Edició de «Filosofia»

Anar a la navegació Anar a la busca

Advertencia: No has iniciat sessió. La teua direcció IP serà visible públicament si realises qualsevol edició. Si inicies sessió o crees un conte, les teues edicions s'atribuiran al teu nom d'usuari, junt en atres beneficis.

Pot desfer-se la modificació. Per favor, revisa la comparació més avall per a assegurar-te que es lo que vols fer; llavors deixa els canvis per a la finalisació de la desfeta de l'edició.

Revisió actual El teu text
Llínea 1: Llínea 1:
 
{{destacat}}
 
{{destacat}}
La '''filosofia''' (del [[grec]] ''Φιλοσοφία'') <ref>{{DGLV|Filosofia}}</ref> és l'estudi de certs problemes fonamentals sobre qüestions com la [[existència]], el [[coneiximent]], la [[veritat]], la [[moral]], la [[bellea]], la [[ment]] i el [[llenguage]]. La filosofia es distinguix d'atres maneres d'abordar estos problemes (com el [[misticisme]] i la [[mitologia]]) pel seu método crític i generalment sistemàtic, aixina com pel seu émfasis en els arguments racionals.
+
La '''filosofia''' (del [[grec]] ''Φιλοσοφία'')<ref>{{DGLV|filosofia}}</ref> és l'estudi de certs problemes fonamentals sobre qüestions com la [[existència]], el [[coneiximent]], la [[veritat]], la [[moral]], la [[bellea]], la [[ment]] i el [[llenguage]]. La filosofia es distinguix d'atres maneres d'abordar estos problemes (com el [[misticisme]] i la [[mitologia]]) pel seu método crític i generalment sistemàtic, aixina com pel seu émfasis en els arguments racionals.
  
 
En abordar els problemes, la filosofia es distinguix del misticisme, l'esoterisme, la mitologia i la religió pel seu émfasis en els arguments racionals sobre els arguments d'autoritat,​ i de la ciència perque generalment realisa les seues investigacions d'una manera no empírica,​ siga per mig de l'anàlisis conceptual,​ els experiments mentals,2​ l'especulació o atres métodos a priori, encara que sense desconéixer l'importància de les senyes empíriques. Històricament, la filosofia comprenia tots els cossos de coneiximent i un practicant era conegut com a «filòsof». Des de l'época del filòsof grec Aristóteles fins al [[sigle XIX]], la «filosofia natural» comprenia l'astronomia, la medicina i la física; per eixemple, el terme es menciona en l'obra Principis matemàtics de la filosofia natural ([[1687]]) d'[[Isaac Newton]].
 
En abordar els problemes, la filosofia es distinguix del misticisme, l'esoterisme, la mitologia i la religió pel seu émfasis en els arguments racionals sobre els arguments d'autoritat,​ i de la ciència perque generalment realisa les seues investigacions d'una manera no empírica,​ siga per mig de l'anàlisis conceptual,​ els experiments mentals,2​ l'especulació o atres métodos a priori, encara que sense desconéixer l'importància de les senyes empíriques. Històricament, la filosofia comprenia tots els cossos de coneiximent i un practicant era conegut com a «filòsof». Des de l'época del filòsof grec Aristóteles fins al [[sigle XIX]], la «filosofia natural» comprenia l'astronomia, la medicina i la física; per eixemple, el terme es menciona en l'obra Principis matemàtics de la filosofia natural ([[1687]]) d'[[Isaac Newton]].
Llínea 17: Llínea 17:
 
* En ''Contra els llògics'' el filòsof pirronista Sext Empíric va detallar la varietat de formes en que els filòsofs grecs antics havien dividit la filosofia, i va senyalar que Platón, Aristóteles, Xenócrates i els estoics varen estar d'acort en esta divisió en tres parts. El filòsof escèptic acadèmic Ciceró també va seguir esta divisió en tres parts.
 
