Edició de «Antonio Vicent Dolz»

Anar a la navegació Anar a la busca

Advertencia: No has iniciat sessió. La teua direcció IP serà visible públicament si realises qualsevol edició. Si inicies sessió o crees un conte, les teues edicions s'atribuiran al teu nom d'usuari, junt en atres beneficis.

Pot desfer-se la modificació. Per favor, revisa la comparació més avall per a assegurar-te que es lo que vols fer; llavors deixa els canvis per a la finalisació de la desfeta de l'edició.

Revisió actual El teu text
Llínea 1: Llínea 1:
{{Biografia|
+
'''Antonio Vicent Dolz''', conegut popularment com el '''Pare Vicent''' ([[Castelló de la Plana]], [[2 d'octubre]] de [[1837]] [[Valéncia]], [[9 de juny]] de [[1912]]) fon un religiós, [[jesuïta]] (SI), biòlec i escritor [[Valencians|valencià]]. Fon el pioner de l'acció social catòlica i del [[cooperativisme]].
| nom = Antonio Vicent Dolz
 
| image =
 
| peu =
 
| nacionalitat = [[Espanya|Espanyola]]
 
| ocupació = Religiós, biòlec i escritor.
 
| data_naix = [[2 d'octubre]] de [[1837]] 
 
| lloc_naix = [[Castelló de la Plana]], [[Regne de Valéncia]], [[Espanya]]
 
| data_mort = [[9 de juny]] de [[1912]]
 
| lloc_mort = [[Valéncia]], [[Regne de Valéncia]], [[Espanya]]
 
}}
 
'''Antonio Vicent Dolz''', conegut popularment com el '''Pare Vicent''' ([[Castelló de la Plana]], [[2 d'octubre]] de [[1837]] - † [[Valéncia]], [[9 de juny]] de [[1912]]) fon un religiós, [[jesuïta]] (SI), biòlec i escritor [[Valencians|valencià]]. Fon el pioner de l'acció social catòlica i del [[cooperativisme]] en [[Espanya]], creador fa més de 100 anys de les Caixes de Crèdit i d'Aforro.
 
  
 
== Biografia ==
 
== Biografia ==
Llínea 16: Llínea 5:
 
Fill de Pedro Vicent i Antonia Dolz, naixqué en Castelló el dia 2 d'octubre de l'any 1837. Despuix d'estudiar en diversos coleges de Castelló fon un dels primers alumnes d'ensenyança mija de l'institut de Santa Clara, en el carrer Major de Castelló. Estudià Dret en l'[[Universitat de Valéncia]] i en la mateixa ciutat va eixercir l'advocacia com a passant d'[[Antonio Aparisi i Guijarro]]. Estudià també Filosofia i Lletres en l'Universitat Central de Madrit.  
 
Fill de Pedro Vicent i Antonia Dolz, naixqué en Castelló el dia 2 d'octubre de l'any 1837. Despuix d'estudiar en diversos coleges de Castelló fon un dels primers alumnes d'ensenyança mija de l'institut de Santa Clara, en el carrer Major de Castelló. Estudià Dret en l'[[Universitat de Valéncia]] i en la mateixa ciutat va eixercir l'advocacia com a passant d'[[Antonio Aparisi i Guijarro]]. Estudià també Filosofia i Lletres en l'Universitat Central de Madrit.  
  
