Anar al contingut

Glorieta de l'Estrela

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Erro al crear miniatura:
Glorieta de l'Estrela

La glorieta de l'Estrela (també denominada com a rotonda o plaça) és una cèntrica font ornamental de la ciutat espanyola d'Alacant. Està situada, a modo de rotonda, en la confluència de les transitades avingudes d'Óscar Esplá, Aguilera, Salamanca, Maisonnave i el carrer Churruca, a uns metros de l'estació de tren d'Alacant, i és un punt comú dels barris d'Eixample-Diputació, Benalúa i Alipark.[1] Des de 1997, la font acull una emblemàtica escultura metàlica rotatòria d'Eusebio Sempere, cridada Com una estrela.[2]

Descripció

[editar | editar còdic]

La font, de planta circular i 20 m de diàmetro, genera una làmina d'aigua que cau contínuament a modo de cascada per tot el seu perímetro. Si es conten els tres carrils de tràfic rodat que rodegen la font, el conjunt alcança els 50 metros de diàmetro, lo que fa una superfície total d'uns 1900 m².[3] La rotonda consta de 9 accessos: dos per cada sentit de les quatre avingudes i un més per al carrer (que solament té un carril en un sentit). Els accessos d'entrada a l'avinguda Maisonnave i el carrer Churruca solament estan permesos al transport públic urbà. En les afores de la rotonda es poden trobar diferents construccions d'interés: l'edifici Reis d'Anta-Barri, que va anar el primer de la ciutat construït en un sòtol accessible per a vehículs; un edifici del centre comercial El Tall Inglés; l'antiga sèu de la Caixa d'Aforros del Mediterràneu (hui Banc Sabadell); el teatre Arniches; la passejada de l'avinguda d'Óscar Esplá; i les instalacions ferroviàries de l'estació d'Alacant, que conten en un dels ficus monumentals (arbre protegit de grans dimensions) de la ciutat.[4]

Escultura

[editar | editar còdic]

L'obra d'Eusebio Sempere se situa en el centre de la font i es titula Com una estrela. Consistix en un dodecaedre del que, de cada cara, ixen una cinquantena de tubos paralels d'acer inoxidable, en llongituts compreses entre els 60 cm i els 2,35 m. Tota l'estructura, que s'assembla a una estrela, està elevada i se subjecta a la base a través de l'eix d'un motor que la fa girar. Inicialment l'obra va ser donada per Sempere a la ciutat d'Alacant despuix de l'inauguració del Museu de l'Assegurada. En 1978 es va colocar en el Portal d'Elig, pero es va retirar d'allí i es va guardar en uns almagasens. L'emplaçament actual de l'obra data de 1996, quan es va aprovar el proyecte per a la font de la plaça. Va ser restaurada en decembre de 2015.[2]

Vore també

[editar | editar còdic]

Referències

[editar | editar còdic]
  1. «Guia Urbana». w2. alicante. és. Archivat des d'el original, el 26 de novembre de 2016. Consultat el 9 de febrer de 2016.
  2. 2,0 2,1 «“Com una Estrela” | MACA-Museu d'Art Contemporàneu d'Alacant». www. maca-alicante. es. Consultat el 9 de febrer de 2016.
  3. «VisorSigPac». sigpac. mapa. és. Archivat des d'el original, el 10 de setembre de 2010. Consultat el 11 de febrer de 2016.
  4. «FICUS EN LA PASSEJADA DE CANALEJAS D'ALACANT Alacant Viu». www. alicantevivo. org. Consultat el 11 de febrer de 2016.

Enllaços externs

[editar | editar còdic]

Commons