* En ''Contra els llògics'' el filòsof pirronista Sext Empíric va detallar la varietat de formes en que els filòsofs grecs antics havien dividit la filosofia, i va senyalar que Platón, Aristóteles, Xenócrates i els estoics varen estar d'acort en esta divisió en tres parts. El filòsof escèptic acadèmic Ciceró també va seguir esta divisió en tres parts.
  
Esta divisió no està obsoleta, pero ha canviat: filosofia natural s'ha dividit en les diverses ciències naturals, especialment la física, astronomia, química, biologia, i cosmologia; filosofia moral ha donat a llum les ciències socials, sense deixar d'incloure la teoria de valor (p.eix. ètica, estètica, filosofia política, etc.); i filosofia metafísica ha donat pas a les ciències formals com la llògica, matemàtiques i filosofia de la ciència, sense deixar d'incloure epistemologia, cosmologia, etc. Per eixemple, en ''Principis matemàtics de la filosofia natural'' (1687) de Newton, ya que està classificat com un llibre de física, utilisa el terme filosofia natural com s'entenia en eixe moment, comprenent disciplines com a astronomia, medicina i física que despuix es va associar en les ciències.
+
Esta divisió no està obsoleta, pero ha canviat: filosofia natural s'ha dividit en les diverses ciències naturals, especialment la física, astronomia, química, biologia, i cosmologia; filosofia moral ha donat a llum les ciències socials, sense deixar d'incloure la teoria de valor (p.eix. ètica, estètica, filosofia política, etc.); i filosofia metafísica ha donat pas a les ciències formals com la llògica, matemàtiques i filosofia de la ciència, sense deixar d'incloure epistemologia, cosmologia, etc. Per eixemple, en ''Principis matemàtics de la filosofia natural'' (1687) de Newton, ya que està classificat com un llibre de física, utilisa el terme filosofia natural com s'entenia en eixe moment, comprenent disciplines com a astronomia, medicina i física que després es va associar en les ciències.
  
 
== Branques ==
 
== Branques ==
Llínea 32: Llínea 32:
  
 
=== Gnoseologia ===
 
=== Gnoseologia ===
La gnoseologia (del grec γνωσις, gnōsis, «coneiximent» o «facultat de conéixer», i λόγος, logos, «raonament» o «discurs»), també nomenada teoria del coneiximent,​ és la branca de la filosofia que estudia la possibilitat, l'orige o mijos, la naturalea o essència, i la fenomenologia del coneiximent.
+
La gnoseologia (del grec γνωσις, gnōsis, «coneiximent» o «facultat de conéixer», i λόγος, logos, «raonament» o «discurs»), també cridada teoria del coneiximent,​ és la branca de la filosofia que estudia la possibilitat, l'orige o mijos, la naturalea o essència, i la fenomenologia del coneiximent.
  
 
La gnoseologia no estudia els coneiximents particulars, com poden ser els coneiximents de la física, de la matemàtica o de l'entorn immediat, sino la naturalea del coneiximent en general. Moltes ciències particulars tenen ademés la seua pròpia filosofia, com per eixemple la filosofia de la física, la filosofia de la matemàtica, la filosofia de l'història, etc. Atres disciplines també s'ocupen del coneiximent en general, pero des d'atres punts de vista. La psicologia estudia els aspectes de la vida mental implícits en el conéixer, la llògica estudia la correcció o incorrecció dels raonaments que poden implicar nous coneiximents, i l'ontologia o metafísica estudia la naturalea dels objectes que es poden conéixer.
 
