Edició de «Sant Antoni Abat»
Anar a la navegació
Anar a la busca
Advertencia: No has iniciat sessió. La teua direcció IP serà visible públicament si realises qualsevol edició. Si inicies sessió o crees un conte, les teues edicions s'atribuiran al teu nom d'usuari, junt en atres beneficis.
Pot desfer-se la modificació. Per favor, revisa la comparació més avall per a assegurar-te que es lo que vols fer; llavors deixa els canvis per a la finalisació de la desfeta de l'edició.
Revisió actual | El teu text | ||
Llínea 1: | Llínea 1: | ||
− | '''Sant Antoni Abat''' | + | '''Sant Antoni Abat''' ([[251]]-[[356]]), popularment '''Sant Antoni del porquet''', és venerat en l'Iglésia com a patriarca dels cenobites, o monges que viuen en comunitat baix d'una mateixa regla. La seua influència i veneració s'estén a tota l'[[Iglésia Catòlica]], també a les iglésies ortodoxes i inclús a l'iglésia luterana. |
− | |||
− | |||
===Biografia=== | ===Biografia=== | ||
− | Les fonts de la seua biografia es remonten a Sant Atanasi ([[296]]-[[373]]), Patriarca de Aleixandria, que va escriure la vida de Sant Antoni en l'any [[357]] (un any més tart de la seua mort). També Sant Jeroni ([[342]]-[[420]]), autor de la Vulgata, versió llatina de la [[Bíblia]], usada com a text oficial en l'Iglésia Catòlica durant sigles, cita en les seues obres moltes | + | Les fonts de la seua biografia es remonten a Sant Atanasi ([[296]]-[[373]]), Patriarca de Aleixandria, que va escriure la vida de Sant Antoni en l'any [[357]] (un any més tart de la seua mort). També Sant Jeroni ([[342]]-[[420]]), autor de la Vulgata, versió llatina de la [[Bíblia]], usada com a text oficial en l'Iglésia Catòlica durant sigles, cita en les seues obres moltes dades sobre la vida de Sant Antoni, especialment la seua visita a Sant Pau Ermità.<br /> |
A estos referents antics, la religiositat popular ha afegit uns atres aspectes biogràfics que tenen més caràcter de llegenda, i que són expressió del carinyo que el poble cristià professa per este sant. | A estos referents antics, la religiositat popular ha afegit uns atres aspectes biogràfics que tenen més caràcter de llegenda, i que són expressió del carinyo que el poble cristià professa per este sant. | ||
− | Antoni va nàixer en l'any | + | Antoni va nàixer en l'any 251 en Como, chicoteta població pròxima a Heracleòpolis Magna, ciutat de l'alt [[Egipte]]. Sos pares eren nobles i cristians piadosos i l'educaren cristianament. Quan tenia 20 anys, sos pares moriren deixant-li al seu càrrec sa germana, molt joveneta, i una gran herència.<br /> |
Un dia va escoltar en l'iglésia el passage de l'Evangeli en qué [[Jesús]] diu: "Si vols ser perfecte, ves, ven tot lo que tingues i dona-los-ho als pobres i trobaràs un tesor en el cel", i es va sentir inspirat a actuar d'esta manera. En una atra ocasió va escoltar el passage del Sermó de la Montanya, en qué Jesús afirma :"No aneu preocupats dient: ¿qué anem a menjar?¿qué anem a beure? (...) que ya sap el vostre Pare celestial que teniu necessitat de tot això", i va deixar a la seua germana al conte de persones piadoses i es va retirar a un lloc solitari prop de la seua ciutat.<br /> | Un dia va escoltar en l'iglésia el passage de l'Evangeli en qué [[Jesús]] diu: "Si vols ser perfecte, ves, ven tot lo que tingues i dona-los-ho als pobres i trobaràs un tesor en el cel", i es va sentir inspirat a actuar d'esta manera. En una atra ocasió va escoltar el passage del Sermó de la Montanya, en qué Jesús afirma :"No aneu preocupats dient: ¿qué anem a menjar?¿qué anem a beure? (...) que ya sap el vostre Pare celestial que teniu necessitat de tot això", i va deixar a la seua germana al conte de persones piadoses i es va retirar a un lloc solitari prop de la seua ciutat.<br /> | ||
Llínea 18: | Llínea 16: | ||
