Plaça de bous de Valéncia
La plaça de bous de Valéncia és una plaça de bous situada en la ciutat de Valéncia a on se celebren festejos taurins, entre ells, la fira taurina de les Falles. La Plaça de Bous de Valéncia es troba situada en el carrer Xàtiva, en el districte de l'Eixample de la ciutat, junt a l'Estació del Nort de Valéncia i molt pròxima a la plaça de l'Ajuntament.
Història[editar | editar còdic]
La plaça de bous fon construïda entre els anys 1850 i 1860[1], sent inugurada en l'any 1859, en el solar d'una plaça anterior que per problemes de presupost mai va aplegar a acabar-se i que en l'any 1808 fon derrocada per la gent pel perill que suponia davant l'invasió francesa per por a que es convertira en un campament militar francés.
Fon construïda per l'arquitecte valencià Sebastián Monleón Estellés.
En els anys 60 l'arquitecte Luis Albert va acometre una reforma per a reduir el rogle per a guanyar barreres, canviar els assents de fusta per ciment, ampliar els vomitoris i reformar els banys. Ademés, es varen construir les taquilles i es va retirar la tanca que separava la plaça dels carrers Xàtiva i Alacant, lliberant un espai diàfan que realçava la monumentalitat de l'edifici. Les localitats es varen reduir dels aproximadament 16.800 espectadors inicials als 12.884 actuals.
Descripció[editar | editar còdic]
Es tracta d'una de les majors places de bous d'Espanya, en un rogle d'un diàmetro de 47,5 metros i 108 metros de diàmetro exterior. Conta en capacitat per a 12.884 localitats.
És d'estil neoclàssic, concretament dòric senzill, inspirada en l'arquitectura civil romana, l'amfiteatre Flavi (Coliseu),[1] o l'amfiteatre de Nimes (França). La seua estructura la forma un polígon de 48 costats, en 384 arcs a l'exterior, realisats en rajola seguint l'estil neomudéixar.
Monuments[editar | editar còdic]
En l'any 1995 es va inaugurar el monument a Manolo Montoliu que es troba en la porta principal de la plaça de bous. L'1 de maig de 1992, un bou d'Atanasio Fernández, matava d'una cornada al banderiller valencià de trentahuit anys Manolo Montoliu, en la plaça de bous de la Maestranza de Sevilla. Manolo Montoliu fon un banderiller molt volgut per l'afició taurina valenciana, considerat referent en el seu temps i llegenda en el toreig
Situat a l'entrada de la porta principal de la Plaça de Bous es troba un monument dedicat al torero valencià Manolo Montoliu. Dit monument ha segut objecte en repetides ocasions d'actes vandàlics realisats per simpatisants de l'associació pancatalanista Acció Cultural del País Valencià (ACPV).[2][3]
Vore també[editar | editar còdic]
Referències[editar | editar còdic]
- ↑ 1,0 1,1 El Mundo, n.º 626, dumenge 26 de setembre de 2011, pág. 32.
- ↑ «El PP pide un informe de los daños de la manifestación de Acció Cultural y exige que la Diputación ejecute la fianza». Las Provincias
- ↑ «El salvajismo que les retrata». Aplausos
- Inventari General del Patrimoni Cultural Valencià
- El Mundo, n.º 626, domingo 26 de septiembre de 2011, Magacine pág. 32
- Guia de Arquitectura. Plaza de toros de Valéncia
Bibliografia[editar | editar còdic]
- Araceli, Gabriel, García Albors, Enrique (1939). Valencia 1936. El Noticiero. p. 118
- Hernández de Miguel, Carlos (2019). Los campos de concentración de Franco. Penguin Random House. p. 271. ISBN 978-84-666-6478-3
- Rafael Roca (23 de marzo de 2015). «Historia de la Plaza de Toros de Valencia». ateneovalencia.es
- Sanchez Nodal, Aquilino Aquilino (agosto de 2011). Del toro al infinito
Enllaços externs[editar | editar còdic]
Wikimedia Commons alberga contingut multimèdia sobre Plaça de bous de Valéncia.