La gnoseologia no estudia els coneiximents particulars, com poden ser els coneiximents de la física, de la matemàtica o de l'entorn immediat, sino la naturalea del coneiximent en general. Moltes ciències particulars tenen ademés la seua pròpia filosofia, com per eixemple la filosofia de la física, la filosofia de la matemàtica, la filosofia de l'història, etc. Atres disciplines també s'ocupen del coneiximent en general, pero des d'atres punts de vista. La psicologia estudia els aspectes de la vida mental implícits en el conéixer, la llògica estudia la correcció o incorrecció dels raonaments que poden implicar nous coneiximents, i l'ontologia o metafísica estudia la naturalea dels objectes que es poden conéixer.
Llínea 40: Llínea 40:
 
== Història ==
 
== Història ==
 
=== Occident ===
 
=== Occident ===
L'història de la filosofia occidental és l'història de la tradició filosòfica en Occident, en contrast en l'història de la filosofia oriental, que es va desenrollar de manera relativament independent. Es remonta a més de 2500 anys a l'[[Antiga Grècia]] i li la pot dividir en cinc grans periodos: filosofia antiga, filosofia migeval, filosofia renaixentista, filosofia moderna i filosofia contemporànea,​ que es corresponen en la periodisasió convencional de l'història universal en [[Edat Antiga]], [[Edat Mija]], [[Renaixença]], [[Edat Moderna]] i [[Edat Contemporànea]].
+
L'història de la filosofia occidental és l'història de la tradició filosòfica en Occident, en contrast en l'història de la filosofia oriental, que es va desenrollar de manera relativament independent. Es remonta a més de 2500 anys a l'[[Antiga Grècia]] i li la pot dividir en cinc grans periodos: filosofia antiga, filosofia medieval, filosofia renaixentista, filosofia moderna i filosofia contemporànea,​ que es corresponen en la periodisasió convencional de l'història universal en [[Edat Antiga]], [[Edat Mija]], [[Renaixença]], [[Edat Moderna]] i [[Edat Contemporànea]].
  
 
==== Edat Antiga ====
 
==== Edat Antiga ====
 
La filosofia antiga de l'any a.c és el periodo de l'història de la filosofia occidental que correspon a l'Edat Antiga. Comprén la filosofia grega (presocràtica i helenística) i la filosofia romana. Va durar més de 1100 anys, des d'al voltant de l'any [[600 a. C.]] (en Tals de Milet) fins al [[sigle VI]] d.C., quan els últims neoplatònics estaven actius. Les seues principals ubicacions varen ser l'antiga Grècia i l'[[Imperi Romà]].
 
La filosofia antiga de l'any a.c és el periodo de l'història de la filosofia occidental que correspon a l'Edat Antiga. Comprén la filosofia grega (presocràtica i helenística) i la filosofia romana. Va durar més de 1100 anys, des d'al voltant de l'any [[600 a. C.]] (en Tals de Milet) fins al [[sigle VI]] d.C., quan els últims neoplatònics estaven actius. Les seues principals ubicacions varen ser l'antiga Grècia i l'[[Imperi Romà]].
  
La filosofia de l'antiguetat va ser llimitada geogràficament en el Mediterràneu. Els filòsofs de l'antiguetat poden dividir-se a grans traces en diferents grups. Primer, els filòsofs anteriors a Sòcrates, nomenats «presocràticos» (al voltant del 600 - 400 a.C.) i coneguts per donar «el pas del mit al logos». Despuix, el periodo clàssic grec, que comença en Sòcrates (al voltant del 500 - 300 a. C.). [[Platón]], alumne de [[Sòcrates]], i [[Aristòteles]], alumne de Platón, es varen convertir en dos dels filòsofs més importants i influents, coneguts com els «socràtics majors». Atres contemporàneus varen ser els sofistes i els «socràticos menors» (megàrics, cínics i cirenaics).​ Finalment, la filosofia del periodo helenístic va seguir al periodo clàssic, seguida per la filosofia de l'antiguetat tardana, que inclouen als epicúreos, els estoics, els escèptics i els neoplatònics.
+
La filosofia de l'antiguetat va ser llimitada geogràficament en el Mediterràneu. Els filòsofs de l'antiguetat poden dividir-se a grans traces en diferents grups. Primer, els filòsofs anteriors a Sòcrates, cridats «presocràticos» (al voltant del 600 - 400 a.C.) i coneguts per donar «el pas del mit al logos». Despuix, el periodo clàssic grec, que comença en Sòcrates (al voltant del 500 - 300 a. C.). [[Platón]], alumne de [[Sòcrates]], i [[Aristòteles]], alumne de Platón, es varen convertir en dos dels filòsofs més importants i influents, coneguts com els «socràtics majors». Atres contemporàneus varen ser els sofistes i els «socràticos menors» (megàrics, cínics i cirenaics).​ Finalment, la filosofia del periodo helenístic va seguir al periodo clàssic, seguida per la filosofia de l'antiguetat tardana, que inclouen als epicúreos, els estoics, els escèptics i els neoplatònics.
  
