utilisar [[idioma|estructures llingüístiques]] complexes, [[llògica|llògiques]], [[matemàtica|matemàtiques]], [[escritura]], [[ciència]] i [[tecnologia]]. | ||
Els humans són [[animals social]]s, capaços de concebre, transmetre i dependre conceptes totalment abstractes. No se té evidència de que existixca atra forma de [[vida]] en dites capacitats —o superiors— en l'[[univers]]. | Els humans són [[animals social]]s, capaços de concebre, transmetre i dependre conceptes totalment abstractes. No se té evidència de que existixca atra forma de [[vida]] en dites capacitats —o superiors— en l'[[univers]]. | ||
== Etimologia d'''home'' == | |||
La paraula ''home'' i el pronom antic ''hom'' provenen de la paraula en llatí ''homo'' <ref>{{DGLV|Homo}}</ref> (''homo, hominis''), que significa ser humà. La paraula ''home'' <ref>{{DGLV|Home}}</ref> té en [[valencià]] el plural ''hòmens'', en la forma clàssica en ''n'' etimològica. | |||
== Referències == | == Referències == | ||
{{Traduït de |es| Homo sapiens}} | <references /> | ||
{{Traduït de|es|Homo sapiens}} | |||
== Enllaços externs == | == Enllaços externs == | ||
{{Commonscat|Homo sapiens}} | {{Commonscat|Homo sapiens}} | ||
{{Wikispecies|Homo_sapiens}} | |||
[[Categoria:Biologia]] | [[Categoria:Biologia]] | ||
Última revisió del 20:04 30 gin 2026
| Homo sapiens | |||
|---|---|---|---|
| |||
| Classificació científica | |||
| Regne | Animalia | ||
| Filo | Chordata | ||
| Classe | Mammalia | ||
| Orde | Primates | ||
| Família | Hominidae | ||
| Gènero | Homo Linnaeus, 1758 | ||
| Distribució | |||
El ser humà (Homo sapiens, del llatí homo ‘home’ i sapiens ‘sabi’) és una espècie de primat de la família dels homínits. També són coneguts baix la denominació genèrica d'«hòmens», encara que eixe terme és ambigu i s'usa també per a referir-se als individus de sexe masculiní i, en particular, als varons adults.
Els sers humans posseïxen capacitats mentals que els permeten inventar, dependre i utilisar estructures llingüístiques complexes, llògiques, matemàtiques, escritura, ciència i tecnologia.
Els humans són animals socials, capaços de concebre, transmetre i dependre conceptes totalment abstractes. No se té evidència de que existixca atra forma de vida en dites capacitats —o superiors— en l'univers.
Etimologia d'home
[editar | editar còdic]La paraula home i el pronom antic hom provenen de la paraula en llatí homo [1] (homo, hominis), que significa ser humà. La paraula home [2] té en valencià el plural hòmens, en la forma clàssica en n etimològica.
Referències
[editar | editar còdic]- Est artícul fon creat a partir de la traducció de l'artícul es.wikipedia.org/wiki/Homo sapiens de la Wikipedia en espanyol, baix llicència Creative Commons-BY-SA.
Enllaços externs
[editar | editar còdic]
Wikimedia Commons alberga contingut multimèdia sobre Homo sapiens.
Wikispecies té un artícul sobre Homo sapiens.