Ir al contenido

18 de setembre

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Revisió de 11:09 19 març 2026 per Jose2 (Discussió | contribucions)
(difs.) ← Revisió anterior | Revisió actual (difs.) | Revisió següent → (difs.)
  1. REDIRECCIÓ Plantilla:CalendariDia1dt

Acontenyiments

[editar | editar còdic]
  • 1283: El rei Pere III, en previsió d'una possible sublevació mudéixar, ordena a Ximén Çapata, que Conrat Lancea li torne el Castell d'Alaguar, i el manara derrocar.
  • 1294: Jaume II permuta en els Templaris, els seus drets sobre la ciutat de Tortosa pel Castell de Peníscola i el seu terme, el qual comprenia Benicarló, Vinarós, la balia d'Ares i la Tinença de les coves de Vinromà.
  • 1518: El pintor Miquel Esteve, veí de la parròquia de Santo Tomàs, es compromet a pintar la capella de la Sala del Jurats de la Ciutat, omplint-la de àngels a l'estil de la capella de la Seu, per la cantitat de quatremil quatrecents sous. Esta cantitat se li acabà de pagar en maig de 1520 en acabar l'obra.
  • 1581: Una important riuada inunda part de la ciutat de Valéncia, a causa de la qual degué evacuar-se el Convent del Remei pel perill que suponia per als religiosos que en ell vivien.
  • 1899: En honor de D. José Peris i Valero, que fon alcalde de Valéncia en 1856, se li dedica el carrer que unix la Porta de la Mar en la plaça de la Reina, del qual fon iniciador i que fins ad eixe moment s'havia conegut com a carrer Revolució, i carrer de la Pau.
  • 1911: El juge d'instrucció de Sueca, Jacobo López de Rueda, en companya de l'actuari Primitiu Beltran, l'oficial Fernando Tomàs, i l'alguacil Antoni Dolz, es traslladaren a Cullera per a fer-se càrrec d'una instrucció deguda a un atac contra la llínea férrea en motiu d'una folga. Assaltats pels folguistes a tirs i pedrades, resultaren morts l'actuari i l'alguacil. El juge morí d'un colp d'astral, i l'oficial d'una punchada en el pit proporcionat en una agulla espardenyera. Els fets crearen un gran dol entre la gent del poble.
  • 1936: L'ajuntament republicà de Valéncia, rotula l'avinguda del Port en el nom "Avinguda Lenin", dedicant-li al líder de la Revolució Rusa, Vladimir Illich Ulianov. En l'arribada del nou règim en acabar la guerra civil, es rotula com "Avinguda del Doncel Luis Felipe Garcia Sanchiz", en memòria del fill del charrador Garcia Sanchiz, que morí en l'afonament del creuer Baleares.

Naiximents

[editar | editar còdic]




Santoral catòlic

[editar | editar còdic]
  • Stes. Irene i Sofia
  • Sts. Càstor i Just

Vore també

[editar | editar còdic]


Giner | Febrer | Març | Abril | Maig | Juny | Juliol | Agost | Setembre | Octubre | Novembre | Decembre


Bibliografia

[editar | editar còdic]
  • Ruiz Negre, Antoni. Efemèrides i curiositats valencianes. (Edicions Mosseguello, 2014). ISBN: 978-84-940548-6-0
  • Ruiz Negre, Antoni. 3000 efemèrides i curiositats valencianes. (Edicions Mosseguello, 2022). ISBN: 978-84-125453-5-7