 
Atres tradicions filosòfiques importants de l'antiguetat varen ser la filosofia chinenca i la filosofia índia, influents varen ser les cultures del judaisme, l'[[Antic Egipte]], l'Imperi Persa i [[Mesopotamia]]. En les regions del Creixent Fèrtil, [[Iran]] i [[Aràbia]] va sorgir la lliteratura filosòfica dels llibres sapiencials i que hui domina la cultura islàmica. La lliteratura sapiencial primerenca del Creixent Fèrtil era un gènero que buscava instruir a les persones sobre l'acció ètica, la vida pràctica i la virtut a través d'històries i proverbis. En l'Antic Egipte, estos texts eren coneguts com ''sebayt'' («ensenyances») i són fonamentals per a la nostra comprensió de la filosofia de l'Antic Egipte. L'astronomia babilònica també va incloure moltes especulacions filosòfiques sobre la cosmologia que varen poder haver influït en els antics grecs.
 
Atres tradicions filosòfiques importants de l'antiguetat varen ser la filosofia chinenca i la filosofia índia, influents varen ser les cultures del judaisme, l'[[Antic Egipte]], l'Imperi Persa i [[Mesopotamia]]. En les regions del Creixent Fèrtil, [[Iran]] i [[Aràbia]] va sorgir la lliteratura filosòfica dels llibres sapiencials i que hui domina la cultura islàmica. La lliteratura sapiencial primerenca del Creixent Fèrtil era un gènero que buscava instruir a les persones sobre l'acció ètica, la vida pràctica i la virtut a través d'històries i proverbis. En l'Antic Egipte, estos texts eren coneguts com ''sebayt'' («ensenyances») i són fonamentals per a la nostra comprensió de la filosofia de l'Antic Egipte. L'astronomia babilònica també va incloure moltes especulacions filosòfiques sobre la cosmologia que varen poder haver influït en els antics grecs.
Llínea 55: Llínea 55:
 
==== Edat Mija ====
 
==== Edat Mija ====
 
[[Archiu:Septem-artes-liberales Herrad-von-Landsberg Hortus-deliciarum 1180.jpg|thumb|Les sèt arts lliberals, segons una ilustració del sigle XII.]]
 
[[Archiu:Septem-artes-liberales Herrad-von-Landsberg Hortus-deliciarum 1180.jpg|thumb|Les sèt arts lliberals, segons una ilustració del sigle XII.]]
La filosofia migeval és tot el conjunt de corrents de pensament i tractats filosòfics que es varen desenrollar des de la caiguda de l'Imperi romà (476 d. de C.) fins a la Renaixença (sigles XV i XVI).213​ La principal busca de la filosofia migeval era la cohesió de les creències heretades de la filosofia clàssica en els dogmes del cristianisme, encara que també va haver aportes molt importants de les creències judeues i islàmiques.
+
La filosofia medieval és tot el conjunt de corrents de pensament i tractats filosòfics que es varen desenrollar des de la caiguda de l'Imperi romà (476 d. de C.) fins a la Renaixença (sigles XV i XVI).213​ La principal busca de la filosofia medieval era la cohesió de les creències heretades de la filosofia clàssica en els dogmes del cristianisme, encara que també va haver aportes molt importants de les creències judeues i islàmiques.
  
