Edició de «Escritura musical»

Anar a la navegació Anar a la busca

Advertencia: No has iniciat sessió. La teua direcció IP serà visible públicament si realises qualsevol edició. Si inicies sessió o crees un conte, les teues edicions s'atribuiran al teu nom d'usuari, junt en atres beneficis.

Pot desfer-se la modificació. Per favor, revisa la comparació més avall per a assegurar-te que es lo que vols fer; llavors deixa els canvis per a la finalisació de la desfeta de l'edició.

Revisió actual El teu text
Llínea 1: Llínea 1:
L''''escritura musical''' és la representació escrita d'un [[]] o sons, individual  o simultàneus per mig d'una simbologia que pot variar atenent al sistema musical que s'utilise. El més utilisat és el sistema gràfic occidental, en el que tota la notació gira al voltant d'un pentagrama, en el que s'afigen uns símbols que poden variar segons les característiques de l'instrument al que va dirigit i les intencions musicals del compositor.
+
'''Definició'''
 +
 
 +
L'escritura musical és la representació escrita d'un sò o sons, individual  o simultàneus per mig d'una simbologia que pot variar atenent al sistema musical que s'utilise. El més utilisat és el sistema gràfic occidental, en el que tota la notació gira al voltant d'un pentagrama, en el que s'afigen uns símbols que poden variar segons les característiques del instrument al que va dirigit i les intencions musicals del compositor.
  
 
=Temps o velocitat=
 
=Temps o velocitat=
 
==Definició i formes d'escritura==
 
==Definició i formes d'escritura==
  
Un dels primers símbols que veem en una partitura és el metrònom o el temps al que te que interpretar-se. Lo normal és que aparega escrit en italià, puix és l'idioma escollit pels compositors per a entendre's, degut a l'influència musical que tingué Itàlia a lo llarc del temps. Els térmens més importants utilisats són: '''Largo, Lento, Adagio, Andante, Allegro, Vivo o Vivace i Presto'''. Estos térmens poden variar afegint un sufix a la paraula per a matisar o concretar més encara el temps:
+
Un dels primers símbols que veem en una partitura és el metrònom o el temps al que te que interpretar-se. Lo normal és que aparega escrit en italià, puix és l'idioma escollit pels compositors per a entendre's, degut a l'influència musical que tingué Itàlia a lo llarc del temps. Els termes més importants utilisats són: '''Largo, Lento, Adagio, Andante, Allegro, Vivo o Vivace i Presto'''. Estos termes poden variar afegint un sufix a la paraula per a matisar o concretar més encara el temps:  
  
{| class="wikitable"
+
 
|-+ '''TERMES'''
+
 
! AUMENTATIUS !! DIMINUTIUS
+
{| border=1 style="float:right;
 +
margin:0 0 1em 1em"
 +
|+ '''TERMES'''
 +
! AUMENTATIUS !! DIMINUTIUS  
 
|-
 
|-
 
| Lentissimo || Larghetto  
 
| Lentissimo || Larghetto  
Llínea 18: Llínea 23:
 
| Prestissimo || Allegretto  
 
| Prestissimo || Allegretto  
 
|}
 
|}
 +
 +
  
 
Per a concretar més el temps general d'una obra, alguns compositors posen a continuació del terme un símbol format per tres parts: una nota musical, el signe igual i una sifra indicadora que agarra com a referència el minuter del rellonge. Utilisant el metrònom se pot tindre una mida exacta per l'interpretació.
 
Per a concretar més el temps general d'una obra, alguns compositors posen a continuació del terme un símbol format per tres parts: una nota musical, el signe igual i una sifra indicadora que agarra com a referència el minuter del rellonge. Utilisant el metrònom se pot tindre una mida exacta per l'interpretació.
 +
 +
 +
[[Archiu:Adagio negra a 50.png]]
 +
[[Archiu:Andante a 60.png]]
 +
[[Archiu:Allegro negra a 126.png]]
 +
  
 
Durant l'interpretació d'un obra podem trobar variacions en el temps o velocitat per mig de paraules i abreviatures. Vore l'apartat número 10, '''agògica'''.
 