Passada la persecució, torna a retirar-se al desert, buscant de nou la soletat, llunt també de les comunitats cenobítiques per ell fundades. Pero passats uns anys, els bisbes el busquen perque torne a Aleixandria per a predicar i confortar als cristians contra les ensenyances del filòsofs pagans. Una volta més regressa al desert, pero als 104 anys ha de tornar a Aleixandria per a predicar contra l'heregia arriana (que professava el propi bisbe Gregori). Les seues cartes a l'emperador Constantí foren decisives per a que este prenguera partit per l'ortodòxia catòlica.<br /> | Passada la persecució, torna a retirar-se al desert, buscant de nou la soletat, llunt també de les comunitats cenobítiques per ell fundades. Pero passats uns anys, els bisbes el busquen perque torne a Aleixandria per a predicar i confortar als cristians contra les ensenyances del filòsofs pagans. Una volta més regressa al desert, pero als 104 anys ha de tornar a Aleixandria per a predicar contra l'heregia arriana (que professava el propi bisbe Gregori). Les seues cartes a l'emperador Constantí foren decisives per a que este prenguera partit per l'ortodòxia catòlica.<br /> | ||
− | Mor el [[17 de giner]] de l'any | + | Mor el [[17 de giner]] de l'any 356 prop del Mont Colzim, en el desert d'Egipte. Els seus discípuls, seguint les seues instruccions, amaguen el seu cos, que és descobert 200 anys més tart i traslladat a Aleixandria, i d'ahí a Costantinoble, en el segle XII, quan els musulmans conquistaren Aleixandria. A finals del [[sigle XV]], més tart de la caiguda de Costantinoble, un noble devot francés trasllada les relíquies del sant a una abadia pròxima a Lyon, que des d'eixe temps es coneguda com a Sant Antoine en Viennois. |
− | + | [[Archiu:San Antonio Abad (Zurbarán).jpg|thumbnail|Sant Antoni Abat, pintura de Zurbarán]] | |
− | [[ | + | ===Importància del sant en l'Església Catòlica=== |
− | |||
− | ===Importància del sant en l' | ||
====Model de virtuts==== | ====Model de virtuts==== | ||
Sant Atanasi, en el pròlec de la seua "De vita Antonii", presenta a Sant Antoni com a model per a viure la virtut de la Pobrea i el Despreniment dels bens materials.<br /> | Sant Atanasi, en el pròlec de la seua "De vita Antonii", presenta a Sant Antoni com a model per a viure la virtut de la Pobrea i el Despreniment dels bens materials.<br /> | ||
Llínea 31: | Llínea 27: | ||
Un atre episodi de la vida del sant que influïx poderosament en l'espiritualitat cristiana és la resistència a les insistents tentacions del dimoni. Hi ha moltes obres d'art inspirades en les tentacions de Sant Antoni de tots els temps, i alguns consideren que la presència del [[porc]] junt al sant en l'iconografia tradicional fa referència al dimoni, pero pareix més documentada l'opinió de que fa referència a les activitats de l'Orde dels Cavallers Hospitalaris adés comentada. Entre les obres d'art que representen les tentacions del dimoni, podem mencionar "el tríptic de les tentacions" de El Bosco (Jheronimus Bosch, 1450-1516) o "La tentació de Sant Antoni" pintada en [[1946]] per [[Salvador Dalí]] ([[1904]]-[[1989]])<ref>es.Wikipedia/Antonio Abad</ref>. | Un atre episodi de la vida del sant que influïx poderosament en l'espiritualitat cristiana és la resistència a les insistents tentacions del dimoni. Hi ha moltes obres d'art inspirades en les tentacions de Sant Antoni de tots els temps, i alguns consideren que la presència del [[porc]] junt al sant en l'iconografia tradicional fa referència al dimoni, pero pareix més documentada l'opinió de que fa referència a les activitats de l'Orde dels Cavallers Hospitalaris adés comentada. Entre les obres d'art que representen les tentacions del dimoni, podem mencionar "el tríptic de les tentacions" de El Bosco (Jheronimus Bosch, 1450-1516) o "La tentació de Sant Antoni" pintada en [[1946]] per [[Salvador Dalí]] ([[1904]]-[[1989]])<ref>es.Wikipedia/Antonio Abad</ref>. | ||