 
==== Renaiximent ====
 
==== Renaiximent ====
Llínea 64: Llínea 64:
 
En la [[filosofia política]], les rivalitats entre els estats nacionals, les seues crisis internes i el començ de la [[colonisació europea d'Amèrica]] varen renovar l'interés per problemes sobre la naturalea i moralitat del poder polític, l'unitat nacional, la seguritat interna, el poder de l'Estat i la justícia internacional. En este camp varen destacar els treballs de [[Nicolás Maquiavelo]], [[Jean Bodin]] i [[Francisco de Vitòria]].
 
En la [[filosofia política]], les rivalitats entre els estats nacionals, les seues crisis internes i el començ de la [[colonisació europea d'Amèrica]] varen renovar l'interés per problemes sobre la naturalea i moralitat del poder polític, l'unitat nacional, la seguritat interna, el poder de l'Estat i la justícia internacional. En este camp varen destacar els treballs de [[Nicolás Maquiavelo]], [[Jean Bodin]] i [[Francisco de Vitòria]].
  
L'humanisme va ser un moviment que va emfatisar el valor i l'importància dels [[Homo sapiens|sers humans]] en el [[univers]], en contrast la [[filosofia migeval]], que sempre va posar a [[Deu]] i al [[cristianisme]] en el centre. Este moviment va ser, en primer lloc, un moviment moral i lliterari, protagonisat per figures com [[Erasme de Rotterdam]], [[Sant Tomás More]], [[Bartolomé de les Cases]] i [[Michel de Montaigne]].
+
L'humanisme va ser un moviment que va emfatisar el valor i l'importància dels [[Homo sapiens|sers humans]] en el [[univers]], en contrast la [[filosofia medieval]], que sempre va posar a [[Deu]] i al [[cristianisme]] en el centre. Este moviment va ser, en primer lloc, un moviment moral i lliterari, protagonisat per figures com [[Erasme de Rotterdam]], [[Sant Tomás More]], [[Bartolomé de les Cases]] i [[Michel de Montaigne]].
  
La [[filosofia de la naturalea]] de la Renaixença va quebrar en la concepció migeval de la naturalea en térmens de fins i ordenament diví, i va començar a pensar en térmens de forces, causes físiques i mecanismes. Va haver ademés una tornada parcial a l'autoritat de [[Platón]] per sobre [[Aristóteles]], tant en la seua filosofia moral, en el seu estil lliterari com en la rellevància donada a la matemàtica per a l'estudi de la naturalea. [[Nicolás Copérnico]], [[Giordano Bruno]], [[Johannes Kepler]], [[Leonardo dona Vinci]] i [[Galileo Galilei]] varen ser precursors i protagonistes en esta [[revolució científica]], i [[Francis Bacon]] va proveir un fonament teòric per a justificar el [[método empíric]] que hauria de caracterisar a la revolució. Per una atra part, en la [[medicina]], el treball de [[Andreas Vesalius]] en [[anatomia humana]] va revitalisar la disciplina i va brindar més respal al método empíric. La filosofia de la naturalea renaixentista tal volta s'explica millor per dos proposicions escrites per [[Leonardo dona Vinci]] en els seus quaderns:
+
La [[filosofia de la naturalea]] de la Renaixença va quebrar en la concepció medieval de la naturalea en térmens de fins i ordenament diví, i va començar a pensar en térmens de forces, causes físiques i mecanismes. Va haver ademés una tornada parcial a l'autoritat de [[Platón]] per sobre [[Aristóteles]], tant en la seua filosofia moral, en el seu estil lliterari com en la rellevància donada a la matemàtica per a l'estudi de la naturalea. [[Nicolás Copérnico]], [[Giordano Bruno]], [[Johannes Kepler]], [[Leonardo dona Vinci]] i [[Galileo Galilei]] varen ser precursors i protagonistes en esta [[revolució científica]], i [[Francis Bacon]] va proveir un fonament teòric per a justificar el [[método empíric]] que hauria de caracterisar a la revolució. Per una atra part, en la [[medicina]], el treball de [[Andreas Vesalius]] en [[anatomia humana]] va revitalisar la disciplina i va brindar més respal al método empíric. La filosofia de la naturalea renaixentista tal volta s'explica millor per dos proposicions escrites per [[Leonardo dona Vinci]] en els seus quaderns:
 
* Tot el nostre coneiximent té els seus orígens en les nostres percepcions.
 
