Anar al contingut

Ciénega de Santa Clara

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià

Ciénega de Santa Clara, és una zona en la qual el dominant és un cos d'aigua léntica,[1] d'aigües estancades, que no presenten corrent d'aigua; és part ejido Governador Luis Carrasques Johnson (1961-1967) al suroest de la ciutat de Sant Luis Ric Colorat, en el municipi de Sant Luis Ric Colorat Sonora, i a la seua volta del Delta del Riu Colorat i també de la Reserva de la Biosfera de l'Alt Golf de Califòrnia i Delta del Riu Colorat, en la desembocadura del Riu Colorat.[2]  

En el lloc s'ha acondicionat un proyecte ecoturístico que va nàixer a partir de 1977, en la construcció i pas per la zona del canal Welton i l'arribe de turistes estrangers caçadors. els està conformat a lo manco per tres elements principals: la ciénega en sí mateixa, en la partix surest està “Vila Koipal”, i una miqueta més cap a l'est, “L'Espill de la Lluna”.  

La Ciénega

[editar | editar còdic]

És un chapull continental de sistema llacustre, denominat Ramsar des de l'any 2001, que conta en una superfície de 4,200 ha, sent el més gran de l'Estat de Sonora propenc al poblat Ejido Taula Rica 2. La propietat conté dos formes, una part del govern federal i una atra és propietat privada. L'aigua és neta, sense olor, que prové del canal Welton Mohawk i del canal Riíto Santa Clara; té una profunditat des de 80 cm fins a 120 en lo més profunt; la seua salinitat es considera oligohalina, que té 4,000 a 5,000 ppm i alguns components agroquímicos i metals pesats. Anteriorment era part del caixer del riu, pero es va moure a l'oest en 1973.[3]

Conta en vegetació aquàtica arrelada emergent principalment tule (Thypa domingensi) ademés, vegetació halófila (Distichlis spicata, Allenrolfea occidentalis, Salicornia virginica).

És un lloc de diversos paisages, en el qual es poden practicar diverses activitats ecoturísticas, com orniturismo (observació d'aus) de fins a 200 tipos diferents d'aus entre migratòries, residents i en perill d'extinció, com a ànets, pelícanos, gallaretas, oronetes, palmoteadores de Yuma, (Rallus longirostris yumanensis) cuco pique groc, (recomanat d'octubre a abril) per ad açò es conta en vàries estacions per a observació elles; senderisme en una ruta d'1.5 km en 5 estacions en informació de cada lloc; passejada en canoa i peixca deportiva, entre lo que pot trobar carpes, planes, el peix cachorrito del desert (Cyprinodon macularius macularius) és una espècie d'interés per a la conservació en la Ciénega i és una espècie en perill d'extinció, entre uns atres.[4]

Este últim sense dubte és un gran atractiu turístic per a tu, que goges de la naturalea, tant dels seus paisages com de la seua flora i fauna, sobretot de les aus.


Actualment s'ha convertit en una opció de turisme ecològic, un lloc ideal per a que els visitants que gogen i aprecien la naturalea i, cultiven la cultura ecològica i un lloc de passejada per als habitants de Sant Luis Ric Colorat Sonora, a on poden acampar, passejar en cayacs, caminar per senderes i passejar en bicicleta.

Vila Koipal

[editar | editar còdic]

Vila Koipal,[5] és un lloc en valor històric per als cucapás[6] perque ahí va succeir la primera trobada entre la cultura espanyola i indígenes cucapá, el divendres 23 d'agost de 1540, durant l'expedició de Francisco de Ulloa, durant el virreinato de la Nova Espanya. El 25 de giner de 1605, en eixe lloc va ser celebrada la primera missa en estes terres per fra Francisco Escobar que va vindre a complir l'encomana d'Hernán Cortés, de combatre als pirates.[7]

És un parc recreatiu[8]que inclou Camí al Mesteño i Oruke en moll. En el lloc es troba una sendera d'uns 5 km., un espai d'apreciació d'aus migratòries, que descansen i reposen en el lloc.

Referències

[editar | editar còdic]
  1. «Google Maps». Google Maps. Consultat el 2025-06-19.
  2. «19 PST: Ciénega Santa Clara, Ejido Luis Carrasques Johnson – RENATUR» (en en-us). Consultat el 2025-06-19.
  3. CONAGUA. «INFORME DE VALIDACIÓN EN CAMPO. HUMEDAL CIÉNEGA DE SANTA CLARA».
  4. Eduardo Peters, José Campoy Favela i Karl Flessa.. Semarnat. Govern de Mèxic. (ed.): «Ciénega de Santa Clara. Programa integral de Monitoreo.».
  5. «Espill de Lluna - Tribuna de Sant Luis | Notícies Locals, Policíaques, sobre Mèxic, Sonora i el Món» (en és). oem.com.mx. Consultat el 2025-06-19.
  6. Erro en la seqüencia d'órdens: no existix el mòdul «Citas».
  7. Tens que especificar títul = i url = al usar {{cita web}}.. zetatijuana.com. Consultat el 2025-06-19.
  8. «18 PST: Parc Ecohistórico Vila Koipal, Ejido Estació Doctor – RENATUR» (en és-mx). Consultat el 2025-06-19.