Junco phaeonotus
El junc ojilumbre (Junc phaeonotus)[1] és una espècie d'au paseriforme de la família Emberizidae, que es distribuïx per les montanyes de Mèxic, Guatemala i del sur dels Estats Units.
Medix en promig uns 15 cm de llongitut. És un au predominantment grisa, de gola i pit més pàlits, i l'esquena color òxit lluent. Com atres juncs, té plomall blanc en les parts exteriors de la coa, i negre en la zona dels lores (entre l'ull i el pico).
Té els ulls de color groc intens, pico bicolor (obscur en la mandíbula superior, groguenc en l'inferior), i també es caracterisa per caminar en lloc de botar. Els seus ulls grocs ho distinguixen de les poblacions meridionals del junc ojioscuro (J. hyemalis), el plomall del qual és molt similar. Hi ha una atra espècie d'ulls grocs, el junc paramero (J. vulcani) de Centroamérica, la distribució del qual no es sobrelapa en la de l'espècie ací tractada.
Habita en les montanyes, des de l'extrem sur d'Arizona i Nou Mèxic, en els Estats Units, cap al sur. D'ahí s'estén a lo llarc de les principals cadenes montanyoses mexicanes des del nort de Sonora i Coahuila fins a les terres altes de Chiapas i des d'ahí fins a Guatemala. També hi ha una població en el sur de la Península de Baixa Califòrnia.
El seu hàbitat són boscs de coníferes, boscs mixts i xares. Algunes poblacions poden migrar en hivern a zones de menor elevació.
- ↑ Bernis, F; De Juana, E; Del Hoyo, J; Fernández-Cruz, M; Ferrer, X; Sáez-Royuela, R; Sargatal, J (2012). «[https://www.ardeola.org/uploads/articles/docs/1545.pdf Noms en castellà de les aus del món recomanats per la Societat Espanyola d'Ornitologia (Setzena part: Orde Passeriformes, Famílies Thraupidae a Icteridae) ]». Ardeola. Handbook of the Birds of the World (Madrit: SEO/BirdLife) 59 (1): 157-166. ISSN 0570-7358. Consultat el .