* Tot el nostre coneiximent té els seus orígens en les nostres percepcions.
 
* No hi ha certea en la que no es puguen usar cap de les ciències matemàtiques ni cap de les ciències derivades de les ciències matemàtiques.
 
* No hi ha certea en la que no es puguen usar cap de les ciències matemàtiques ni cap de les ciències derivades de les ciències matemàtiques.
Llínea 77: Llínea 77:
 
La '''filosofia moderna''' és aquella [[filosofia]] desenrollada durant la [[edat moderna]] i associada en la [[modernitat]]. No és una doctrina concreta o escola (per lo que no deu ser confosa en moviments específics com el [[Modernisme (art)|Modernisme]]), a pesar de que molts autors d'esta era compartixen certs supòsits comuns, la qual cosa ajuda per a distinguir-la de filosofia anterior i posterior.
 
La '''filosofia moderna''' és aquella [[filosofia]] desenrollada durant la [[edat moderna]] i associada en la [[modernitat]]. No és una doctrina concreta o escola (per lo que no deu ser confosa en moviments específics com el [[Modernisme (art)|Modernisme]]), a pesar de que molts autors d'esta era compartixen certs supòsits comuns, la qual cosa ajuda per a distinguir-la de filosofia anterior i posterior.
  
El sigle XVII marca l'inici de la filosofia moderna, mentres que el començ del sigle XX marca aproximadament el seu fi. Quanta part del [[Renaixença]] deuria ser inclós com a part de la filosofia moderna és un assunt controvertit: el [[Filosofia renaixentista|Renaixença Primerenca]] és a sovint considerat menys modern i més migeval comparat a l'Alta Renaixença més tardà. També es debat si la modernitat ha acabat o no en el sigle XX i si ha segut reemplaçada per la [[posmodernitat]]. Cóm un decidix estes qüestions determina l'alcanç de l'us del concepte de «filosofia moderna». Un atre d'estos usos és datar la filosofia moderna des de la «Era de la Raó», a on la filosofia sistemàtica es va fer comuna, la qual cosa exclou a [[Erasmo de Rotterdam]] i a [[Nicolás Maquiavelo]] com a «filòsofs moderns». Una atra forma és datar-la, de la mateixa forma que la majoria del periodo modern està datat, des del [[Renaixença]]. Per a alguns, la filosofia moderna va terminar en 1800 en el sorgiment del [[hegelianisme]] i del [[idealisme]]. Una visió general tindria llavors a Erasmo de Rotterdam, [[Francis Bacon]], Nicolás Maquiavelo i [[Galileo Galilei]] com a representants de l'auge del [[empirisme]] i del [[Humanisme renaixentiste|humanisme]].
+
El sigle XVII marca l'inici de la filosofia moderna, mentres que el començ del sigle XX marca aproximadament el seu fi. Quanta part del [[Renaixença]] deuria ser inclós com a part de la filosofia moderna és un assunt controvertit: el [[Filosofia renaixentista|Renaixença Primerenca]] és a sovint considerat menys modern i més medieval comparat a l'Alta Renaixença més tardà. També es debat si la modernitat ha acabat o no en el sigle XX i si ha segut reemplaçada per la [[posmodernitat]]. Cóm un decidix estes qüestions determina l'alcanç de l'us del concepte de «filosofia moderna». Un atre d'estos usos és datar la filosofia moderna des de la «Era de la Raó», a on la filosofia sistemàtica es va fer comuna, la qual cosa exclou a [[Erasmo de Rotterdam]] i a [[Nicolás Maquiavelo]] com a «filòsofs moderns». Una atra forma és datar-la, de la mateixa forma que la majoria del periodo modern està datat, des del [[Renaixença]]. Per a alguns, la filosofia moderna va terminar en 1800 en el sorgiment del [[hegelianisme]] i del [[idealisme]]. Una visió general tindria llavors a Erasmo de Rotterdam, [[Francis Bacon]], Nicolás Maquiavelo i [[Galileo Galilei]] com a representants de l'auge del [[empirisme]] i del [[Humanisme renaixentiste|humanisme]].
  
