Diferència entre les revisions de "Leonardo da Vinci"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
m
m
Llínea 12: Llínea 12:
 
'''Leonardo di ser Piero da Vinci''' ([[Anchiano]], [[Itàlia]], [[15 d'abril]] de [[1452]] – [[Clos-Lucé|Castell de Clos-Lucé]], [[França]], [[2 de maig]] de [[1519]]) fon un [[arquitecte]], [[escultor]], [[pintura artística|pintor]], [[inventor]], [[músic]], [[ingenier]] i l'home del [[Renaiximent]] per excelència. Humaniste de primera llínea, està àmpliament considerat com un dels més grans [[pintura artística|pintors]] de tots els temps i potser la persona en més variats talents de l'història.
 
'''Leonardo di ser Piero da Vinci''' ([[Anchiano]], [[Itàlia]], [[15 d'abril]] de [[1452]] – [[Clos-Lucé|Castell de Clos-Lucé]], [[França]], [[2 de maig]] de [[1519]]) fon un [[arquitecte]], [[escultor]], [[pintura artística|pintor]], [[inventor]], [[músic]], [[ingenier]] i l'home del [[Renaiximent]] per excelència. Humaniste de primera llínea, està àmpliament considerat com un dels més grans [[pintura artística|pintors]] de tots els temps i potser la persona en més variats talents de l'història.
  
Freqüentment descrit com un [[arquetip]] i [[símbol]] de l'home del [[Renaixença]], geni universal, ademés de [[Filosofia|filòsof]] [[humaniste]] la curiositat infinita del qual solament pot ser equiparable a la seua capacitat inventiva, Leonardo dona Vinci és considerat com un dels més grans pintors de tots els temps i, provablement, és la persona en el major número de talents en múltiples [[disciplina]]s que jamai ha existit. Com a ingenier i inventor, Leonardo desenrollà idees molt alvançades al seu temps, tals com el [[helicòpter]], el [[carro de combat]], el [[submarí]] i el [[automòvil]]. Molt pocs dels seus proyectes varen aplegar a construir-se (entre ells la màquina per a medir el llímit elàstic d'un cable),<ref group="Nota">Alguns dels invents més pràctics de Leonardo dona Vinci s'exponen en estat de funcionament en els museus.</ref> posat que la majoria no eren realisables durant eixa época.<ref group="Nota">La visió científica moderna de la [[metalúrgia]] i de la [[ingenieria]] es trobava en estat embrionari en l'época de la Renaixença.</ref> Com a científic, Leonardo dona Vinci va fer progressar molt el coneiximent en les àrees de [[anatomia]], la [[ingenieria civil]], la [[òptica]] i la [[hidrodinàmica]].
+
Freqüentment descrit com un [[arquetip]] i [[símbol]] de l'home del [[Renaixença]], geni universal, ademés de [[Filosofia|filòsof]] [[humaniste]] la curiositat infinita de la qual solament pot ser equiparable a la seua capacitat inventiva, Leonardo da Vinci és considerat com un dels més grans pintors de tots els temps i, provablement, és la persona en el major número de talents en múltiples [[disciplina]]s que mai ha existit. Com a ingenier i inventor, Leonardo desenrollà idees molt alvançades al seu temps, tals com el [[helicòpter]], el [[carro de combat]], el [[submarí]] i el [[automòvil]]. Molt pocs dels seus proyectes varen aplegar a construir-se (entre ells la màquina per a medir el llímit elàstic d'un cable),<ref group="Nota">Alguns dels invents més pràctics de Leonardo da Vinci s'exposen en estat de funcionament en els museus.</ref> posat que la majoria no eren realisables durant eixa época.<ref group="Nota">La visió científica moderna de la [[metalúrgia]] i de la [[ingenieria]] es trobava en estat embrionari en l'época de la Renaixença.</ref> Com a científic, Leonardo da Vinci va fer progressar molt el coneiximent en les àrees de [[anatomia]], la [[ingenieria civil]], la [[òptica]] i la [[hidrodinàmica]].
  