Durant l'interpretació d'un obra podem trobar variacions en el temps o velocitat per mig de paraules i abreviatures. Vore l'apartat número 10, '''agògica'''.
 +
  
 
=Pentagrama=
 
=Pentagrama=
 
==Definició==
 
==Definició==
  
El '''pentagrama''' és un gràfic d'escritura musical format per cinc llínees i quatre espais equidistants entre si. En ell es posa totes les demés grafies o símbols musicals i indicacions oportunes per a una correcta interpretació. També es pot afegir llínies dalt o baix del pentagrama per a posar notes més o manco agudes o greus segons les necessitats melòdiques del compositor, es nomenen '''llínies divisòries'''.
+
El '''pentagrama''' és un gràfic d'escritura musical format per cinc llínees i quatre espais equidistants entre si. En ell es posa totes les demés grafies o símbols musicals i indicacions oportunes per a una correcta interpretació. També es pot afegir llínies dalt o baix del pentagrama per a posar notes més o manco agudes o greus segons les necessitats melòdiques del compositor, s'anomenen '''llínies divisòries'''.
  
[[Archiu:C maj.png|center|thumb|500px|Escala de do major]]
+
 
 +
[[Archiu:Pentagrama.png|center]]
  
  
Llínea 46: Llínea 61:
  
  
* Instruments que utilisen una varietat de pentagrama evolucionat per al seu propòsit, les maraques, esquelles, castanyoles... són alguns instruments que l'utilisen. Les notes, que són més be rítmiques, se posen sobre una llínea que en la seua capçalera te la clau de percussió. Encara que no és un pentagrama pròpiament dit el nom també es compartix.
+
* Instruments que utilisen una varietat de pentagrama evolucionat per al seu propòsit, les maraques, esquelles, castanyoles... són alguns instruments que l'utilisen. Les notes, que són mes be rítmiques, se posen sobre una llínea que en la seua capçalera te la clau de percussió. Encara que no és un pentagrama pròpiament dit el nom també es compartix.
  
  
Llínea 53: Llínea 68:
 
=Claus=
 
=Claus=
 
==Definició==
 
==Definició==
La clau és un símbol o grafia que es coloca al principi del pentagrama i que influix directament sobre el nom, altura i colocació de les notes. Hi han tres claus diferents que són: Clau de Sol, Clau de Do i  Clau de Fa. La Clau de Do i de Fa també se dividixen segons la seua colocació, tal i com podem vore en el quadro següent junt a la seua simbologia:
+
 
 +
La clau és un símbol o grafia que es coloca al principi del pentagrama i que influix directament sobre el nom, altura i colocació de les notes. Hi han tres claus diferents que són: Clau de Sol, Clau de Do i  Clau de Fa. La Clau de Do i de Fa també se dividixen segons la seua colocació, tal i com podem vore en el quadro següent junt a la sua simbologia:
  
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
Llínea 59: Llínea 75:
 
| '''NOM''' || Clau de Sol || Clau de Do || Clau de Do || Clau de Do || Clau de Do || Clau de Fa || Clau de Fa
 
| '''NOM''' || Clau de Sol || Clau de Do || Clau de Do || Clau de Do || Clau de Do || Clau de Fa || Clau de Fa
 
|-
 
|-
| '''TIPO''' || En segona llínea || En primera llínea || En segona llínea || En tercera llínea || En quarta llínea || En tercera llínea || En quarta llínea
+
| '''TIPO''' || En segnona llínea || En primera llínea || En segona llínea || En tercera llínea || En quarta llínea || En tercera llínea || En quarta llínea
 
|-
 
|-
| '''SÍMBOL''' || [[Archiu:Clave de sol.png|150px|center]] || [[Archiu:Clave de do en primera.png|center]] || [[Archiu:Clave de do en segunda.png|center]] || [[Archiu:Clave de do en tercera.png|center]] || [[Archiu:Clave de do en cuarta.png|center]] || [[Archiu:Clave de fa en tercera.png|center]] || [[Archiu:Clave de fa en cuarta.png|center]]
+
| '''SÍMBOL''' || [[Archiu:Clave de sol.png|center]] || [[Archiu:Clave de do en primera.png|center]] || [[Archiu:Clave de do en segunda.png|center]] || [[Archiu:Clave de do en tercera.png|center]] || [[Archiu:Clave de do en cuarta.png|center]] || [[Archiu:Clave de fa en tercera.png|center]] || [[Archiu:Clave de fa en cuarta.png|center]]
 
|}
 
|}
  
Llínea 75: Llínea 91:
  
 
==Classificació de les veus==
 
==Classificació de les veus==
 
En el quadro següent veem la classificació segons l'altura de la veu (altura del sò), i la corresponent clau que s'utilisava a lo llarc del temps.
 