− | + | [[Archiu:Tentation de Saint Antoine.jpg|thumbnail|Pintura de El Bosco sobre les tentacions de Sant Antoni Abat]] | |
− | [[ | ||
====Inspiració per a órdens religioses==== | ====Inspiració per a órdens religioses==== | ||
Llínea 40: | Llínea 35: | ||
====Devoció popular==== | ====Devoció popular==== | ||
− | La devoció al sant està molt escampada per tots els països cristians i són numeroses les festivitats religioses i populars al voltant de la festa de Sant Antoni, el 17 de giner. Normalment s'acodix al sant per a la protecció dels animals, ya que en la seua biografia es comenta el seu amor pels animals, i en les seues representacions apareix sempre un porc. Un dels actes propis de la seua festivitat és la benedicció dels animals. Antigament es tractava de beneir els animals propis de l'economia rural: [[cavall|cavalls]], rucs, [[ovella|ovelles]], | + | La devoció al sant està molt escampada per tots els països cristians i són numeroses les festivitats religioses i populars al voltant de la festa de Sant Antoni, el 17 de giner. Normalment s'acodix al sant per a la protecció dels animals, ya que en la seua biografia es comenta el seu amor pels animals, i en les seues representacions apareix sempre un porc. Un dels actes propis de la seua festivitat és la benedicció dels animals. Antigament es tractava de beneir els animals propis de l'economia rural: [[cavall|cavalls]], rucs, [[ovella|ovelles]], porcs, [[vaca|vaques]], [[gallina|gallines]]..., pero en el temps, també s'ha passat a beneir els animals de companyia ([[Gos|gossos]], [[Gat|gats]], pardalets...). |
===Sant Antoni com a sant valencià=== | ===Sant Antoni com a sant valencià=== | ||
− | |||
− | |||
És clar que en sentit estricte Sant Antoni Abat desborda el qualificatiu de "valencià"; és un sant per a tota l'Iglésia, que influïx en l'espiritualitat de tota la cristiandat, que té devoció escampada per tots els pobles de tradició agrària. Pero podem considerar-lo "sant valencià" en el sentit de lo escampada que està la seua devoció per terres valencianes, tant en el temps com en l'espai. És popularment conegut com '''Sant Antoni del porquet'''.<br /> | És clar que en sentit estricte Sant Antoni Abat desborda el qualificatiu de "valencià"; és un sant per a tota l'Iglésia, que influïx en l'espiritualitat de tota la cristiandat, que té devoció escampada per tots els pobles de tradició agrària. Pero podem considerar-lo "sant valencià" en el sentit de lo escampada que està la seua devoció per terres valencianes, tant en el temps com en l'espai. És popularment conegut com '''Sant Antoni del porquet'''.<br /> | ||
Sobre l'antiguetat de la devoció, poden aprofitar els següents testimonis referits al ''porquet de Sant Antoni''. Esta antiga costum consistia en que cada any, els veïns de la localitat, o els festers, o el municipi, o la parròquia, compraven un porquet, que portant al coll la "campaneta del sant" (en l'iconografia tradicional, Sant Antoni apareix sempre portant una campana) era beneït el dia de la festa i amollat al carrer, de manera que anava solt pel poble, alimentat per les famílies que volien contribuir a la seua criança. En aplegar la festa dels Sants Inocents, el porquet, ya ben gros i creixcut, era subastat i els diners destinats als pobres.<br /> | Sobre l'antiguetat de la devoció, poden aprofitar els següents testimonis referits al ''porquet de Sant Antoni''. Esta antiga costum consistia en que cada any, els veïns de la localitat, o els festers, o el municipi, o la parròquia, compraven un porquet, que portant al coll la "campaneta del sant" (en l'iconografia tradicional, Sant Antoni apareix sempre portant una campana) era beneït el dia de la festa i amollat al carrer, de manera que anava solt pel poble, alimentat per les famílies que volien contribuir a la seua criança. En aplegar la festa dels Sants Inocents, el porquet, ya ben gros i creixcut, era subastat i els diners destinats als pobres.<br /> | ||
