Diferència entre les revisions de "Productor cinematogràfic"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
m (Text reemplaça - 'contengut' a 'contingut')
m (Text reemplaça - ' ferreu ' a ' férreu ')
 
Llínea 1: Llínea 1:
 
En l'[[indústria cinematogràfica]], el '''productor''' és l'encarregat dels aspectes organisatius i tècnics de l'elaboració d'una [[película]], complementant l'activitat creativa del [[director de cine|director]]. Està a càrrec de la contractació del personal, del finançament dels treballs i del contacte en els distribuïdors per a la difusió de l'obra.
 
En l'[[indústria cinematogràfica]], el '''productor''' és l'encarregat dels aspectes organisatius i tècnics de l'elaboració d'una [[película]], complementant l'activitat creativa del [[director de cine|director]]. Està a càrrec de la contractació del personal, del finançament dels treballs i del contacte en els distribuïdors per a la difusió de l'obra.
  
En molts aspectes, la seua tasca es superpon estretament en la del director, en especial en el control del [[repartiment]] i de la selecció de l'equip tècnic i artístic ([[director de fotografia]], [[montador]], personal d'[[efectes especials]], [[director artístic]], [[músic]], etc.) que colaboraran en la producció; estes atribucions varen significar que durant els primers anys de l'indústria cinematogràfica de [[Hollywood]] el productor fora en gran manera responsable de l'estètica i el contingut dels seus productes. Un cas famós fon el de [[Howard Hughes]], qui va eixercir un ferreu control sobre els directors als que contractava, encara que este tipo de relació fora freqüent en el nomenat ''[[sistema d'estudis de Hollywood]] '', vigent fins als finals dels [[anys 1950|anys 50]].
+
En molts aspectes, la seua tasca es superpon estretament en la del director, en especial en el control del [[repartiment]] i de la selecció de l'equip tècnic i artístic ([[director de fotografia]], [[montador]], personal d'[[efectes especials]], [[director artístic]], [[músic]], etc.) que colaboraran en la producció; estes atribucions varen significar que durant els primers anys de l'indústria cinematogràfica de [[Hollywood]] el productor fora en gran manera responsable de l'estètica i el contingut dels seus productes. Un cas famós fon el de [[Howard Hughes]], qui va eixercir un férreu control sobre els directors als que contractava, encara que este tipo de relació fora freqüent en el nomenat ''[[sistema d'estudis de Hollywood]] '', vigent fins als finals dels [[anys 1950|anys 50]].
  
 
En les creixents necessitats de finançament i ''[[marketing]] '' provocades per la renovació de l'indústria en els [[anys 1980|anys 80]], el productor ha tornat a cobrar un paper important, i alguns d'ells (com [[Jerry Bruckheimer]]) són figures tan identificables com qualsevol director per les característiques de les seues produccions.
 
En les creixents necessitats de finançament i ''[[marketing]] '' provocades per la renovació de l'indústria en els [[anys 1980|anys 80]], el productor ha tornat a cobrar un paper important, i alguns d'ells (com [[Jerry Bruckheimer]]) són figures tan identificables com qualsevol director per les característiques de les seues produccions.

Última revisió del 19:16 6 ago 2018

En l'indústria cinematogràfica, el productor és l'encarregat dels aspectes organisatius i tècnics de l'elaboració d'una película, complementant l'activitat creativa del director. Està a càrrec de la contractació del personal, del finançament dels treballs i del contacte en els distribuïdors per a la difusió de l'obra.

En molts aspectes, la seua tasca es superpon estretament en la del director, en especial en el control del repartiment i de la selecció de l'equip tècnic i artístic (director de fotografia, montador, personal d'efectes especials, director artístic, músic, etc.) que colaboraran en la producció; estes atribucions varen significar que durant els primers anys de l'indústria cinematogràfica de Hollywood el productor fora en gran manera responsable de l'estètica i el contingut dels seus productes. Un cas famós fon el de Howard Hughes, qui va eixercir un férreu control sobre els directors als que contractava, encara que este tipo de relació fora freqüent en el nomenat sistema d'estudis de Hollywood , vigent fins als finals dels anys 50.

En les creixents necessitats de finançament i marketing provocades per la renovació de l'indústria en els anys 80, el productor ha tornat a cobrar un paper important, i alguns d'ells (com Jerry Bruckheimer) són figures tan identificables com qualsevol director per les característiques de les seues produccions.

La paraula "productor", s'utilisa indistintament per a designar tant la figura de l'empresari cinematogràfic com la del professional encarregat de liderar la producció d'una película. En algunes ocasions estes dos figures són coincidents en la mateixa persona, pero en atres casos l'empresari contracta a un professional delegant en ell la responsabilitat.

Els diferents adjectius que poden aplicar-se al productor solen definir el seu estatus real en la película. Segons la nomenclatura anglosaxona, productor eixecutiu (executive producer), productor de llínea (line producer), productor associat (associated producer) Productor Consultor (consultoria producer) o productor (producer), definixen diferents figures. El productor eixecutiu és l'empresari o representant de l'empresa, mentres que productor i productor de llínea es referix als professionals a càrrec de la producció.

Segons la nomenclatura espanyola, quan es nomena el productor normalment es parla de l'empresari i quan s'aludix al professional sol ser devall de les denominacions de productor eixecutiu o director de producció.