Anar al contingut

Chafada hídrica d'Espanya

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià

S'entén com chafada hídrica o chafada de l'aigua d'un país o territori el volum d'aigua utilisada directa i indirectament per a l'elaboració de productes i servicis consumits pels habitants d'eixe país o territori. El Ministeri de Mig ambient, i Mig Rural i Marí, que té entre els seus comesos promoure el desenroll sostenible i gestionar eficientement els recursos naturals, ha impulsat els estudis per a determinar la chafada hídrica en Espanya, les seues comunitats autònomes i les seues demarcació hidrogràfiques, introduint aixina un indicador integrat sobre el consum i us dels recursos hídrics des de la perspectiva de la sostenibilitat i en l'objectiu d'ajudar a la gestió del mig físic hídric.

La chafada hídrica total d'Espanya en l'any 2001 és de 92.668 hm³; dels quals 20.051 hm³ es deuen al Fluix d'aigua del comerç exterior i, per tant, al balanç net entre importacions i exportacions. És dir, per a satisfer les necessitats dels consumidors espanyols no és suficient en l'aigua nacional, sino que és necessari importar 20.051 hm³ en forma de aigua virtual a través de productes foràneus. O lo que és lo mateix, netament en el món es gasten 20.051 hm³ per a elaborar productes que consumim els espanyols. Si el valor de chafada hídrica total d'Espanya es dividix entre la població de l'any 2001 s'obté una chafada hídrica per habitant i any en Espanya de 2.288 m³/hab./any. Per tant, les necessitats d'aigua per a mantindre el consum d'un espanyol mig són de 6.269 litros per habitant i dia.

Eixe valor contrasta molt en la senya que és conegut per tots de 165 litros per habitant i dia (any 2001) que gastem per les aixetes de les nostres cases. Ací versa precisament la diferència, en la chafada hídrica no només es contabilisa l'aigua de l'aixeta, sino també l'aigua de rec usada en els tomates que mengem o l'aigua de rec del cotó que acaba en els vaquers que dus llocs.

Deu tindre's en conte que en la chafada hídrica no només es contabilisa l'aigua d'us domèstic, sino també l'aigua d'us agrícola, industrial, etc. En les senyes aportades s'ha contabilisat tant Aigua Blava (aigua gestionada o que fluïx pel sistema) i Aigua Verda (aigua de pluja caiguda directament)

Evolució de la chafada hídrica d'Espanya

[editar | editar còdic]

La chafada hídrica total espanyola ha aumentat des de 2.124 m³ per habitant i any, en 1996, a 2.288 m³ per habitant i any, en 2001, i a 2.619 m³ per habitant i any en l'any 2005. Açò supon un aument del 19% en els nou anys d'estudi, encara que es mostra un increment major en el segon periodo. Per al periodo de 1996 a 2001 existix un increment del 7% de l'indicador i en el periodo del 2001 al 2005 este increment ascendix al 13%, sent casi el doble que l'anterior, aumentant en una taxa de l'1,44% anual en el primer periodo i un 3,16% anual en el segon periodo. Açò supon un aument de 495 m³ per persona i any en menys d'una década, lo que es traduïx en un increment del consum de 151 litros d'Aigua Virtual al dia per persona.

Fluix d'Aigua Virtual, Importacions i Exportacions

[editar | editar còdic]
Erro al crear miniatura:
Fluix d'Aigua Virtual importats a Espanya

En este apartat es mostren dos figures que representes els fluix d'importacions i exportacions d'Espanya en el món, pero traduïts a Aigua Virtual. En estes figures s'entén d'a on prové eixos 20.051 hm³ de recursos hídrics que es consumixen en Espanya provinents del comerç exterior i que fa que el país no siga sostenible hídricament parlant.

En la primera figura es mostren els Fluix d'importacions per a l'any 2001 per a cada àrea continental. El Fluix d'Aigua Virtual importada de la zona Euroasiàtica, un 36% del total de les importacions, és el més destacable. No obstant, este valor està compost en la seua majoria per Aigua Virtual importada del continent europeu (29,8%). Seguit del Fluix d'Aigua Virtual que prevé d'Amèrica del Sur i Central (34%).

Erro al crear miniatura:
Fluix d'Aigua Virtual exportats des d'Espanya

En la segona figura es pot observar els Fluix d'exportacions per a l'any 2001 per a cada àrea continental. S'observa cóm el 93,2% del total de l'Aigua Virtual exportada per Espanya es dirigix a la zona Euroasiàtica. La major part d'este percentage (91,1%) es destina a Europa.

Referències

[editar | editar còdic]

La Chafada Hídrica d'Espanya. Ministeri de Mig ambient i Mig Rural i Marí, 2011. Fernando Esteban Moratilla, Miriam Molina Moreno i Mario Fernández Barrena. ISBN 978-84-491-1074-0. Pp:177 [1] La chafada hídrica en Espanya Fernando Esteban Moratilla, Miriam Molina Moreno, Mario Fernández Barrena Revista d'Obres Públiques: Orgue professional dels ingeniers de camins, canals i ports, ISSN 0034-8619, Nº. 3514, 2010, págs. 21-38 [enllaç trencat]