− | [[Archiu | + | Testimonis escrits d'esta costum en trobem en l'archiu municipal de la ciutat de Valéncia, en els anys [[1335]] i [[1343]]<ref>Archiu municipal de Valéncia, Manual de Consells, T.A-3, fol. 128, 14 de setembre de 1335, i T.A-4, fol. 207 i 208, 10 de juliol de 1343. Citades per Alfons Vila Moreno en el llibre de festes de Canals (Valéncia) de 2005, pag. 57</ref>, en este cas fent crides públiques contra l'abús de la costum, molt incómoda per a la vida urbana, per les destrosses que produïa el porquet solt, i també en el llibre sobre costums de Setaigües publicat per la [[RACV]] en 1928<ref>Corbín Carbó, José María. Siete Aguas y sus cosas. Publicada i premiada per la RACV en [[1928]], i reeditada en 2003. L'història citada apareix en les pags. 137-138 de l'edició moderna i l'esmenta Alfons Vila Moreno en el llibre de festes de Canals (Valéncia) de 2005, pag. 58</ref>, a on es narra que la costum, antiquíssima, va ser prohibida en [[1830]] perque el porquet de l'any anterior havia adquirit la ràbia per la mossegada d'un gos rabiós, i ell la va transmetre a un chiquet al que mossegà.<br /> |
− | + | Testimonis indirectes els trobem en les sentències populars, com "va solt com el porquet de sant Antoni", o "dona més faena que el porc de sant Antoni", o atres semblants, o en la memòria dels nostres majors, que en gran quantitat de pobles recorden eixa costum dels anys en que els pobles eren encara agrícoles i per tant compatibles en el fet que un porc anara solt pel carrer.<br /> | |
− | |||
− | Testimonis indirectes els trobem en les sentències populars, com "va solt com el porquet de sant Antoni", o "dona més faena que el porc de sant Antoni", o atres semblants, o en la memòria dels nostres majors, que en gran | ||
Sobre l'extensió de la devoció per terres valencianes podem acodir als següents testimonis:<br /> | Sobre l'extensió de la devoció per terres valencianes podem acodir als següents testimonis:<br /> | ||
− | En la comarca | + | En la comarca dels Ports, en l'interior de la província de Castelló, son moltes les localitats que celebren festes per Sant Antoni (Morella, Villores, El Forcall, Todolella, Sorita...) festes que es coneixen com a santonades, que inclouen la foguera de la vespra, la representació teatral de la vida del sant, la benedicció dels animals precedida d'una processó en cavalleries, carreres de rucs, fires (dansa dels dimonis, del Forcall, per eixemple) i rifes<ref>Fàbregas, Xavier, Cavallers, dracs i dimonis. Barcelona, 1976, p. 9-28 sobre la Santonada als Ports</ref>.<br /> |
També són conegudes ''la machà i el tropell'' de [[Vilanova d'Alcolea]], en la Plana Alta, una processó de machos enlluernats acompanyats de fogueres d'argilaga, seguida d'una carrera.<br /> | També són conegudes ''la machà i el tropell'' de [[Vilanova d'Alcolea]], en la Plana Alta, una processó de machos enlluernats acompanyats de fogueres d'argilaga, seguida d'una carrera.<br /> | ||
Llínea 66: | Llínea 57: | ||
En el nort de la [[província d'Alacant]], les fogueres de [[Pego]] i ''la cavalcada del Rei Pàixaro'' de [[Biar]]. | En el nort de la [[província d'Alacant]], les fogueres de [[Pego]] i ''la cavalcada del Rei Pàixaro'' de [[Biar]]. | ||
En total es calcula que són 320 els pobles valencians que celebren festes en honor de Sant Antoni Abat<ref>Gil-Manuel Hernández Martí, La fiesta valenciana de San Antonio, Revista Mètode, Universitat de València, n.75, otoño de 2012</ref>. | En total es calcula que són 320 els pobles valencians que celebren festes en honor de Sant Antoni Abat<ref>Gil-Manuel Hernández Martí, La fiesta valenciana de San Antonio, Revista Mètode, Universitat de València, n.75, otoño de 2012</ref>. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Referències == | == Referències == | ||
<references /> | <references /> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |