Anar al contingut

Antiquarium de la Ciutat Romana de Complutum

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Antiquarium de la Ciutat Romana de Complutum

El Antiquarium de la Ciutat Romana de Complutum és un museu arqueològic dedicat a Complutum, inaugurat en Alcalà de Henares el 2 de decembre de 2024.[1]

Història

[editar | editar còdic]

El jaciment de Complutum és un conjunt de restants arqueològics de l'antiga ciutat romana sobre la que hui s'assenta Alcalà de Henares, en la Comunitat de Madrit.[2] Es localisa entre el riu Henares i el riera Camarmilla, en l'extrem sur occidental del caixco urbà actual, a més d'un quilómetro del núcleu medieval (plaça dels Sants Chiquets).[3] Mentres que el oppidum prerromano es localisava sobre el cerro del Viso, un punt elevat de més fàcil defensa, a l'atre costat del riu Henares.[4] En 1992 va ser declarat be d'interés cultural en la categoria de zona arqueològica per la Conselleria d'Educació i Cultura de la Comunitat de Madrit.[5] [6] El 27 de maig de 1999 es va inaugurar un espai concret de Complutum, la Casa de Hippolytus. I, des del 6 d'agost de 2009, es va obrir el restant del jaciment al públic com museu a l'aire lliure, integrat en la Ret de jaciments visitables de la Comunitat de Madrit.[7]

Com a complement es va edificar una nova infraestructura, el Antiquiarum, que servix de porta d'accés i principal referència museográfica i didàctica, dins del Parc Arqueològic de la ciutat romana de Complutum. El Antiquarium es va inaugurar oficialment el 2 de decembre de 2024, és de titularitat municipal, i forma part d'un programa compartit entre l'Ajuntament d'Alcalà de Henares i la Direcció general de Patrimoni Cultural de la Comunitat de Madrit.[8]

Sebastián Rascón director del Antiquarium
Sebastián Rascón director del Antiquarium

El comisariado-direcció de continguts del Antiquarium es deu als arqueòlecs Ana Lucía Sánchez Montes i Sebastián Rascón Marqués. La museografía ha corregut a càrrec d'Antoni Nicolau i Martí. La direcció tècnica ha recaigut en un equip compost per María Isabel Baquedano Beltrán, Montserrat Cruz Mateos, Antoni Nicolau i Sebastián Rascón. El director del Antiquarium és Sebastián Rascón Marqués com a competència dins del seu lloc de cap del Servici d'Arqueologia de l'Ajuntament d'Alcalà de Henares.

Escultura del tipo Pudicizia (modèstia)
Escultura del tipo Pudicizia (modèstia)
Estela funerària de Lucio Emilio Candido.
Estela funerària de Lucio Emilio Cándido.
Decoració de la Casa de les Aixetes
Decoració de la Casa de les Aixetes
Tauler i fiches del Latrúnculus o joc dels soldats
Tauler i fiches del Latrunculus o joc dels soldats
Esteban Azaña i els seus fills Gregorio i Manuel en la Font del Juncal en 1889.
Esteban Azaña i els seus fills Gregorio i Manuel en la Font del Juncal en 1889.

El Antiquarium és un edifici d'arquitectura moderna, construït 2010 per mig d'un proyecte dels arquitectes Juan José Galán Chaos i Álvaro Otamendi Vallet, sent reformat entre 2021 i 2022 en proyecte de l'arquitecta Belén Martín-Granice López.[9] Situat en l'extrem occidental del parc arqueològic, pròxim als restants de l'arc monumental de quatre fronts que servia d'entrada principal a Complutum en l'época romana. Dispon de quatre plantes: sòtol i semisótano (per a almagasens, tallers de restauració, oficines, i sales per a tallers de famílies i infantil) i dos superiors per a exposicions permanents i temporals.

