Anar al contingut

Tractat de Madrit (1630)

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià

El tractat de Madrit de 1630 va ser un acort de pau per mig del qual Espanya i Anglaterra posaven fi a la guerra que abdós països mantenien des de 1624. El tractat incloïa el restabliment de les relacions comercials entre abdós països.

Espanya Anglaterra

El tractat

[editar | editar còdic]

Delegacions

[editar | editar còdic]

Despuix de les conversacions preliminars mantingudes des d'a lo manco 1629 per agents informals (destaca la llabor de Pedro Pablo Rubens i Baltasar Gerbier), que varen contar en l'intermediació de Carlos Manuel I de Saboya i dels oficis de Carlos Coloma en l'embaixada espanyola en Londres, el tractat definitiu es va firmar el 15 de novembre de 1630 en Madrit, en la presència de Gaspar de Guzmán, Íñigo Vélez de Guevara i Pedro de Zúñiga en representació de Felipe IV d'Espanya i de Francis Cottington enviat per Carlos I d'Anglaterra.

Els principals punts acordats en el tractat varen ser:[1]

  • Cessació de les hostilitats; oblit dels danys i ofenses; revocació de les palesos de cors otorgades durant la guerra.
  • Negació d'ajuda i de comerç en els enemics de la part contrària; cap dels firmants formaria aliances en perjuí de l'atra part.
  • Restabliment de les relacions comercials segons els térmens acordats en el tractat de Londres de 1604.
  • Els navíos espanyols tindrien lliure entrada en els ports anglesos, i recíprocament, els anglesos podrien entrar en els ports espanyols.
  • Els súbdits de cada u dels països firmants rebrien en l'atre país el mateix tracte que els natius.
  • Anglaterra interrompria les seues relacions comercials en les Províncies Unides, en aquella época enfrontades contra Espanya en la guerra de Flandes.
  • Les mercaderies d'Anglaterra, Escòcia i Irlanda tindrien lliure entrada en Espanya, previ pagament de les taxes aplicables; el mateix tracte rebrien les mercaderies espanyoles en les illes britàniques. Les mercaderies comprades per anglesos en Espanya i destinades a tercers països tindrien un recàrrec del 30 %.
  • Els ciutadans anglesos no serien molestats per l'inquisició espanyola per raons de religió.
  • Supressió del dret d'aubana.
  • En cas de guerra entre abdós, els ciutadans residents en territori estranger tindrien sis mesos per a eixir del país, duent en si les seues propietats.
  • Lliberació dels presos presos per abdós parts durant el transcurs de la guerra, previ pagament de les despeses ocasionades per la seua manutenció; els galeots estarien exents d'este pagament.
  • Intermediació d'Anglaterra davant una hipotètica treua en les Províncies Unides.
  • Les condicions comercials pactades en Espanya serien igualment aplicables en els Països Baixos espanyols. En les condicions del tractat estarien compresos els aliats d'abdós països.

Referències

[editar | editar còdic]
  1. Text del tractat: espanyol i anglés.

Revilla Canora, Javier: Rubens i el Tractat de Madrit de 1630. Oficis diplomàtics d'un pintor


Referències

[editar | editar còdic]