De la seua amistat en Aparisi i Guijarro, el 20 d'octubre de [[1861]] ingressà en la Companyia de Jesús en el [[Port de Santa Maria]] ([[Càdis]]), recent complits els vintiquatre anys. Despuix del seu noviciat va estudiar Història Natural en l'Universitat de Sevilla ([[1863]]-[[1865]]) i la va ensenyar, junt en l'Ètica en [[Manresa]] ([[1865]]-[[1868]]). A penes començats els estudis de Teologia en [[Tortosa]] la [[Revolució Gloriosa]] li va dur, junt en els seus companyers, a l'exili francés de Vals-près-Le Puy ([[1868]]-[[1869]]) i Aix ([[1869]]-[[1870]]). Entre [[1870]] i [[1872]], baix la protecció del bisbe de Girona, va finalisar la Teologia en [[Banyoles]], a on fon companyer de Miguel Mir i Pablo Pastells i es va ordenar sacerdot el 24 de decembre de [[1872]]. Va tornar a [[França]], a Saint Chamand ([[Avignon]]) per a fer la Tercera Provació, any de reciclage espiritual per als jesuïtes en acabar el cicle dels seus estudis (1872-1873). Va ensenyar a continuació Sagrada Escritura i Hebreu a estudiants jesuïtes en els diferents emplaçaments dels teòlecs de la província d'[[Aragó]] (Colege Superior d'Aragó), primer en França (Château Saint-Cassian, [[1874]]-[[1878]]) i despuix en [[Espanya]]: [[Veruela]] ([[1878]]-[[1879]]) i [[Tortosa]] ([[1879]]-[[1882]]). Les divergències en el rector del Teologat, P. Jaime Nonell, a propòsit de l'interpretació de l'[[encíclica]] de Lleó XIII ''Aeterni Patris'' ([[1879]]), que potenciava el neotomisme, i de l'aplicació de la ''Ratio Studiorum'' jesuïtica, varen motivar que el seu provincial, Ramón Vigordán, el desautorisara.
+
De la seua amistat en Aparisi i Guijarro, el 20 d'octubre de [[1861]] ingressà en la Companyia de Jesús en el Port de Santa Maria, recent complits els vintiquatre anys. Despuix del seu noviciat va estudiar Història Natural en l'Universitat de Sevilla ([[1863]]-[[1865]]) i la va ensenyar, junt en l'Ètica en [[Manresa]] ([[1865]]-[[1868]]). A penes començats els estudis de Teologia en [[Tortosa]] la [[Revolució Gloriosa]] li va dur, junt en els seus companyers, a l'exili francés de Vals-près-Le Puy ([[1868]]-[[1869]]) i Aix ([[1869]]-[[1870]]). Entre [[1870]] i [[1872]], baix la protecció del bisbe de Girona, va finalisar la Teologia en [[Banyoles]], a on fon companyer de Miguel Mir i Pablo Pastells i es va ordenar sacerdot el 24 de decembre de [[1872]]. Va tornar a [[França]], a Saint Chamand ([[Avignon]]) per a fer la Tercera Provació, any de reciclage espiritual per als jesuïtes en acabar el cicle dels seus estudis (1872-1873). Va ensenyar a continuació Sagrada Escritura i Hebreu a estudiants jesuïtes en els diferents emplaçaments dels teòlecs de la província d'[[Aragó]], primer en França (Château Saint-Cassian, [[1874]]-[[1878]]) i despuix en [[Espanya]]: [[Veruela]] ([[1878]]-[[1879]]) i [[Tortosa]] ([[1879]]-[[1882]]). Les divergències en el rector del Teologat, P. Jaime Nonell, a propòsit de l'interpretació de l'[[encíclica]] de Lleó XIII ''Aeterni Patris'' ([[1879]]), que potenciava el neotomisme, i de l'aplicació de la ''Ratio Studiorum'' jesuïtica, varen motivar que el seu provincial, Ramón Vigordán, el desautorisara.
  
 
Açò i els seus inclinaments apostòlics varen fer que abandonara la docència. Continuà un any més escrivint en Tortosa i al curs següent ([[1883]]-[[1884]]) fon destinat a la [[ciutat de Valéncia]]. Per a ampliar els seus coneiximents de biologia i histologia va viajar a [[Bèlgica]] i [[Alemània]] ([[1884]]-[[1885]]). Ací es va posar en contacte també en les obres socials catòliques. De nou en Valéncia, fon professor d'Història Natural i Agricultura en el Colege jesuïtic. Allí va montar un laboratori biològic, un gabinet d'Història Natural i una biblioteca especialisada, que varen gojar d'un mereixcut prestigi. Va crear en el Colege una Càtedra d'estes qüestions, que oferia cursos a professors i meges.
 
