Augusto Ferrer-Dalmau

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
Augusto Ferrer-Dalmau Nieto
Nacionalitat: Espanyola
Ocupació: Pintor.
Naiximent: 20 de giner de 1964
Lloc de naiximent: Barcelona, Catalunya, Espanya
Defunció:
Lloc de defunció:

Augusto Ferrer-Dalmau Nieto, conegut popularment com el pintor de les batalles (Barcelona, 20 de giner de 1964) és un pintor espanyol d'estil realiste i academiciste, especialisat en pintura d'història i de batalles. Retrata en molts casos diversos aspectes i époques de les Forces Armades d'Espanya en gran naturalisme i atenció al detall. Creador de la Fundació Art i Història Ferrer-Dalmau. És membre de la Real Acadèmia de Belles Arts de Santa Isabel d'Hongria (Sevilla) i ha rebut numeroses distincions i reconeiximents, entre ells l'Orde d'Isabel la Catòlica i la Gran Creu al Mèrit Militar.

Biografia i obra

Augusto Ferrer-Dalmau naixqué en el sí d'una família de la burguesia catalana vinculada al carlisme (és nebot besnet del periodiste i historiador carliste Melchor Ferrer Dalmau).

Cursà els seus estudis en el colege jesuïta de Sant Ignaci de Sarrià. A finals dels anys 1980 va treballar com a dissenyador textil per a distintes firmes, mantenint sempre viva la seua afició per la pintura a l'oli. La seua vocació per la milícia i l'història li va dur també, des de molt jove, a pintar esta temàtica i escriure un llibre Batallón Román, encara que els seus primers treballs independents i autodidactes varen ser paisages, en especial marines.

Més tart, inspirat en l'obra d'Antonio López García, es va centrar en els ambients urbans i va captar en els seus llenços els racons del seu Barcelona natal. Va expondre en galeries d'art, i va collir èxits i bones crítiques. L'obra d'esta época està arreplegada en un monogràfic de l'autor i en distints llibres generals d'art contemporàneu. A finals dels anys 1990 va decidir especialisar-se en la temàtica històric-militar i va començar a produir llenços a on el paisage es mescla en elements militars com a soldats i cavalleria.

Instalat en Madrit des de 2010, ha colaborat en diferents editorials, associacions, institucions i entitats especialisades en la recreació de l'història militar en Espanya. S'han publicat distints llibres monogràfics sobre la seua pintura. Home compromés en la cultura i l'art, va llançar la revista FD Magazine, en la que aborda l'història d'Espanya i de les seues gents des d'una perspectiva artística i social. La seua obra i difusió està gestionada per l'empresa Historical Outline, i les seues pintures ilustren numerosos llibres, també portades i revistes, especialment d'història. Ferrer-Dalmau ha ilustrat publicacions i escrits de l'afamat escritor espanyol Arturo Pérez-Reverte, entre atres.

Ferrer-Dalmau ha estat en zona d'operacions d'un conflicte internacional com Afganistan, Síria, Líban, Mali o Iraq fent esbossos, prenent apunts i pintant, mentres convivia en les tropes espanyoles de la ISAF en l'any 2012. El pintor va compartir experiències en el contingent de la ASPFOR XXXI, format sobre la base de la Brigada Paracaigudista, en Qala i Naw i en el lloc alvançat de combat (COP) Ricketts, en Moqur. És la primera volta que un pintor espanyol acodix a una missió en l'exterior per a colaborar en el Ministeri de Defensa d'Espanya. No obstant, no és una pràctica excepcional puix atres eixèrcits tenen artistes de guerra, com el Cos de Marins dels Estats Units, que conta en l'actualitat en tres artistes oficials, un d'ells Michael D. Fay, president de The International Society of War Artists, societat de la que és membre Ferrer-Dalmau. El pintor va realisar el quadro La patrulla com a homenage al soldat espanyol.

En l'any 2014 també va estar pintant en la província d'Helmand en les Forces Armades de Geòrgia. ​En maig de 2016 en les tropes espanyoles en la missió del Líban, en abril de 2018 en l'Eixèrcit espanyol en la Missió de Mali de l'Unió Europea (EUTM-Mali), en setembre de l'any 2018 en Alep (Síria) en l'Eixèrcit de la Federació de Rússia i en novembre de 2019 estigué pintant a les tropes espanyoles en Iraq.

Exposicions

Ademés d'en coleccions particulars, la seua obra pot contemplar-se en distints museus, com el Museu de la Guàrdia Real (Palau Real del Pardo, Madrit), el Museu de l'Eixèrcit, el Museu de l'Acadèmia General Militar (Saragossa), el Museu de l'Acadèmia de Cavalleria de Valladolit, el Museu de l'Arma d'Ingeniers (Madrit), el Museu Naval de Madrit, el Museu d'Intendència (Àvila), Museu Naval de San Fernando (Càdis), i el Museu Nacional de Geòrgia de la República de Geòrgia ademés d'en sales Històriques d'Unitats Militars o el Palau Real de Valladolit i el Museu Central de les Forces Armades Moscou, Rússia.

A lo llarc de la seua trayectòria professional ha realisat exposicions individuals en galeries privades de Barcelona, Madrit, Londres, París i Nova York i en diferents centres oficials.

Reconeiximents

Escritors, polítics, periodistes i personalitats del panorama cultural espanyol han reconegut l'obra de Ferrer-Dalmau. En paraules del seu amic, l'escritor i membre de la Real Acadèmia Espanyola (RAE) Arturo Pérez-Reverte (2010):

Nadie, que yo conozca, pinta en España como Augusto Ferrer-Dalmau. Con tanta honradez y con tan admirable ausencia de complejos a la hora de recuperar las imágenes de nuestro largo pasado militar. Lo que en otros países es natural, pintores de batallas que fijan en sus lienzos la historia y la memoria de sus respectivas naciones, aquí resulta doblemente asombroso: por lo insólito del empeño y por la espléndida belleza del resultado. Eso convierte a Ferrer-Dalmau y su obra singular, extraordinaria, en algo especialmente raro. Y, como tal, precioso. Sus cuadros son escenas, retratos, claves necesarias para ilustrar nuestro pasado. Para recordar y reflexionar. Para comprender mejor, así, nuestras miserias, nuestras tragedias y nuestra grandeza.

En opinió del crític d'art Josep Maria Cadena, en la seua trilogia Figures, Interiors i paisatgistes (1999):

La pintura de Ferrer-Dalmau no es de elaboración sencilla. Es necesario disponer de una sólida técnica, bien aprendida y repleta de recursos para poder llegar a interesar a unos seguidores de una pintura simplemente realista —sector más amplio que otros pero también reducido— que en su ámbito es muy exigente y pide una perfección que no todos los pintores pueden ofrecer. Ferrer-Dalmau sabe hacerlo y consigue siempre los efectos que se propone.

En opinió de la crítica d'art María Fidalgo Casares (2016):

Su camino independiente y solitario, tanto por su temática como por su praxis y su modus operandi, se caracteriza por ser una labor sin complejos ni subterfugios: pinta la Historia de España. Posee la grandeza épica de los antiguos pintores de batallas, pero también la hondura de aquellos románticos del siglo XIX de la gran pintura de historia que nos dejaron aquellos cuadros que siguen en nuestras retinas, como posiblemente lo estarán para las futuras generaciones los cuadros de Ferrer-Dalmau.

Enllaços externs