Anar al contingut

Estàtua-menhir de Villar de l'Ala

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Estàtua-menhir de Villar de l'Ala

La estàtua-menhir de Villar de l'Ala és un menhir gravat trobat en Villar de l'Ala, en la comarca d'El Valle, en la província de Soria (Espanya).[1][2] Actualment es troba en el Museu Numantino, en Soria, a on és una de les seues peces més destacades.[3]

l'estàtua-menhir és un bloc prismàtic de pedra arenisca dura tallada per les seues quatre costats que representa a una persona. Es pot distinguir el cap, en la que es distinguixen els arcs superciliares, ulls i nas. També es distinguixen el coll i els muscles, encara que de forma menys clara. En el terç inferior es pot distinguir un objecte en forma de "T" apuntada i girada 90°, que possiblement represente un arma o fermall de cinturó. Davall, una marca de forma trapezoidal s'interpreta com un faldellín.[1][3][2]

L'estàtua-menir es va trobar sense context arqueològic en 1917, a pesar de lo que s'ha classificat com del Bronze final.[4] En els últims anys, basant-se en peces similars aparegudes en la mitat nort de la península ibèrica, entre el riu Segre per l'est i la montanya lleonesa i el nort de Portugal per l'oest, s'ha retardat la datació al primer Bronze.[2][5][6]


Referències

[editar | editar còdic]
  1. 1,0 1,1 «Ficha Completa (Estàtua-menhir de Villar de l'Ala)» (en espanyol). Ministeri de Cultura i Deporte. Consultat el 26 de juny de 2020.
  2. 2,0 2,1 2,2 «Museu Numantino de Soria - Estàtua - Menhir» (en espanyol). Junta de Castella i Lleó. Consultat el 26 de juny de 2020.
  3. 3,0 3,1 «Estàtua-menhir de Villar de l'Ala» (en espanyol). Facebook. Museus Castella i Lleó. Consultat el 26 de juny de 2020.
  4. «Museu Numantino de Soria - Peces destacades» (en espanyol). Junta de Castella i Lleó. Consultat el 26 de juny de 2020.
  5. (1966) Les esteles decorades del suroest peninsular, Editorial CSIC - CSIC Press, p. 140-141. ISBN 9788400014759.
  6. Consultat el 26 de juny de 2020.