Edició de «Joaquim Sorolla»

Anar a la navegació Anar a la busca

Advertencia: No has iniciat sessió. La teua direcció IP serà visible públicament si realises qualsevol edició. Si inicies sessió o crees un conte, les teues edicions s'atribuiran al teu nom d'usuari, junt en atres beneficis.

Pot desfer-se la modificació. Per favor, revisa la comparació més avall per a assegurar-te que es lo que vols fer; llavors deixa els canvis per a la finalisació de la desfeta de l'edició.

Revisió actual El teu text
Llínea 5: Llínea 5:
 
| peu = Joaquim Sorolla
 
| peu = Joaquim Sorolla
 
| nacionalitat = [[Espanya|Espanyola]]  
 
| nacionalitat = [[Espanya|Espanyola]]  
| ocupació = Pintor
+
| ocupació = Pintor.
 
| data_naix = [[27 de febrer]] de [[1863]]   
 
| data_naix = [[27 de febrer]] de [[1863]]   
 
| lloc_naix = [[Valéncia]], [[Regne de Valéncia]], [[Espanya]]
 
| lloc_naix = [[Valéncia]], [[Regne de Valéncia]], [[Espanya]]
Llínea 41: Llínea 41:
  
 
=== Etapa de formació (1863-1888) ===
 
=== Etapa de formació (1863-1888) ===
En el periodo formatiu de Sorolla, es reflectix en les seues obres sobretot les seues raïls i evolució, realisades en una paleta en la que predominen els tons obscurs i de gama baixa. Entre les obres d'esta etapa destaca la pintura de gran format, La reina donya Mariana d'Àustria, còpia de Velázquez de l'any 1884, que ejemplifica la profunda impressió que va provocar en Sorolla la pintura del mestre sevillà.
 
 
 
* [[Marina (Sorolla)|Marina]] ([[1880]])
 
* [[Marina (Sorolla)|Marina]] ([[1880]])
 
* [[San Lluís, Rei de França]] ([[1882]])
 
* [[San Lluís, Rei de França]] ([[1882]])
 
* [[El crit del palleter]] ([[1884]])
 
* [[El crit del palleter]] ([[1884]])
* [[La reina donya Mariana d'Àustria]] (1884)
 
 
* [[Acadèmia del natural]] (1884)
 
* [[Acadèmia del natural]] (1884)
 
* [[Moro en taronges]] ([[1885]]-[[1886]])
 
* [[Moro en taronges]] ([[1885]]-[[1886]])
Llínea 53: Llínea 50:
  
 
=== Etapa de consolidació (1889-1899) ===
 
=== Etapa de consolidació (1889-1899) ===
En les obres d'esta etapa de Sorolla, s'aprecia com Joaquín Sorolla, va definint cada volta més el seu propi llenguage, vinculat a un naturalisme lluminista que es fa més visible a partir de l'any [[1894]] i que alcança el seu màxim esplendor en la década següent. El màxim exponent d'esta época és la seua obra ''¡ Trista herència !'' de [[1899]].
 
 
 
* [[Els guitarristes, costums valencians]] (1889)
 
* [[Els guitarristes, costums valencians]] (1889)
 
* [[La Font, Bunyol]] (1890-1895)
 
* [[La Font, Bunyol]] (1890-1895)
Llínea 73: Llínea 68:
  
 
=== Etapa de culminació o plenitut (1900-1910) ===
 
=== Etapa de culminació o plenitut (1900-1910) ===
L'etapa de plenitut de Sorolla en moltes de les seues obres pintades o ambientades en [[Valéncia]], reflectix en freqüència el treball i el descans dels peixcadors de Valéncia, captats en diferents moments del dia i en diferents estacions de l'any, aixina com les seues populars escenes de bany, en pintures com a ''Chiquets en la plaja'' o ''Nadadors de Xàbia''.
 
 
Totes estes obres mostren l'evolució que durant estos anys, ira experimentant la producció de Sorolla a través de dos de les seues principals temàtiques.
 
 
També d'esta etapa són de destacar els retrats de la primera década del [[sigle XX]], precisament la seua millor época en est genero, aixina com els retrats a l'aire lliure, destacant entre molts atres la pintura ''La meua dòna i les meues filles en el jardí'' de l'any [[1910]].
 
 
 
* [[Sénia, Xàbia]] (1900)
 
* [[Sénia, Xàbia]] (1900)
 
* [[La chiqueta Maria Figueroa vestida de menina]] (1901)
 
* [[La chiqueta Maria Figueroa vestida de menina]] (1901)
Llínea 113: Llínea 102:
  
 
=== Etapa final (1911-1920) ===
 
=== Etapa final (1911-1920) ===
En els seus últims anys, va dedicar en gran part el seu temps, al magne proyecte de Visió d'Espanya, per a la Hispanic Society of America de Nova York, pero sense deixar en esta época, les seues habituals escenes de plaja i valencianes, aixina com retrats tant d'exterior com d'interior, com  ''Retrat de Raquel Meller'', ''Jardí de la casa Sorolla'' o ''Valéncia. Les Grupes'' (dins del proyecte Visió d'Espanya).
 
 
 
* [[Fifth Avenue, Nova York]] (1911)
 
* [[Fifth Avenue, Nova York]] (1911)
 
* [[La sesta]] (1911)
 
* [[La sesta]] (1911)

Per a editar esta pàgina, per favor respon a la pregunta que apareix més avall (més informació):

Cancelar Ajuda d'edició (s'obri en una finestra nova)


Advertència sobre drets d'autor

Totes les contribucions a Proyecte se publiquen baix la Llicència de documentació lliure GNU. Al contribuir, acceptes que atres persones distribuïxquen i modifiquen lliurement les teues aportacions. Si això no és lo que desiges, no poses les teues contribucions ací.

Ademés, al publicar el teu treball nos assegures que estàs llegalment autorisat a dispondre d'eixe text, ya siga perque eres el titular dels drets d'autor o per haver-lo obtingut d'una font baix una llicència compatible o en el domini públic. Recorda que l'immensa majoria del contingut disponible en internet no complix estos requisits; llig Proyecte:Drets d'autor per a més detalls.

¡No utilises sense permís escrits en drets d'autor!