 
Durant els sigles XVII i XVIII, les figures importants en [[Filosofia de la ment|filosofia de ment]], [[epistemologia]] i [[metafísica]] es podien dividir aproximadament en dos grups principals. El [[racionalisme]], dominant en França i Alemània, que argumentava que tot coneiximent té que escomençar d'idees innates en la ment. Racionalistes importants varen ser [[René Descartes]], [[Baruch Spinoza]], [[Gottfried Leibniz]], i [[Nicolas Malebranche|Nicolás Malebranche]]. El [[empirisme]], per un atre costat, va defendre que el coneiximent sempre escomença per l'experiència sensorial que rebem a través dels sentits. Figures importants d'esta llínea de pensament varen ser [[David Hume]], [[John Locke]] i [[George Berkeley]]. L'ètica i la filosofia política generalment no es subsume dins d'estes categories, encara que tots estos filòsofs varen treballar en la [[ètica]] en els seus estils distintius propis. Atres figures importants en [[filosofia política]] són [[Thomas Hobbes]] i [[Jean-Jacques Rousseau]].
 
Durant els sigles XVII i XVIII, les figures importants en [[Filosofia de la ment|filosofia de ment]], [[epistemologia]] i [[metafísica]] es podien dividir aproximadament en dos grups principals. El [[racionalisme]], dominant en França i Alemània, que argumentava que tot coneiximent té que escomençar d'idees innates en la ment. Racionalistes importants varen ser [[René Descartes]], [[Baruch Spinoza]], [[Gottfried Leibniz]], i [[Nicolas Malebranche|Nicolás Malebranche]]. El [[empirisme]], per un atre costat, va defendre que el coneiximent sempre escomença per l'experiència sensorial que rebem a través dels sentits. Figures importants d'esta llínea de pensament varen ser [[David Hume]], [[John Locke]] i [[George Berkeley]]. L'ètica i la filosofia política generalment no es subsume dins d'estes categories, encara que tots estos filòsofs varen treballar en la [[ètica]] en els seus estils distintius propis. Atres figures importants en [[filosofia política]] són [[Thomas Hobbes]] i [[Jean-Jacques Rousseau]].
Llínea 92: Llínea 92:
 
Les tradicions filosòfiques més significatives i abarcadoras del sigle XX varen ser la [[filosofia analítica]] en el [[món anglosaxó]], i la [[filosofia continental]] en la [[Europa continental]]. El sigle XX també va vore el sorgiment de noves corrents filosòfiques, com el [[positivisme llògic]], la [[Fenomenologia (filosofia)|fenomenologia]], el [[existencialisme]], el [[postestructuralisme]], i el [[materialisme filosòfic]].
 
Les tradicions filosòfiques més significatives i abarcadoras del sigle XX varen ser la [[filosofia analítica]] en el [[món anglosaxó]], i la [[filosofia continental]] en la [[Europa continental]]. El sigle XX també va vore el sorgiment de noves corrents filosòfiques, com el [[positivisme llògic]], la [[Fenomenologia (filosofia)|fenomenologia]], el [[existencialisme]], el [[postestructuralisme]], i el [[materialisme filosòfic]].
  