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
! '''VEUS:''' !! '''AGUDES''' !! '''AGUDES''' !! '''AGUDES''' !! '''GREUS''' !! '''GREUS''' !! '''GREUS'''
 
|-
 
|  || '''Soprano''' || '''Mezzosoprano''' || '''Contralt''' || '''Tenor''' || '''Baríton''' || '''Baix'''
 
|-
 
| '''Antigament''' || Do en primera || Do en segona || Do en tercera || Do en quarta || Fa en tercera || Fa en quarta
 
|-
 
| '''Més actual''' || Do en primera || Do en segona || Do en tercera || Do en tercera || Fa en tercera || Fa en quarta
 
|-
 
| '''Actualitat''' || Sol || Sol || Sol || Fa en quarta || Fa en quarta || Fa en quarta
 
|}
 
 
 
El pentagrama en cinc llínees començà a aparéixer en el sigle XVII, fruït d'una evolució. Lo mateix  succeïx en les claus, les quals aparegueren pel sigle X, evolucionant fins als nostres dies tal i com les coneixem. És per això que el quadro de dalt a soles es pot tindre en consideració a partir del sigle XVII, i entenent que poden haver excepcions, puix hui en dia hi ha gent que utilisa la distribució de les claus que està en la fila “més actual” i atres utilisen la que està en la fila “actualitat”, puix l'evolució continua.
 
 
 
 
==Les claus i els instruments==
 
==Les claus i els instruments==
[[Archiu:Musica claus.png|500px|thumb|Claus musicals]]
 
L'escritura instrumental també utilisa diferents claus, atenent, sobre tot, a l'altura del sò i a les necessitats del compositor. Es per això que en llínies generals els instruments més aguts utilisaran la clau de Sol, i els més greus la de Fa en quarta. Alguns eixemples son:
 
 
* '''Clau de Sol:''' Utilisada per instruments com la flauta, clarinet, part mija i aguda del piano, trompeta, violí...
 
* '''Clau de Do en tercera:''' l'instrument que més l'utilisa és la viola, i també la viola da gamba.
 
* '''Clau de Do en quarta:''' l'utilisen instruments com el fagot, a vegades el violoncel, el trombó tenor i el bombardí a l'hora de tocar notes agudes.
 
* '''Clau de Fa en quarta:''' l'utilisen instruments que tenen l'altura del sò més be baixa, com és el cas del contrabaix, tuba, violoncel, trompa, trombó...
 
 
La restant de claus, junt en estes, o be s'utilisen per a música vocal, o be estan pràcticament en desús.
 
 
 
=Compàs=
 
=Compàs=
 
==Definició==
 
==Definició==
 
+
==Tipos 2/4, 3/4, 4/4...==
'''El compàs''' és un número fraccionat que es coloca en el pentagrama a continuació de la clau, i que nos indica l'unitat de temps, l'unitat de compàs i el tipo, es a dir, binari, ternari, amalgama o irregular. El numerador indica el pols o temps del compàs, i el denominador el valor que representa el pols tenint com a referència la divisió de les notes en el compàs de 4/4.
+
==Classificació, binari, ternari, amalgama i irregulars==
+
=Notes musicals=
'''L'unitat de temps i l'unitat de compàs'''  se definixen de la següent manera:
 
 
 
* '''L'unitat de temps:''' és el valor, grafia o figura musical que representa un temps en un compàs. Quan l'unitat de temps es pot dividir en dos parts iguals parlarem de '''compassos simples''', si pel contrari, la figura de l'unitat de temps va acompanyada per un puntet estarem parlant de '''compassos composts'''.
 
