Castell de Bujalance

El castell de Bujalance, també conegut com Alcazaba de Bujalance, és una antiga fortificació situada en el municipi espanyol de Bujalance, en la província de Còrdova. Es tracta d'un complex militar alçat en temps del Califato de Còrdova, si ben la seua estructura ha sofrit diverses alteracions en els sigles posteriors. Va ser declarat be d'interés cultural en 1985.
Història
El complex va ser alçat en el X, durant el Califato d'Abderramán III.[1] La seua construcció ha segut datada entorn a l'any 935.[2] En posterioritat la fortalea va sofrir vàries remodelacions, l'última ocorreguda en 1512, per a la qual la reina Juana I va manar que es pagaren les despeses.
En 1963 el Ministeri de Cultura ho va declarar Monument Històric Artístic. Des de 1967 la titularitat de l'Alcazaba l'ostenta l'Ajuntament de Bujalance. Des de fa anys el seu pati d'armes s'usa ocasionalment com a espai cultural, destacant el Festival de Teatre, Música i Dansa (Nits en l'Alcazaba) i el Sopar Andalusí durant els mesos d'estiu.[3]
Rehabilitacions
En febrer de 2015 es va terminar de construir el centre d'interpretació del castell-alcazaba de Bujalance, restaurant una casa solariega del XVIII, el presupost de la qual va ser finançat per la Diputació de Còrdova en uns 350.000 euros.[4] En 2021 es varen restaurar les muralles nort i est.[5]
En maig de 2025 es va aprovar un proyecte en un determini de 9 mesos per a eliminar alguns elements moderns com el paviment, vestuari i escenari i s'exhumaran els restants originals en tres nivells: el pati d'armes, el aljup i la pileta de decantament i el mirador. Aixina mateix, s'aprofitarà per a dotar de més arbres i zones d'ombra.[6]
Característiques
Té planta rectangular en 59 metros de nort a sur i 51 metros d'est a oest. El seu primitiu nom, Bury al-Hans (Torre de la Serp) i el fet de que tinguera sèt torres varen donar lloc al topònim actual de la ciutat i al seu escut d'armes. D'estes sèt torres, queden solament tres en peu: la de la Masmorra, la del Malvavisco i la de les Colomes.
Vore també
Referències
- ↑ Martínez Hernández, 2010, p. 8.
- ↑ Riera i Sans, 1882, pp. 912-913.
- ↑ admin (2014-04-02). «Castell Alcazaba» (en es). Bujalance. Consultat el 2022-09-22.
- ↑ 20minuts (2015-02-25). «La Diputació entrega l'obra del Centre d'Interpretació del Castell-alcazaba de Bujalance» (en es). www.20minutos.es - Últimes Notícies. Consultat el 2022-09-22.
- ↑ Escamilla, José (2021-08-02). «Escomença la restauració de la muralla nort i este del castell de Bujalance» (en es). Diari Còrdova. Consultat el 2025-06-01.
- ↑ «La Comissió de Patrimoni dona llum verda al proyecte de recuperació del pati d'armes del Castell-Alcazaba de Bujalance» (en es). Diari ABC (2025-05-31). Consultat el 2025-06-01.
Bibliografia
- Martínez Hernández, M.ª Carmen(2010).«Una passejada urbana per les Valls del Guadiato i Alt Guadalquivir».Imàgens del Valle del Guadiato i Alt Guadalquivir: la província de Còrdova en els seus documents gràfics.Diputació Provincial de Còrdova.: 7-11.
- Riera i Sans, Pablo (1882). «Bujalance», Diccionari geogràfic, estadístic, històric, biogràfic, postal, municipal, marítim i eclesiàstic d'Espanya i les seues possessions d'ultramar (vol. II), Barcelona, pp. 911-913.
Referències
- Este artícul conté una traducció derivada de «Castillo de Bujalance» de Wikipedia en castellà publicada baix la Llicència de documentació lliure de GNU i la Llicència Creative Commons Reconeiximent-CompartirIgual 4.0 Internacional.