Notice: Unexpected clearActionName after getActionName already called in /var/www/lenciclopedia.org/w/includes/context/RequestContext.php on line 318
Gallus varius - L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià Anar al contingut

Gallus varius

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
(Redirigit des de «Gall de Java»)
Archiu:Green Junglefowl - Baluran NP - East Java MG 7948 (29183361863) (cropped).jpg
gall de Java (Gallus varius)


El gall de Java[1] o gall vert (Gallus varius) és una espècie d'au galliforme de la família Phasianidae. És de tamany mijà, de fins a 75 cm de llarc. Treballs recents han revelat que el gènero Gallus i els faisans no són monofiléticos.cita requerida

Descripció

[editar | editar còdic]

La coloració del gall vert és sexualment dicromática. El plomall del macho és obscur casi negre a distància. Una vista més propenca revelarà un bell plomall d'iridiscents plomes lluentes que aparenten el patró dels colors que hui en dia observem en el pavo ocelado (Meleagris ocellata) i el pavo real cuelliverde (Pavo muticus). Cada una de les escales són azulejas que duen fins a la verda bronzejada, neutralisant algunes plomes en la gola, coll o mant del macho que són de color vert ocelado i lluent reflectantes de llum i de color violeta en el pròxim. La menor cobertera de les ales és d'un cridaner color taronja cremat en centres de bronzejada negra. Les vores distales de les grans coberteras secundàries són ocre viu. De la mateixa manera que la seua espècie germana, Gallus gallus, el pit i les regions ventrales són d'una llum densa que absorbix negre. De la mateixa manera que el seu parent més propenc, el gall de Ceilan (Gallus lafayetii), el macho de gall de Java exhibix vius colors que contrasten en el roig escarlata obscur de la cara. Aixina mateix, exhibix una miqueta de blau en la cresta que en la seua majoria és rosada. La seua barba és també del mateix color, pero està rodejada de blau en les vores i groc prop de la gola. La femella és predominantment de color marró en ocasionals plomes verdes i no té cresta predominant.

Distribució i hàbitat

[editar | editar còdic]

És endèmic de Java, Bali, Lombok, Komodo, Flores, Rinca i atres illes d'Indonèsia. S'ha introduït en les illes Cocos, a on existix una població selvada menuda. És capaç de volar entre les illes en la seua àrea de distribució natural, a on habita i es reproduïx.

Comportament

[editar | editar còdic]

Per lo general viu en grups de dos a cinc eixemplars en la naturalea i dirigits per un macho dominant, que guia a la seua manada per a alimentar-se i beure i després dur-los de nou a la loma del bosc a on abunden. De nit dormen en bambúés de 15 a 20 peus d'altura.

Reproducció

[editar | editar còdic]

Si les condicions són favorables per al gall de Java, els machos escomençaren a reproduir-se en les femelles a principis de l'estiu, en giner-abril. Les femelles caven un clot en el sol a on depositen 3-6 ous que incubaran per 21 dies. En l'época de reproducció els machos dominants de cada manada són desafiats per atres machos sense grup. Els dos o fins a més retadores es baten les ales i es criden i picotean en els seus picos mentres s'ataquen en les espuelas.

Relació en l'home

[editar | editar còdic]

El gall de Java es manté en perfecte estat i cada volta hi ha més que es crían en captivitat, encara que la població selvada està disminuint ràpidament. Açò es deu a que estes aus es crían molt en captiveri i són creuats en el gall domèstic produint el Bekisar,[2] el qual s'ha tornat molt popular en la província de Java Oriental i s'ha convertit en la mascota de la zona. Per tant, el gall de Java exigix condicions més protegides per a cuidar de la seua verdadera població. Els galls de Java captius requerixen aviarios càlit, en infinitat de fulls i la coberta, pel seu caràcter tímit i s'alimenten en grans i llavors, aixina com de frutes i insectes, ya que estos són el mateix tipo de menjar que s'alimenten en la naturalea. Esta au ha segut coneguda per molt temps com un animal de companyia per la seua bellea i vora única.

Referències

[editar | editar còdic]
  1. Bernis, F; De Juana, E; Del Hoyo, J; Fernández-Cruz, M; Ferrer, X; Sáez-Royuela, R; Sargatal, J (1994). «[https://www.ardeola.org/uploads/articles/docs/285.pdf Noms en castellà de les aus del món recomanats per la Societat Espanyola d'Ornitologia (Segona part: Falconiformes i Galliformes) ]». Ardeola. Handbook of the Birds of the World (Madrit: SEO/BirdLife) 41 (2): 183-191. ISSN 0570-7358. Consultat el 14 de giner de 2013.
  2. Grouw, Hein van & Dekkers, Wim (2019). Various Gallus varius hybrids: variation in junglefowl and Darwin’s interest in them. Bulletin of the British Ornithologists’ Club (London), 139 (4), 355-371. [1]

Enllaços externs

[editar | editar còdic]

Commons