 
 
* '''L'unitat de compàs:''' és la suma de tots els temps que formen el compàs. Ve representat per una figura, símbol o grafia, que pren el valor de tot eixe compàs.
 
 
 
Per convenció, el compàs que servix com a referència per a traure tots els demés, és el '''compàs de compasillo o de 4/4''', en el que la divisió de la seua unitat de compàs fa possible que el compositor puga triar lo que millor li convinga atenent a les seues necessitats musicals.
 
 
 
 
 
La divisió és la següent:
 
 
 
 
 
1 Redona  =  2 blanques  =  4 negres  =  8 corchees  =  16  semicorchees 
 
 
 
[[Archiu:1 redona.png]]  '''='''  [[Archiu:2 blanques.png]]  '''='''  [[Archiu:4 negres.png]]  '''='''  [[Archiu:8 corchees.png]]  '''='''  [[Archiu:16 semicorcheas.png]]
 
 
 
 
 
Són molts els tipos de compàs que podem trobar, es pot dir que no hi ha llímit, simplement s'adequa a les necessitats melòdiques i rítmiques del compositor. Podem trobar compassos de '''pols binari, ternari, amalgama o irregular'''. També podem trobar '''compassos de subdivisió binària o ternària''' segons les necessitats musicals del compositor.
 
 
 
 
 
==Classificació: binari, ternari, amalgama i irregulars==
 
 
 
Els compassos els podem classificar en:
 
 
 
* '''Compassos binaris''', són aquells que són divisibles entre dos. En estos compassos podem trobar una subdivisió binaria, que seria quan la seua unitat de temps és divisible entre dos, o ternària, quan la seua unitat de temps és divisible entre tres.
 
 
 
* '''Compassos ternaris''', són aquells que són divisibles entre tres. En estos compassos també podem trobar una '''subdivisió binària''', que seria quan la seua unitat de temps és divisible entre dos, o '''subdivisió ternària''', que seria també quan la seua unitat de temps és divisible entre tres.
 
 
 
* '''Compassos d'amalgama''', amalgama vol dir mescla, barreja, són el resultat de l'unió de dos o més compassos, donant com a resultat un nou compàs en un pols o temps concret.
 
 
 
* '''Compassos irregulars''', són compassos d'invenció molt recents. Consistix en afegir o llevar fraccions de temps a un compàs donat.
 
 
 
 
 
==Alguns eixemples==
 
 
 
'''Compàs de 4/4. Compàs binari de subdivisió binària.'''
 
 
 
[[Archiu:4 4.png]]
 
 
 
* '''L'unitat de temps''' és la negra, com és dividix en 2 corchees és de subdivisió binaria. El quatre del numerador nos diu els temps en que es dividix el compàs.
 
 
 
* '''L'unitat de compàs''' és la redona, que són 4 temps, com és múltiple de 2 és compàs binari.
 
 
 
 
 
'''Compàs de 12/8. Compàs binari de subdivisió ternària.'''
 
 
 
[[Archiu:12 8.png]]
 
 
 
* '''L'unitat de temps''' és la negra en puntet, es a dir, 3 corchees, com és divisible entre 3 serà de subdivisió ternària. En este cas, el numerador no nos diu la cantitat de polsos en que es dividix el compàs, sino la cantitat de figures que prenem en relació al huit del denominador, que fa referència al compàs 4/4, són 12 corchees agrupades en quatre negres en puntet.
 
 
 
* '''L'unitat de compàs''' és la redona en puntet, es a dir, una redona més una blanca, 4+2 dona 6 negres. Per convenció, l'agrupació de les notes en este compàs és de quatre negres en puntet donant un total de quatre temps, com quatre és divisible entre dos, tindríem un compàs binari.
 
 
 
 
 
'''Compàs 2/4. Compàs binari de subdivisió binària.'''
 
 
 
[[Archiu:2 4.png]]
 
 
 
* '''L'unitat de temps''' és la negra, com la negra es dividix en dos corchees serà de subdivisió binaria. El dos del numerador nos diu els temps en que es dividix el compàs.
 
 
 
* '''L'unitat de compàs''' és la blanca, que dura 2 temps, com és divisible entre dos serà compàs binari.
 