La seua associació històrica més famosa és la pintura, sent dos de les seues obres més célebres, ''[[La Gioconda]]'' i ''[[L'Últim Sopar (Leonardo)|L'Últim Sopar]]'', copiades i [[paròdia]]des en vàries ocasions, de la mateixa manera que el seu dibuix de l'[[Home de Vitruvi]], que aplegaria a ser représ en numerosos treballs derivats. No obstant, únicament es coneixen unes vint de [[Anex:Quadros de Leonardo dona Vinci|les seues obres]], degut principalment als seus constants (i a voltes desastrosos) experiments en noves tècniques i a la seua inconstància crònica.<ref group="Nota">Quinze és la sifra acceptada per la majoria dels historiadors de l'art. L'atribució d'atres obres a Leonardo dona Vinci encara està subjecta a debat.</ref> Este reduït número de creacions, junt en els seus quaderns que contenen dibuixos, diagrames científics i reflexions sobre la naturalea de la pintura, constituïxen un llegat per a les successives generacions d'artistes, aplegant a ser igualat únicament per [[Miguel Ángel]].
+
La seua associació històrica més famosa és la pintura, sent dos de les seues obres més célebres, ''[[La Gioconda]]'' i ''[[L'Últim Sopar (Leonardo)|L'Últim Sopar]]'', copiades i [[paròdia]]des en vàries ocasions, de la mateixa manera que el seu dibuix de l'[[Home de Vitruvi]], que aplegaria a ser représ en numerosos treballs derivats. No obstant, únicament es coneixen unes vint de [[Anex:Quadros de Leonardo dona Vinci|les seues obres]], degut principalment als seus constants (i a voltes desastrosos) experiments en noves tècniques i a la seua inconstància crònica.<ref group="Nota">Quinze és la sifra acceptada per la majoria dels historiadors de l'art. L'atribució d'atres obres a Leonardo da Vinci encara està subjecta a debat.</ref> Este reduït número de creacions, junt en els seus quaderns que contenen dibuixos, diagrames científics i reflexions sobre la naturalea de la pintura, constituïxen un llegat per a les successives generacions d'artistes, aplegant a ser igualat únicament per [[Miguel Ángel]].
  
 
== Notes ==
 
== Notes ==

Revisió de 18:56 22 nov 2015

Leonardo da Vinci
Francesco Melzi - Portrait of Leonardo - WGA14795.jpg

Autorretrat

Informació personal

Naximent: Anchiano, Itàlia, 15 d'abril de 1452
Mort: Castell de Clos-Lucé, França, 2 de maig de 1519
Nacionalitat: República de Florencia

Informació professional

Família

Pares: Piero da Vinci

Leonardo di ser Piero da Vinci (Anchiano, Itàlia, 15 d'abril de 1452Castell de Clos-Lucé, França, 2 de maig de 1519) fon un arquitecte, escultor, pintor, inventor, músic, ingenier i l'home del Renaiximent per excelència. Humaniste de primera llínea, està àmpliament considerat com un dels més grans pintors de tots els temps i potser la persona en més variats talents de l'història.

Freqüentment descrit com un arquetip i símbol de l'home del Renaixença, geni universal, ademés de filòsof humaniste la curiositat infinita de la qual solament pot ser equiparable a la seua capacitat inventiva, Leonardo da Vinci és considerat com un dels més grans pintors de tots els temps i, provablement, és la persona en el major número de talents en múltiples disciplinas que mai ha existit. Com a ingenier i inventor, Leonardo desenrollà idees molt alvançades al seu temps, tals com el helicòpter, el carro de combat, el submarí i el automòvil. Molt pocs dels seus proyectes varen aplegar a construir-se (entre ells la màquina per a medir el llímit elàstic d'un cable),[Nota 1] posat que la majoria no eren realisables durant eixa época.[Nota 2] Com a científic, Leonardo da Vinci va fer progressar molt el coneiximent en les àrees de anatomia, la ingenieria civil, la òptica i la hidrodinàmica.

La seua associació històrica més famosa és la pintura, sent dos de les seues obres més célebres, La Gioconda i L'Últim Sopar, copiades i paròdiades en vàries ocasions, de la mateixa manera que el seu dibuix de l'Home de Vitruvi, que aplegaria a ser représ en numerosos treballs derivats. No obstant, únicament es coneixen unes vint de les seues obres, degut principalment als seus constants (i a voltes desastrosos) experiments en noves tècniques i a la seua inconstància crònica.[Nota 3] Este reduït número de creacions, junt en els seus quaderns que contenen dibuixos, diagrames científics i reflexions sobre la naturalea de la pintura, constituïxen un llegat per a les successives generacions d'artistes, aplegant a ser igualat únicament per Miguel Ángel.

Notes

  1. Alguns dels invents més pràctics de Leonardo da Vinci s'exposen en estat de funcionament en els museus.
  2. La visió científica moderna de la metalúrgia i de la ingenieria es trobava en estat embrionari en l'época de la Renaixença.
  3. Quinze és la sifra acceptada per la majoria dels historiadors de l'art. L'atribució d'atres obres a Leonardo da Vinci encara està subjecta a debat.