Diferència entre les revisions de "Estanislao Marco"
m (Text reemplaça - 'Cordova' a 'Córdova') |
m (Text reemplaça - 'només' a 'a soles') |
||
Llínea 23: | Llínea 23: | ||
Entre els seus alumnes destacaren el valencià [[Patricio Galindo]], membre fundador de la societat ''Amics de la Guitarra'', compositor de numeroses obres didactiques, i el murcià [[Narciso Yepes]], que rebe les seues ensenyances en [[1940]] quan contava tretze anys d'edat. En el disc ''Musiques d'Espanya i America'' (Zafiro, [[1989]]), se pot llegir el següent comentari seu: | Entre els seus alumnes destacaren el valencià [[Patricio Galindo]], membre fundador de la societat ''Amics de la Guitarra'', compositor de numeroses obres didactiques, i el murcià [[Narciso Yepes]], que rebe les seues ensenyances en [[1940]] quan contava tretze anys d'edat. En el disc ''Musiques d'Espanya i America'' (Zafiro, [[1989]]), se pot llegir el següent comentari seu: | ||
− | {{cita|Estanislao Marco fon un dels discipuls predilectes de Tárrega. Yo tingui la sort d'estudiar en ell. L'escola de Tárrega se bifurcà en dos, els que tocaven en els caps dels dits, i els que se deixaven créixer les ungles. Al primer grup pertanyien: Estanislao Marco, Josefina Robledo, Salvador García i Emilio Pujol. Al segon: [[Miguel Llobet]] i [[Joaquín García de la Rosa]], en qui també tingui la sort d'estudiar. Ell era un vell i yo un chiquet de tretze anys, pero recorde aquell contacte com un milacre de la meua existencia. Parlavem els dos com si tinguerem la mateixa edat. No recorde qui s'acostava a qui, pero estic segur de que en eixe misteri estava la clau del corrent que s'establix entre discipul i mestre i per la que passaven no | + | {{cita|Estanislao Marco fon un dels discipuls predilectes de Tárrega. Yo tingui la sort d'estudiar en ell. L'escola de Tárrega se bifurcà en dos, els que tocaven en els caps dels dits, i els que se deixaven créixer les ungles. Al primer grup pertanyien: Estanislao Marco, Josefina Robledo, Salvador García i Emilio Pujol. Al segon: [[Miguel Llobet]] i [[Joaquín García de la Rosa]], en qui també tingui la sort d'estudiar. Ell era un vell i yo un chiquet de tretze anys, pero recorde aquell contacte com un milacre de la meua existencia. Parlavem els dos com si tinguerem la mateixa edat. No recorde qui s'acostava a qui, pero estic segur de que en eixe misteri estava la clau del corrent que s'establix entre discipul i mestre i per la que passaven no a soles coneiximent i experiencies sino un amor. Esta Guajira es la primera obra que un compositor escrigue per a mi i yo desige acabar el disc en ella per a rendir homenage a l'home que deposità la seua confiança en mi quan yo era apenes un adolescent. Espere no haver defraudat la seua ni la de cap dels que se brindaren a ensenyar-me lo millor d'ells mateixos.}} |
== Composició == | == Composició == |
Revisió de 11:57 20 feb 2018
Estanislao Marco Valls (La Vall d'Uxó, Castelló, 17 de maig de 1873 - Valéncia, 22 de juny de 1954) fon un compositor i guitarriste valencià.
Trayectoria
D'orige molt humil, als cinc anys se traslladà en la seua família a Valéncia, a on escomençà les seues actuacions com a music ambulant pels carrers i places de la ciutat. Son pare Manuel Marco era guitarriste aficionat i li ensenyà les primeres nocions de l'instrument. Les lliçons de solfeig les rebe del seu germà Manuel, que assistia a l'acadèmia de musica del mestre Penella, realisant grans progressos en poc de temps. Conegué a Tomás Rico, empresari del Teatre Principal de Valencia, qui li autorisà l'entrada lliure per la porta de l'escenari que donava al fos a on se reunien els musics de l'orquesta, durant l'entreacte. Alli, en apenes huit anys, s'inicià en l'aprenentage de l'interpretació i tècnica musical.