 
 
 
 
'''Compàs 6/8. Compàs binari de subdivisió ternària.'''
 
 
 
[[Archiu:6 8.png]]
 
 
 
* '''L'unitat de temps''' és la negra en puntet, com es dividix en tres corchees serà de subdivisió ternària. En este cas el numerador no nos diu la cantitat de polsos en que es dividix el compàs, sino la cantitat de figures que prenem en relació al huit del denominador, que fa referència al compàs 4/4, són 6 corchees agrupades en dos negres en puntet.
 
 
 
* '''L'unitat de compàs''' és blanca en puntet, es a dir, 3 negres. Ací passa lo mateix que en el compàs de 12/8, per convenció, l'agrupació de les notes en este compàs és de dos negres en puntet donant un total de dos temps, com dos és divisible entre dos, tindrem  un compàs binari.
 
 
 
 
 
'''Compàs 3/4. Compàs ternari de subdivisió binària.'''
 
 
 
[[Archiu:3 4.png]]
 
 
 
* '''L'unitat de temps''' és la negra, com es dividix en dos corchees serà de subdivisió binària. El tres del numerador nos diu els temps en que es dividix el compàs.
 
 
 
* '''L'unitat de compàs''' és la blanca en puntet, que són 3 temps, com tres és múltiple de tres, serà de compàs ternari.
 
 
 
 
 
'''Compàs 9/8. Compàs ternari de subdivisió ternària.'''
 
 
 
[[Archiu:9 8.png]]
 
 
 
* '''L'unitat de temps''' és la negra en puntet. Com es dividix en tres corchees serà de subdivisió ternària.  En este cas el numerador no nos diu la cantitat de polsos en que es dividix el compàs, sino la cantitat de figures que prenem en relació al huit del denominador, que fa referència al compàs 4/4, són 9 corchees agrupades en tres negres en puntet.
 
 
 
* '''L'unitat de compàs''' és la blanca en puntet més negra en puntet, es a dir, quatre temps més una corchea. Ací passa lo mateix que en el compàs 12/8 i 6/8, per convenció l'agrupació de les notes en este compàs són de tres negres en puntet, que dona com a resultat tres temps, com tres és divisible entre tres, tindrem un compàs ternari.
 
 
 
 
 
'''Compàs d'amalgama 7/4 = 4/4+3/4'''
 
 
 
[[Archiu:7 4.png]]
 
 
 
* '''Unitat de temps.''' Este compàs el formen la suma dels compassos 4/4+3/4, que tenen com a unitat de pols o temps la negra, unitat que passarà a formar part d'este nou compàs.
 
 
 
* '''L'unitat de compàs''' és la suma de tots els seus temps, es a dir, la redona del compàs 4/4, que són quatre temps, més la blanca en puntet del compàs 3/4, que són tres temps, donant un total de 7 temps o polsos. El compàs és mitat binari i mitat ternari, puix el formen el 4/4 i el 3/4, això sí, com abdós són de subdivisió binària tindrem un compàs binari/ternari de subdivisió binària.
 
 
 
 
 
'''Compàs irregular 5/4+1/2 = 3/4+2/4+1/2''' (1/2 és la fracció de temps o pols que es suma al compàs, vore dibuix per a saber a on es coloca).
 
 
 
[[Archiu:54 12.png]]
 
 
 
* '''Unitat de temps.''' Este compàs el formen la suma de dos compassos, que són el 3/4 i el 2/4 més una fracció, que és 1/2 de l'unitat de temps. Com l'unitat de temps del 3/4 i 2/4 és la negra, prendrem esta unitat per a marcar el temps de negres, i quan arribem a la part irregular (1/2) marcarem eixe temps el doble de ràpit, puix té la mitat de valor que l'unitat de temps.
 
 
 
* '''L'unitat de compàs''' és la suma de tots els temps que formen el compàs, en este cas cinc negres més 1/2, que sumat quedaria una blanca en puntet del compàs 3/4, més una blanca del compàs 2/4, més una corchea de la fracció 1/2 de l'unitat de temps. El compàs és mitat ternari i mitat binari, pero com abdós són de subdivisió binària nos trobem davant d'un compàs ternari/binari de subdivisió binària al que s'afig la part irregular, la fracció 1/2 de l'unitat de temps que és una corchea.
 
