Anar al contingut

Temple de Mart vengador

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Erro al crear miniatura:
Temple de Mart vengador

El Temple de Mart vengador (en llatí Templum Martis Ultoris) era un antic temple romà dedicat a Mart, deu de la guerra, ubicat en el fòrum d'Augusto, el segon dels fòrums imperials de Roma.

Localisació

[editar | editar còdic]

El temple estava construït en un dels extrems del fòrum d'Augusto, tenint una ubicació similar al temple de Venus Genetrix en el fòrum de César,[1] en l'excepció de que, pròpiament, el temple estava construït dins del propi recint del fòrum.[2]

Història

[editar | editar còdic]

Octavio va voler dedicar un temple a Mart durant la batalla de Filipos, ocorreguda en l'any 42 a. C., per a commemorar la victòria, junt a Marco Antonio, front als assessins del seu pare adoptiu, Juliol César, que varen ser Marque Juny Brut i Cayo Casio Longino. Estos últims són derrotats i Octavio, que es va convertir en Augusto, va començar la compra de les terres necessàries per a la construcció del seu fòrum i per al temple. El poeta Ovidio va arreplegar les paraules pronunciades i el vot emés per Octavio per a portar a terme la construcció del temple.

Si és cert que la mera mort d'un pare, d'un sacerdot de Vesta, em du al camp de batalla per a venjar eixa majestad dos voltes sagrada, ¡ajuda-nos, oh deu Mart! Deixa que les nostres espases beguen la sanc criminal i que la justícia tinga assegurat el seu respal. Et donaré un temple, i si guanye, obtindràs el renom de vengador.
Ovidio. Fastos, vora V.

Segons Suetonio, César ya havia invocat a Mart durant la batalla de Farsalia contra Pompeyo, dedicant també a la deesa Venus un temple per a commemorar la victòria. Este últim en realitat seria construït en el seu fòrum, pero el temple de Mart va permanéixer en un borrador, sense aplegar a materialisar-se, potser a l'espera de futuribles victòries en escenaris com Partia.[3] El seu assessinat va posar fi a les seues ambicions, pero la veneració per Mart la continuaria el seu fill adoptiu, Octavio Augusto, qui acabaria construint el temple en els llímits de la ciutat.

El fòrum d'Augusto i el temple de Mart vengatiu queden inaugurats l'any 2 a. C., quaranta anys despuix de la promesa inicial donada per Juliol César. Octavio va presidir l'acte inaugural, demostrant excepcionalment l'implicació que tenia el primer emperador romà en dit proyecte. El treball provablement es va retardar per events interns, inclosos els conflictes en Marco Antonio, pero és possible que fora el propi Augusto qui retardara la finalisació del proyecte per a associar-ho en la seua figura i no en la memòria que el poble tenia encara de Juliol César i dels fets de la passada guerra civil i de l'assessinat del dictador.

En l'any 54, el Senat romà va decidir erigir estàtues de Nerón en el temple de Mart vengatiu per a celebrar les victòries de Cneo Domicio Corbulón en Armènia. Les restauracions es varen portar a terme baix el regnat d'Adriano, pero estes varen poder vore's llimitades la tongada d'alguns capitals dels portals del fòrum.

Les ruïnes del temple de Mart es varen rebujar durant les excavacions arqueològiques realisades en l'àrea entre els anys 1930 i 1932 per Corrado Ricci en motiu de la construcció de Via dell'Impere.[4] Incloïen una bona part del podi, algunes bases de columnes i tres columnes corintias encara en peu.

Referències

[editar | editar còdic]
  1. Coarelli, Filippo (2007). Rome and environs: an archaeological guide. Universitat de Carolina.
  2. Bustany-Leca, Catherine; Bustany, David (2005). "Recherche archéologique et patrimoine: vers unix nouvelle vision du forum d'Auguste", en Actes du colloques Virtual Retrospect, pp. 103-106.
  3. Bonnefond, Marianne (1987). "Transferts de fonctions et mutation idéologique: li Capitole et li Forum d'Auguste", en L'Urbs: espace urbain et histoire, Roma, pp. 251-278.
  4. Néraudau, Luc Duret; Néraudau, Jean-Paul (2001). Urbanisme et métamorphose de la Rome antique, Els Belles Lettres.