Açò i els seus inclinaments apostòlics varen fer que abandonara la docència. Continuà un any més escrivint en Tortosa i al curs següent ([[1883]]-[[1884]]) fon destinat a la [[ciutat de Valéncia]]. Per a ampliar els seus coneiximents de biologia i histologia va viajar a [[Bèlgica]] i [[Alemània]] ([[1884]]-[[1885]]). Ací es va posar en contacte també en les obres socials catòliques. De nou en Valéncia, fon professor d'Història Natural i Agricultura en el Colege jesuïtic. Allí va montar un laboratori biològic, un gabinet d'Història Natural i una biblioteca especialisada, que varen gojar d'un mereixcut prestigi. Va crear en el Colege una Càtedra d'estes qüestions, que oferia cursos a professors i meges.
  
El Pare Vicent també se llicencià en [[Biologia]] i estigué en relació en [[Santiago Ramón y Cajal]], qui comentava que a través del Pare Vicent havia deprés a utilisar el [[microscopi]]; va potenciar la vocació i formació científica del seu successor, el P. Jaime Pujiula, fundador de l'Institut Biològic de Sarrià, va pronunciar conferències i va publicar estudis: ''Noticias litológicas de las islas Columbretes, Manual teórico-práctico de Biología y De la vida y de los principales estados psicofisiológicos y psicolopatológicos del hombre'' ([[1892]], reeditat en [[1920]], despuix de la seua mort).
+
Estigué en relació en [[Santiago Ramón y Cajal]], va potenciar la vocació i formació científica del seu successor, el P. Jaime Pujiula, fundador de l'Institut Biològic de Sarrià, va pronunciar conferències i va publicar estudis: ''Noticias litológicas de las islas Columbretes, Manual teórico-práctico de Biología y De la vida y de los principales estados psicofisiológicos y psicolopatológicos del hombre'' ([[1892]], reeditat en [[1920]], despuix de la seua mort).
  
 
La seua colaboració científica durant l'epidèmia de [[còlera]] que va assolar Valéncia en [[1885]] va suscitar admiració i aprovació generals i va contribuir a despertar la seua segona vocació, l'apostolat social. Ya se sap que li havia influït l'acció social dels catòlics belgues i alemans. De fet, encara que va seguir treballant uns anys en el camp biològic, gradualment ocupen més el seu temps els assunts socials, que li atreen des d'antic. La seua tasca en els últims vinticinc anys de la seua vida ([[1886]]-[[1912]]) pot dividir-se en tres periodos, solapats entre sí: cada u està en germen en l'anterior i, en part, ho desenrolla i culmina. Són els Círculs Obrers Catòlics ([[1886]]-[[1895]]), el seu encabotament en l'agremiació i federació de les obres catòlic-socials ([[1895]]-[[1904]]) i els seus últims intents com “sembrador per al futur”: [[1905]]-[[1912]].
 
La seua colaboració científica durant l'epidèmia de [[còlera]] que va assolar Valéncia en [[1885]] va suscitar admiració i aprovació generals i va contribuir a despertar la seua segona vocació, l'apostolat social. Ya se sap que li havia influït l'acció social dels catòlics belgues i alemans. De fet, encara que va seguir treballant uns anys en el camp biològic, gradualment ocupen més el seu temps els assunts socials, que li atreen des d'antic. La seua tasca en els últims vinticinc anys de la seua vida ([[1886]]-[[1912]]) pot dividir-se en tres periodos, solapats entre sí: cada u està en germen en l'anterior i, en part, ho desenrolla i culmina. Són els Círculs Obrers Catòlics ([[1886]]-[[1895]]), el seu encabotament en l'agremiació i federació de les obres catòlic-socials ([[1895]]-[[1904]]) i els seus últims intents com “sembrador per al futur”: [[1905]]-[[1912]].
 