En este periodo la majoria dels filòsofs més importants varen treballar des de les universitats, especialment en la segona mitat del sigle. Alguns dels temes més discutits varen ser la relació entre el [[llenguage]] i la filosofia (este fet a voltes és nomenat «el gir llingüístic»). Els principals exponents d'este «gir» varen ser [[Martin Heidegger]] en la [[Filosofia continental|tradició continental]] i [[Ludwig Wittgenstein]] en la [[Filosofia analítica|tradició analítica]].
+
En este periodo la majoria dels filòsofs més importants varen treballar des de les universitats, especialment en la segona mitat del sigle. Alguns dels temes més discutits varen ser la relació entre el [[llenguage]] i la filosofia (este fet a voltes és cridat «el gir llingüístic»). Els principals exponents d'este «gir» varen ser [[Martin Heidegger]] en la [[Filosofia continental|tradició continental]] i [[Ludwig Wittgenstein]] en la [[Filosofia analítica|tradició analítica]].
  
 
=== Oriente ===
 
=== Oriente ===
La '''filosofia oriental''' o '''filosofia asiàtica''' inclou les diverses filosofies d'[[Àsia del Sur]] i [[Àsia Oriental]], inclosa la [[filosofia chinenca]], la [[filosofia índia]], la [[filosofia budista]] (dominant en el [[Tíbet]], [[Butan]], [[Sri Lanka]] i el [[Surest Asiàtic]]), la [[filosofia coreana]] i la [[filosofia japonesa]].
+
La '''filosofia oriental''' o '''filosofia asiàtica''' inclou les diverses filosofies de [[Àsia del Sur]] i [[Àsia Oriental]], inclosa la [[filosofia chinenca]], la [[filosofia índia]], la [[filosofia budista]] (dominant en el [[Tíbet]], [[Bután]], [[Sri Lanka]] i el [[Surest Asiàtic]]), la [[filosofia coreana]] i la [[filosofia japonesa]].
  
 
La categoria de «filosofia oriental» o «filosofia asiàtica» és un producte de l'acadèmia occidental del sigle XIX i no existia en [[Àsia Oriental]] ni en la [[Índia]]. Açò es deu a que en Àsia no existix una sola tradició filosòfica unificada en una sola raïl, sino vàries tradicions autòctones que a voltes han estat en contacte. [[Arthur Schopenhauer]] va ser un dels primers pensadors de la [[Història de la filosofia occidental|filosofia occidental]] en compartir i afirmar principis importants de la filosofia oriental, com el [[ascetisme]] i l'apariència del món.
 
La categoria de «filosofia oriental» o «filosofia asiàtica» és un producte de l'acadèmia occidental del sigle XIX i no existia en [[Àsia Oriental]] ni en la [[Índia]]. Açò es deu a que en Àsia no existix una sola tradició filosòfica unificada en una sola raïl, sino vàries tradicions autòctones que a voltes han estat en contacte. [[Arthur Schopenhauer]] va ser un dels primers pensadors de la [[Història de la filosofia occidental|filosofia occidental]] en compartir i afirmar principis importants de la filosofia oriental, com el [[ascetisme]] i l'apariència del món.
 +
  
 
== Referències ==
 
== Referències ==
Llínea 105: Llínea 106:
 
{{commonscat|Philosophy}}
 
{{commonscat|Philosophy}}
 
{{DGLV|Filosofia}}
 
{{DGLV|Filosofia}}
 
{{Llista artículs destacats}}
 
  
 
[[Categoria:Filosofia]]
 
[[Categoria:Filosofia]]

Per a editar esta pàgina, per favor respon a la pregunta que apareix més avall (més informació):

Cancelar Ajuda d'edició (s'obri en una finestra nova)


Advertència sobre drets d'autor

Totes les contribucions a Proyecte se publiquen baix la Llicència de documentació lliure GNU. Al contribuir, acceptes que atres persones distribuïxquen i modifiquen lliurement les teues aportacions. Si això no és lo que desiges, no poses les teues contribucions ací.

Ademés, al publicar el teu treball nos assegures que estàs llegalment autorisat a dispondre d'eixe text, ya siga perque eres el titular dels drets d'autor o per haver-lo obtingut d'una font baix una llicència compatible o en el domini públic. Recorda que l'immensa majoria del contingut disponible en internet no complix estos requisits; llig Proyecte:Drets d'autor per a més detalls.

¡No utilises sense permís escrits en drets d'autor!