Diferència entre les revisions de "1 de giner"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
 
(No es mostren 5 edicions intermiges d'4 usuaris)
Llínea 3: Llínea 3:
 
== Acontenyiments ==
 
== Acontenyiments ==
  
* [[1381]]: Es coloca la primera pedra d'[[El Micalet]].  
+
* [[1235]]: El Rei [[Jaume I]] otorga una segona carta de població a [[Borriana]], ampliant les franquícies de la primera, i manteniment els furs de [[Saragossa]].
 +
* [[1275]]: Jaume I dona la vila i castell de Tàberna, en totes ses dependències, a la seua amant Sibila de Saga. Curiosament l'alcait del castell és Bernat de Cascails, cavaller de Berga i ex amant de la mare de Sibila, donya Guillema de Berga.
 +
* [[1381]]: Es coloca la primera pedra per a la construcció d'[[El Micalet]], en presència del Bisbe de Valéncia, En Jaume d'Aragó, cosí germà del rei En Pere. La primera direcció de l'obra fon confiada a N. Amorós, i el primer obrer que en ella treballà fon el pedrapiquer Joan Franch. La torre es conclogué trentasset anys més tart.
 +
* [[1403]]: El rei impon un impost de tres diners per cada lliura de valor, a tots els productes que foren traficats per italians, dins de la Corona
 +
* [[1407]]: El Rei [[Martí l'Humà]] que havia segut fundador de la [[Cartoixa de Vall de Crist, per a dotar-la de rendes, dona a la mateixa les viles d'[[Alcubles]] i [[Altura]].
 +
* [[1430]]: La Vila d'[[Alcoy]] és nomenada Reial en dret a enviar al seu representat a les [[Corts Valencianes]]. Privilegi confirmat pel propi rei [[Alfons el Magnànim]] en [[maig]] de [[1447]].
 
* [[2002]]: Entrà en circulació l'[[Euro]], substituint a les antigues monedes nacionals dels països que ara el gasten.
 
* [[2002]]: Entrà en circulació l'[[Euro]], substituint a les antigues monedes nacionals dels països que ara el gasten.
  
Llínea 33: Llínea 38:
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
  
* [[Antoni Ruiz Negre|Ruiz Negre, Antoni]]. ''Efemèrides i curiositats valencianes'' ([[Edicions Mosseguello]], 2014) ISBN: 978-84-940548-6-0
+
* [[Antoni Ruiz Negre|Ruiz Negre, Antoni]]. ''Efemèrides i curiositats valencianes'' ([[Edicions Mosseguello]], [[2014]]). ISBN: 978-84-940548-6-0
* [[Antoni Ruiz Negre|Ruiz Negre, Antoni]]. ''3000 efemèrides i curiositats valencianes'' ([[Edicions Mosseguello]], 2022) ISBN: 978-84-125453-5-7
+
* Ruiz Negre, Antoni. ''3000 efemèrides i curiositats valencianes'' (Edicions Mosseguello, [[2022]]). ISBN: 978-84-125453-5-7
  
 
== Vore també ==
 
== Vore també ==

Última revisió del 18:31 12 nov 2025

<< Giner 2025 >>
dl dt dc dj dv ds dg
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Tots els dies

Acontenyiments[editar | editar còdic]

  • 1235: El Rei Jaume I otorga una segona carta de població a Borriana, ampliant les franquícies de la primera, i manteniment els furs de Saragossa.
  • 1275: Jaume I dona la vila i castell de Tàberna, en totes ses dependències, a la seua amant Sibila de Saga. Curiosament l'alcait del castell és Bernat de Cascails, cavaller de Berga i ex amant de la mare de Sibila, donya Guillema de Berga.
  • 1381: Es coloca la primera pedra per a la construcció d'El Micalet, en presència del Bisbe de Valéncia, En Jaume d'Aragó, cosí germà del rei En Pere. La primera direcció de l'obra fon confiada a N. Amorós, i el primer obrer que en ella treballà fon el pedrapiquer Joan Franch. La torre es conclogué trentasset anys més tart.
  • 1403: El rei impon un impost de tres diners per cada lliura de valor, a tots els productes que foren traficats per italians, dins de la Corona
  • 1407: El Rei Martí l'Humà que havia segut fundador de la [[Cartoixa de Vall de Crist, per a dotar-la de rendes, dona a la mateixa les viles d'Alcubles i Altura.
  • 1430: La Vila d'Alcoy és nomenada Reial en dret a enviar al seu representat a les Corts Valencianes. Privilegi confirmat pel propi rei Alfons el Magnànim en maig de 1447.
  • 2002: Entrà en circulació l'Euro, substituint a les antigues monedes nacionals dels països que ara el gasten.

Naiximents[editar | editar còdic]

Decesos[editar | editar còdic]

Festes[editar | editar còdic]

Santoral catòlic[editar | editar còdic]

  • Nom de Manuel/Emmanuel
  • Nom i circumcisió de Jesús
  • Sts. Justí i Concordi

Bibliografia[editar | editar còdic]

Vore també[editar | editar còdic]


Giner | Febrer | Març | Abril | Maig | Juny | Juliol | Agost | Setembre | Octubre | Novembre | Decembre