El Pare Vicent, quan tornava a Castelló, a la seua terra, pronunciava conferències i homilies i també aprofitava per a descansar i charrar en [[valencià]] en la finca de la Devesa de [[Salvador Guinot]] i la seua família, en Benadresa. Eren també importants, segons la prensa de l'época, els seus viages en objecte de visitar a la Comtesa de Pestagua que sentia carinyo per Castelló i que cedí uns terrenys de la seua propietat per a la construcció del passeig de l'ermitori de Lledó, hui [[Basílica del Lledó]].
 
  
 
== Círculs Obrers Catòlics ==
 
== Círculs Obrers Catòlics ==
  
L'estudiós juriste i professor Antonio González Sobaco diu que possiblement fora el Baró Retteler el primer que inicià en l'any [[1848]] els treballs per a crear un programa de reforma social, portant a efecte més tart la seua realisació, quan ya era Bisbe de Mainz ([[Magúncia]], [[Alemània]]).
+
La seua realisació més coneguda són els Círculs Obrers Catòlics. Cal descartar l'hipòtesis de que en [[1864]] fundara ya un en [[Manresa]]. Eixe any estava en [[Sevilla]]. Va aplegar a Manresa l'any següent, pero lo que allí va fundar fon un Círcul religiós-lliterari en els alumnes del Colege. En els seus anys de [[Tortosa]] ([[1879]]-[[1883]]) va fundar dèu Círculs, ya obrers. Se li havien alvançat el P. Pastells, que va fundar un en [[Alcoy]] en [[1873]] i el dominic Fr. Zeferino González, que els va fundar en [[Còrdova]]. El Pare Vicent va incorporar la seua experiència europea i va promocionar incansablement esta obra per tota [[Espanya]] especialment pel Llevant i Castella la Vella. Els Círculs varen ser una obra de l'Iglésia destinada a favorir l'associació obrera, bàsica per als treballadors, la força dels quals estava en el número. Tenien quatre característiques: eren confessionals, interclassistes (unien a patrons i obrers), estaven deslligats de qualsevol partit polític, i la seua finalitat era la promoció integral dels treballadors com ho expressaven els seus quatre fins: religiós, instructiu, econòmic i recreatiu. No eren un sindicat. En l'aspecte econòmic varen crear cooperatives de producció i consum, mútues, Caixes d'Aforro i depòsits.
 
 
La [[revolució industrial]] i el primer moviment obrer, impulsaren al Pare Vicent a traslladar-se a [[França]], [[Bèlgica]] i [[Alemània]] en [[1876]] i allí conegué els Círculs Obrers Catòlics en els que participà en [[Colònia]], [[Munich]] i despuix en [[Ginebra]] i també en [[Lucerna]] ([[Suïssa]]).
 
 
 
La seua realisació més coneguda són els Círculs Obrers Catòlics. Cal descartar l'hipòtesis de que en l'any [[1864]] fundara ya un en [[Manresa]]. Eixe any estava en [[Sevilla]]. Va aplegar a Manresa l'any següent, pero lo que allí va fundar fon un Círcul religiós-lliterari en els alumnes del Colege. En els seus anys de [[Tortosa]] ([[1879]]-[[1883]]) va fundar dèu Círculs, ya obrers. Se li havien alvançat el P. Pastells, que va fundar un en [[Alcoy]] en l'any [[1873]] i el dominic Fr. Zeferino González, que els va fundar en [[Còrdova]]. El Pare Vicent va incorporar la seua experiència europea i va promocionar incansablement esta obra per tota [[Espanya]] especialment pel Llevant i Castella la Vella. Els Círculs varen ser una obra de l'Iglésia destinada a favorir l'associació obrera, bàsica per als treballadors, la força dels quals estava en el número. Tenien quatre característiques: eren confessionals, interclassistes (unien a patrons i obrers), estaven deslligats de qualsevol partit polític, i la seua finalitat era la promoció integral dels treballadors com ho expressaven els seus quatre fins: religiós, instructiu, econòmic i recreatiu. No eren un sindicat. En l'aspecte econòmic varen crear cooperatives de producció i consum, mútues, Caixes d'Aforro i depòsits.
 
  
 
Encara que no es tenen sifres exactes sobre la seua implantació es pot afirmar que, a lo manco, duplicaven en afiliats a l'únic sindicat existent llavors, l'[[Unió General de Treballadors]] (UGT).
 