 
 
 
 
=Referències musicals=
 
 
==Definició i parts==
 
==Definició i parts==
 
+
==Figures==
Les '''notes musicals''' són la representació gràfica del [[sò]] produït per instruments melòdics com el clarinet, flauta, violí, saxofó, trompeta, piano... els quals produïxen sons  en una freqüència sonora determinada, o instruments no melòdics com la caixa, bombo, plats, triàngul... que no tenen una altura o freqüència determinada, es a dir, les notes musicals són els símbols o grafies que s'utilisen per a escriure el sò o sons d'una peça, fragment  o obra musical. Atenent a la duració dels sons les formes dels símbols o grafies poden canviar donant pas a diferents '''figures de notes'''.
+
==Duració==
 
+
==El punt==
Les parts d'una nota musical són les següents:
+
==Agrupació==
 
+
=Alteracions=
 
+
==Definició==
 
+
==Símbols==
La forma del corchet pot canviar segons la duració del sò. Vore el quadro de baix.
+
=Silencis musicals=
 
+
==Definició==
==El silenci==
+
==Figures==
 
+
==Duració==
La [[música]] la podem definir com l'art de combinar el [[sò]] en el [[temps]], pero no sempre hi ha [[sò]], per a fer pauses en el [[sò]] que produïxen els instruments s'utilisa uns atres símbols o gràfics coneguts com a '''silencis'''. Atenent a la duració dels silencis les formes dels símbols o grafies varien donant pas a diferents '''figures de silencis'''.  Vore quadro de baix, '''figures'''.
+
==El punt==
 
+
==Agrupació==
 
+
=Llínies divisories=
==El puntet==
+
==Definició==
 
+
==Tipos==
Les notes o silencis poden anar acompanyats d'un '''puntet''', quan aparega s'haurà d'afegir o sumar a la duració de la figura sense puntet, la mitat del seu valor, es a dir, si tenim com a nota musical una redona en puntet, haurem de d'afegir als quatre temps que dura la redona la mitat del seu valor, donant com a resultat 4 temps (valor de la redona) més 2 temps (valor del puntet), total  6 temps o polsos.
+
==Representació gràfica==
+
=Dinàmica=
En el quadro de l'apartat '''figures''' podem vore una relació d'els símbols de les '''figures de notes''' i '''figures de silencis''' junt en el nom, i la seua duració en polsos o temps presentats de més a manco.
+
==Definició==
 
+
==Representació gràfica==
==Figures i la seua duració==
+
=Agògica=
 
+
==Definició==
{| class="wikitable"
+
==Representació gràfica==
|-
 
! NOM !! FIGURES DE NOTES !! FIGURES DE SILENCIS !! DURACIÓ
 
|-
 
| Redona en puntet || [[Archiu:1 redona en puntet.png]] || Text de cela || 4+2 temps o polsos
 
|-
 
| Redona || [[Archiu:1 redona.png]] || Text de cela || 4 temps o polsos
 
|-
 
| Blanca en puntet || [[Archiu:1 blanca en puntet.png]] || Text de cela || 2+1 temps o polsos
 
|-
 
| Blanca || [[Archiu:1 blanca.png]] || Text de cela || 2 temps o polsos
 
|-
 
| Negra en puntet || [[Archiu:1 negra en puntet.png]] || Text de cela || 1+1/2 de temps o polsos
 
|-
 
| Negra || [[Archiu:1 negra.png]] || Text de cela || 1 temps o pols
 
|-
 
| Corchea en puntet || [[Archiu:1 corchea en puntet.png]] || Text de cela || 1/2+1/4 de temps o pols
 
|-
 
| Corchea || Text de cela || Text de cela || 1/2 temps o pols
 
|-
 
| Semicorchea en puntet || Text de cela || Text de cela || 1/4+1/8 del temps o pols
 
|-
 
| Semicorchea || Text de cela || Text de cela || 1/4 de temps o pols
 
|-
 
| Fusa en puntet || Text de cela || Text de cela || 1/8+1/16 del temps o pols
 
|-
 
| Fusa || Text de cela || Text de cela || 1/8 del temps o pols
 
|-
 
| Semifusa en puntet || Text de cela || Text de cela || 1/16+1/32 del temps o pols
 
