Ecorregión terrestre chaco occidental

L'ecorregión terrestre chaco occidental (oficialment: Chaco) (NT0210) és una georregión ecològica situada en les planures del centre d'Amèrica del Sur. Li l'inclou entre els boscs latifoliados secs tropicals i subtropicals del neotrópico de la ecozona Neotropical.[1]

Distribució

editar

Es distribuïx, en altituts inferiors als 500 m s. n. m., en el surest de Bolívia, en l'oest del Paraguay, i en el sector septentrional de l'Argentina, en l'est de Salta, este de Jujuy, este de Tucumán, este de Catamarca, casi tot Santiago del Estero, noroest de Santa Fe, oest del Chaco, i oest de Formosa.[2][3]

Característiques geogràfiques

editar
Relleu

El relleu d'esta ecorregión es presenta com una planura casi perfecta, pràcticament plana en la seua totalitat, en un molt lleu increment altitudinal des de l'est cap a l'oest. Esta extrema horizontalidad presenta ocasionals interrupcions serranes.

En les montanyes que contenen a la ecorregión per l'oest, naixen i s'alimenten les conques hidrogràfiques dels seus grans rius: el Pilcomayo, el Bermejo, el Jurament, i el Dolç, que recorren la ecorregión sense rebre d'ella algun aporte hídric.

Sols

Els sols en estes planures es presenten profunts, composts per materials fins de tipo loéssico, com a resultat dels aportes eòlics, junt als d'orige aluvial i fluvial, vinculats al gran aporte de materials provinents del sector montanyós andino. Estos sediment externs varen ser reblint la gran fossa tectònica chaco-pampeana. Els de la mitat nort són més o menys evolucionats, rics en nutrients minerals i de textura fina a mija. Açò contrasta en els del centre i suroest a on predominen sols arenencs en escàs contingut de matèria orgànica. En tota la regió la salinitat està casi sempre present en alguna capa o napa del sol, i a voltes es manifesta des de la superfície generant, sectors ocupats per salines.

Referències

editar
  1. Ecorregions terrestres.
  2. Olson, D. M., I. Dinerstein, I. D. Wikramanayake, Burgess N. D., Powell G. V. N., Underwood C. I., J. A. D'Amico, Itoua I., Strand H. I., Morrison J. C., Loucks C. J., Allnutt T. F., T. H. Ricketts, Kura I., Lamoreux J. F., Wettengel W. W., P. Hedao and Kassem K. R. (2001). Terrestrial ecoregions of the world: A new map of life on Earth. BioScience 51.
  3. Brown, A., O. Martínez Ortiz, M. Acerbi i J. Corcuera (Eds.), La Situació Ambiental Argentina (2005). Brown, A. & Pacheco S. Proposta d'actualisació del mapa ecorregional de l'Argentina. Fundació Vida Selvada Argentina, Buenos Aires, 2006.