Encara que no es tenen sifres exactes sobre la seua implantació es pot afirmar que, a lo manco, duplicaven en afiliats a l'únic sindicat existent llavors, l'[[Unió General de Treballadors]] (UGT).
  
Sobre la base dels Círculs i en la seua mateixa llínea d'actuació, es varen crear associacions com l'Associació General per a l'estudi i la defensa dels interessos de la classe obrera, el Consell Nacional de les Corporacions Catòlic-Obreres impulsat per ell en l'any [[1893]], el Centre de Defensa Social i tot el moviment corporativiste i gremial de la [[regió valenciana]]. En totes elles va colaborar el II marqués de Comillas. També es va recolzar en els Círculs, en l'ajuda del marqués i en l'espenta del cardenal Sancha, arquebisbe de Valéncia, el Pelegrinage de [[1894]], que va dur a Roma 18.500 obrers per a agrair a Lleó XIII la publicació de ''Rerum Novarum''. Per a fer aplegar el contingut de l'encíclica, ademés de moltes conferències, Vicent va publicar, de nou en l'ajuda financera de Comillas, un comentari popular, ''Socialisme i Anarquisme'' ([[1893]]), molt difòs, que es va reeditar dos anys més tart. Els Círculs varen tindre que enfrontar-se en dos tipos de dificultats: l'encabotament dels integristes en politisar l'acció social i d'apropiar-se dels Círculs, contra l'esperit del seu fundador, i la deserció de molts patrons (Comillas fon una excepció), que varen perdre interés per l'obra. Com ella se sufragava sobretot en les aportacions patronals, els Círculs varen poder conservar les activitats menys costoses: les religioses, econòmiques i recreatives, pero no varen poder mantindre les econòmiques, molt valioses, que els donaven una impronta diferent d'atres obres socials.
+
Sobre la base dels Círculs i en la seua mateixa llínea d'actuació, es varen crear associacions com l'Associació General per a l'estudi i la defensa dels interessos de la classe obrera, el Consell Nacional de les Corporacions Catòlic-Obreres i el Centre de Defensa Social. En totes elles va colaborar el II marqués de Comillas. També es va recolzar en els Círculs, en l'ajuda del marqués i en l'espenta del cardenal Sancha, arquebisbe de Valéncia, el Pelegrinage de [[1894]], que va dur a Roma 18.500 obrers per a agrair a Lleó XIII la publicació de ''Rerum Novarum''. Per a fer aplegar el contingut de l'encíclica, ademés de moltes conferències, Vicent va publicar, de nou en l'ajuda financera de Comillas, un comentari popular, ''Socialisme i Anarquisme'' ([[1893]]), molt difòs, que es va reeditar dos anys més tart. Els Círculs varen tindre que enfrontar-se en dos tipos de dificultats: l'encabotament dels integristes en politisar l'acció social i d'apropiar-se dels Círculs, contra l'esperit del seu fundador, i la deserció de molts patrons (Comillas fon una excepció), que varen perdre interés per l'obra. Com ella se sufragava sobretot en les aportacions patronals, els Círculs varen poder conservar les activitats menys costoses: les religioses, econòmiques i recreatives, pero no varen poder mantindre les econòmiques, molt valioses, que els donaven una impronta diferent d'atres obres socials.
 
 
En [[1898]] organisà la primera Càtedra de Sociologia per als estudis eclesiàstics i universitaris en general i recorregué tota Espanya per a la seua difusió i llegislació sobre la reforma social que envoltava tot el sistema de comportament del treball en el camp, l'indústria i el comerç. El seu objectiu era consolidar la Llei Agrària més favorable i federar a totes les associacions agràries per a fer una agricultura rica, forta, capaç y, sobretot, solidària i justa. 
 