Tingué ocasió d'escoltar en directe i relacionar-se en les grans figures de l'epoca, com Tárrega, que actuà en novembre de 1880, el violiniste Pablo Sarasate, la soprano madrilenya Adelina Patti, el tenor Francisco Viñas, i Antón Rubinstein.
En moltes ocasions actuà en el seu germ+a per a algunes companyies de teatre, opera i sarsuela. En 1887 foren els encarregats d'organisar una rondalla de guitarres, llaüts i bandurries en musics cegos, per a l'eixecució del passacarrer i la jota final del primer acte en l'estrena de la sarsuela de Ruperto Chapí La Bruja, en el Teatre Principal de Valéncia, i en La Dolores, de Tomás Bretón.
Quartet El Turia
La seua carrera concertistica se desenrollà junt als seus germans, formant el quartet El Turia. Ho componien Manuel en la bandurria, Teresa en llaüt i lira, Magenia en bandurria i lira, i Estanislao en la guitarra. Mes tart se converti en quintet, en l'entrada d'Emilio al piano. Recorregueren Espanya, aplegant la seua fama mes alla de les fronteres, lo que els portà a actuar en França, Portugal i Argelia. Realisaren més de mil concertts entre 1889 i 1907. Tenien un repertori de més de 400 obres tocades de memoria.
En una critica de El Mercantil Valenciano el 2 de març de 1893 se llig
En les seues llargues temporades en Madrit, aplegaren a actuar en diferents ocasions en el Palau Real davant la regent María Cristina, l'infanta Isabel, Alfons XIII, i membres de la noblea i cos diplomatic. Estanislao ho relata en les seues memories:
Docencia
Quan en 1907 se disolgué el quintet El Turia, Estanislao Marco se retirà del mon concertistic per a dedicar-se a la composició i a la docencia privada, fundant i dirigint la Rondalla Valenciana del Centre Instructiu Musical de Benimaclet i la Rondalla Segarra de Vall d'Uxó, en la que permaneixque de 1943 a 1953.
Entre els seus alumnes destacaren el valencià Patricio Galindo, membre fundador de la societat Amics de la Guitarra, compositor de numeroses obres didactiques, i el murcià Narciso Yepes, que rebe les seues ensenyances en 1940 quan contava tretze anys d'edat. En el disc Musiques d'Espanya i America (Zafiro, 1989), se pot llegir el següent comentari seu:
Composició
Les seues composicions per a guitarra s'inserten en l'estetica de la musica de saló. La majoria son peces breus, vals, mazurka, i tangos. Adaptà el folclore d'algunes regions espanyoles com queda reflectit en la seua Gran Jota Aragonesa, i les seues Malaguenyes, Granadines, i danses valencianes.
El seu catalec supera el centenar d'obres originals per a guitarra, ademés d'una llarga llista de transcripcions per a rondalla dels grans mestres. Com obres didactiques te un método de guitarra, un método per a llaüt i varis quaderns d'estudis tecnics progressius. Tan sols publicà dos obres en la Biblioteca Fortea: Serenata i Preludi en Re, per lo que la seua obra ha permaneixcut inedita casi mig sigle fins l'investigacio iniciada per Jorge Orozco en l'any 2000, que ha donat els seus primers fruits en la gravació de la seua obra patrocinada per l'Institut Valencià de la Musica.
Bibliografia
- HERRERA, FRANCISCO, Estanislao Marco, en Revista de l'Associacio Guitarristica America Martinez, Ocho Sonoro, Sevilla, any III, nº 5, setembre 1999.
- HERRERA, FRANCISCO, Enciclopedia de la Guitarra, vol. III, pags. 91-92, Editorial Piles, Valencia, 2004.
- OROZCO, JORGE, Els discipuls de Tárrega en Francesc Tárrega i la seua epoca, coleccio Noms Propis de la Guitarra, Edicions la Posada, Ajuntament de Córdova, Festival de la Guitarra de Córdova, Córdova, 2003.
- OROZCO, JORGE, Marco, Estanislao en Diccionari de la Musica Valenciana, vol II, pags. 53-54, dir. Emilio Casares, Iberautor Promociones Culturales S.R.L., Madrit, 2006.