|-
 
| Semifusa || Text de cela || Text de cela || 1/16 del temps o pols
 
|-
 
| Garrapatea en puntet || Text de cela || Text de cela || 1/32+1/64 del temps o pols
 
|-
 
| Garrapatea || Text de cela || Text de cela || 1/32 del temps o pols
 
|-
 
| Semigarrapatea || Text de cela || Text de cela || 1/64 del temps o pols
 
|}
 
 
 
 
 
==Agrupació de les notes==
 
Les notes fraccionades se poden agrupar unint els seus '''corchets''' fins a completar les unitats de temps del compàs. D'esta manera es dona una major comprensió a l'intérpret, facilitant la llectura.
 
 
 
Referències agrupades:
 
 
 
Referències sense agrupar:
 
Ara be, quan el compositor, per necessitat melòdica, vol incloure o llevar fraccions de notes en un temps o pols donat, nos podem trobar en unes agrupacions que varien la cantitat de figures d'eixa o eixes unitats de temps, donant pas als: dosillos, tresillos, quatrillos, quintillos, seisillos, septillos...
 
 
 
*'''Dosillo''' és un grup de dos figures musicals iguals en substitució de tres de la mateixa espècie. Es representa per mig d'un corchet horisontal que du el número 2 en el mig.
 
Eixemple:
 
 
 
*'''Tresillo''' és un grup de tres figures musicals iguals en substitució de dos de la mateixa espècie. Es representa per mig del número 3 colocat en mig del tresillo, a vegades pot estar en mig d'un corchet.
 
Eixemple:
 
 
 
*'''Quatrillo''' és un grup de quatre figures musicals iguals en substitució de sis de la mateixa espècie.  Es pot representar per mig d'un corchet horisontal que du el número 4 en el mig, o be pel número 4 colocat en mig del huitsillo.
 
Eixemple:
 
 
 
*'''Cincquillo''' és un grup de cinc figures musicals iguals en substitució de 6 de la mateixa espècie.  Es pot representar per mig d'un corchet horisontal que du el número 5 en el mig, o be colocant el número 5 en mig del cincquillo.
 
Eixemple:
 
 
 
*'''Sissillo''' és un grup de sis figures musicals iguals en substitució de 4 de la mateixa espècie. Es representa per mig del número 6 colocat en mig del sissillo, a vegades pot estar en mig d'un corchet.
 
Eixemple:
 
 
 
*'''Setsillo''' és un grup de sèt figures musicals iguals en substitució de 4 de la mateixa espècie. Es representa per mig del número 7 colocat en mig del setsillo, a vegades pot estar en mig d'un corchet.
 
Eixemple:
 
 
 
*'''Huitsillo''' és un grup de huit figures musicals iguals en substitució de 12 de la mateixa espècie. Es pot representar per mig d'un corchet horisontal que du el número 8 en el mig, o be pel número huit colocat en mig del huitsillo.
 
Eixemple:
 
 
 
== Enllaços externs ==
 
{{commonscat|Musical notation}}
 
 
 
[[Categoria:Música]]
 

Per a editar esta pàgina, per favor respon a la pregunta que apareix més avall (més informació):

Cancelar Ajuda d'edició (s'obri en una finestra nova)


Advertència sobre drets d'autor

Totes les contribucions a Proyecte se publiquen baix la Llicència de documentació lliure GNU. Al contribuir, acceptes que atres persones distribuïxquen i modifiquen lliurement les teues aportacions. Si això no és lo que desiges, no poses les teues contribucions ací.

Ademés, al publicar el teu treball nos assegures que estàs llegalment autorisat a dispondre d'eixe text, ya siga perque eres el titular dels drets d'autor o per haver-lo obtingut d'una font baix una llicència compatible o en el domini públic. Recorda que l'immensa majoria del contingut disponible en internet no complix estos requisits; llig Proyecte:Drets d'autor per a més detalls.

¡No utilises sense permís escrits en drets d'autor!

Plantilla usada en esta pàgina: