Anar al contingut

Regne de Samoa

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià

El Regne de Samoa va ser un estat que va existir entre els anys 1858 fins a 1899 quan va ser anexionado a la Samoa Alemana.

Història

[editar | editar còdic]

Despuix de la caiguda del Imperi La teua'i Tonga, Samoa es va crear com un regne, pero en 1899 va ser conquistada pels alemans.

Al voltant de 1830 varen començar a aplegar misionero i comerciants europeus, tahitianos i de les illes Cook, dirigits per el misionero John Williams. Venint a través de Tahití, se'ls coneixia en Samoa com Lotu Taiti. El reverent John Williams va ser ajudat per Ali'i Malietoa Vainu'upo per a establir Lotu Taiti, que es va convertir en l'Iglésia Congregacional Cristiana de Samoa.

L'expedició d'exploració dels Estats Units (1838-1842) dirigida per Charles Wilkes va aplegar a Samoa en 1839 i va nomenar a un anglés, John C. Williams, fill de el misionero, com a cònsul interí dels Estats Units.  No obstant, este nomenament mai va ser confirmat pel Departament d'Estat d'Estats Units; John C. Williams va ser simplement reconegut com "Agent comercial dels Estats Units".  Un cònsul britànic ya residia en Apia.

En 1855, J. C. Godeffroy & Sohn va expandir el seu negoci comercial a les Illes Samoa, que llavors es coneixien com les Illes Navegants. Durant la segona mitat del XIX, l'influència alemana en Samoa es va expandir en l'introducció de grans plantacions per al cultiu de coco, cacao i caucho d'hevea, especialment en l'illa d'Upolu, a on les empreses alemanes varen monopolisar el processament de copra i cacao en gra. Les empreses comercials britàniques, els drets portuaris i l'oficina del consulat eren la base sobre la que Gran Bretanya tenia motius per a intervindre en Samoa. Estats Units va iniciar operacions en el port de Pagament Pague en Tutuila en 1877 i va formar aliances en els caps natius locals, sobretot en les illes de Tutuila i Manu'a (que més vesprada es anexionaron formalment com Samoa Nortamericana).

En la década de 1880, Regne Unit, Alemània i Estats Units varen reclamar parts del regne de Samoa i varen establir llocs comercials. La rivalitat entre estos poders exacerbó les tensions entre les faccions indígenes que estaven competint per una autoritat política completa. Les illes es varen dividir entre les tres potències en la década de 1890, i entre els Estats Units i Alemània en 1899.