L'objectiu d'este museu arqueològic és custodiar i mostrar els restants de l'única ciutat romana clàssica de la Comunitat de Madrit, i una de les més importants de l'Hispania romana. Presenta més de 600 peces de Complutum, destacant magnífics conjunts de mosaics i pintures murals, distribuïts en 1.000 m² per a l'exposició permanent. Està estructurada en huit espais temàtics per a l'acostament al món de la cultura clàssica, en continguts museográficos basats en l'investigació, conservació i divulgació. Es recolza en materials informatius i didàctics (àudios, texts, maquetes, vídeos i elements interactius).[10] Els materials que s'exhibixen pertanyen a la colecció del Ajuntament d'Alcalà de Henares, o són depòsits del Museu Arqueològic i Paleontológico de la Comunitat de Madrit.[11]

Espais temàtics repartits en huit sales: [12]

  • Naiximent d'una ciutat
  • La ciutat i el territori
  • La vida privada
  • Activitats econòmiques
  • Grans constructors
  • El món simbòlic
  • Els complutenses
  • Jocs i espectàculs

Ademés, en l'exterior del museu hi ha dos estructures singulars:

  • Tetrapilón. Era un arc de quatre fronts en l'accés occidental a Complutum. Actualment queda la fonamentació dels pilars d'este arc cuádruple monumental.[13]
  • Font del Juncal. Va ser un centre de veneració als númenes i les nimfas. Actualment conserva la fisionomia derivada de les reformes de el XIX.[14]

Vore també

[editar | editar còdic]

Referències

[editar | editar còdic]
  1. seues-portes-el-antiquarium-de-la-ciutat-romana-de-complutum-un-portal-cap a-la-història-romana-en-alcala/ Obri les seues portes el Antiquarium de la Ciutat Romana de Complutum, un portal cap a el història romana en Alcalà. Ajuntament d'Alcalà de Henares. 02/12/2024.
  2. Rosat Tejerizo I, Rodríguez Fernández A. Ruta arqueològica Alcalà Romana. Guia didàctica. Madrit: Direcció general de Patrimoni Cultural. Conselleria de Cultura, Turisme i Deports de la Comunitat de Madrit; 2010. ISBN 978-84-451-3767-3.
  3. Calleja JD. Compluto romana. Revista d'Archius, Biblioteques i Museus. 1899; 3:171-87.
  4. el_Viso_Villalbilla_Madrit_ Azcárraga Cambra S. L'orige de l'urbanisme romà en l'actual Comunitat de Madrit: La fundació de Complutum en el Cerro de Sant Joan del Viso (Villalbilla, Madrit). Actes Congrés Vinyes Monumenta Veterum. Madrit i el seu entorn en época romana (volum I). Zona Arqueològica. 2017; 145-57.
  5. Resolució de 24 d'octubre de 1988, de la Direcció general de Patrimoni Cultural de la Conselleria de Cultura, per la que s'ha acordat tindre per incoat expedient de declaració com be d'interés cultural a favor de la zona arqueològica «Ciutat Romana de Complutum» (Alcalà de Henares). BOE. 27/12/1988; (310):36277.
  6. Decret 4/1992, de 6 de febrer, pel que es declara be d'interés cultural en la categoria de zona arqueològica la Ciutat Romana de Complutum, situada en els térmens municipals d'Alcalà de Henares, Torres de l'Alameda i Villalbilla, d'esta Comunitat. BOCM. 20/02/1992; 43:3.
  7. Forges R. Alcalà de Henares mostra les seues raïls romanes. Obri al públic el fòrum construït en la ciutat fa 20 sigles. El País. 06/08/2009.
  8. Alcalà de Henares inaugura el Antiquarium de la Ciutat Romana de Complutum. TeleMadrid. 27/11/2024.
  9. Martín-Granice B. Plans del Pla Director de la Ciutat Romana de Complutum. Ajuntament d'Alcalà de Henares. 04/2021.
  10. Martín JL. Les sales i peces més antigues i curioses del Antiquarium de Complutum, ciutat romana d'Alcalà de Henares. Crònica d'Alcalà. 09/12/2024.
  11. Inaugurat el Antiquarium de la Ciutat Romana de Complutum. Porta de Madrit. 06/12/2024; (2.809):4-5.
  12. Antiquarium. Complutum. Consultat el 15/12/2024.
  13. Rascón Marqués S, Sánchez Montes AL. La ciutat romana de Complutum: noves senyes, noves interpretacions. Actes Congrés Vinyes Monumenta Veterum. Madrit i el seu entorn en época romana (volum I). Zona Arqueològica. 2017; 125-43.
  14. Rascón Marqués S, Sánchez Montes AL. L'Antiguetat romana en l'actual Comunitat de Madrit. Actes de les VIII Jornades de Patrimoni Arqueològic en la Comunitat de Madrit. Direcció general de Patrimoni Històric de la Comunitat de Madrit. En Alcalà de Henares, del 16 al 18 de novembre de 2011. p.41-63.

Bibliografia

[editar | editar còdic]


Referències

[editar | editar còdic]