  
El seu ''Manual de las Escuelas de Reforma Social'' va aparéixer en l'any[[1896]] i es va reeditar en [[1911]], un any abans de la seua mort. Molt poc més tart els va convertir en gremis professionals, pas previ al sindicat. El de fusters de Valéncia fon el model d'uns atres. Simultàneament es va esforçar per federar les distintes obres socials catòliques.
+
El seu ''Manual de las Escuelas de Reforma Social'' va aparéixer en [[1896]] i es va reeditar en [[1911]], un any abans de la seua mort. Molt poc més tart els va convertir en gremis professionals, pas previ al sindicat. El de fusters de Valéncia fon el model d'uns atres. Simultàneament es va esforçar per federar les distintes obres socials catòliques.
  
 
A partir de l'any [[1904]], Vicent va començar a transformar els gremis en sindicats, encara que els agremiats no sentien especial necessitat de fer-ho. A partir d'este moment, es va ocupar sobretot del món rural, a on el model primitiu dels Círculs s'adaptava millor a la realitat. En la colaboració dels retors va intentar crear cooperatives i mútues per a rescatar part del llegat dels Círculs: la seua finalitat econòmica. Esta ret va donar lloc a la Societat Mutual i Agrària. Junt ad açò va seguir difonent el seu ideari social a través de les Semanes Socials Espanyoles en la seua primera época ([[1906]]-[[1912]]). Varen nàixer despuix dels Congressos Catòlics espanyols ([[1889]]-[[1902]]), en els que les idees i obres de Vicent varen estar presents en la seua secció social, les més interessant i fecunda dels Congressos, que per això es varen continuar en les Semanes.
 
A partir de l'any [[1904]], Vicent va començar a transformar els gremis en sindicats, encara que els agremiats no sentien especial necessitat de fer-ho. A partir d'este moment, es va ocupar sobretot del món rural, a on el model primitiu dels Círculs s'adaptava millor a la realitat. En la colaboració dels retors va intentar crear cooperatives i mútues per a rescatar part del llegat dels Círculs: la seua finalitat econòmica. Esta ret va donar lloc a la Societat Mutual i Agrària. Junt ad açò va seguir difonent el seu ideari social a través de les Semanes Socials Espanyoles en la seua primera época ([[1906]]-[[1912]]). Varen nàixer despuix dels Congressos Catòlics espanyols ([[1889]]-[[1902]]), en els que les idees i obres de Vicent varen estar presents en la seua secció social, les més interessant i fecunda dels Congressos, que per això es varen continuar en les Semanes.
Llínea 51: Llínea 32:
  
 
Vicent estigué molt en contacte en atres catòlics socials. Severino Aznar el va calificar com el patriarca del catolicisme social espanyol. Fon el primer que va crear obres estables de l'Iglésia a favor dels treballadors.
 
Vicent estigué molt en contacte en atres catòlics socials. Severino Aznar el va calificar com el patriarca del catolicisme social espanyol. Fon el primer que va crear obres estables de l'Iglésia a favor dels treballadors.
 
== Caixa de Crèdit Popular ==
 
 
Fa més de cent anys se creà la Caixa de Crèdit Popular del Gremi de Llauradors de Sant Isidre en Castelló. El 21 de maig de [[1896]] s'havia creat el propi [[Gremi]], dins d'un moviment social que afavoria el naiximent d'unes institucions creades per a encaminar necessitats específiques, tant en l'àmbit social com en el purament econòmic.
 
 
La Caixa de Crèdit es convertiria en la Caixa Rural de Castelló, una de les poques entitats financeres que mantingué el caràcter local. 
 
  
 
== Obra ==
 
== Obra ==
Llínea 62: Llínea 37:
 
* ''Noticia litológica de las islas Columbretes'', en Anales de la Sociedad Española de Historia Natural (Madrid), XIV (1885), págs. 173-183.
 
* ''Noticia litológica de las islas Columbretes'', en Anales de la Sociedad Española de Historia Natural (Madrid), XIV (1885), págs. 173-183.
 
* ''Estudios biológicos de la vida y de los principales estados psico-fisiológicos y psico-patológicos del hombre'', Valencia, José Ortega, 1892.
 
* ''Estudios biológicos de la vida y de los principales estados psico-fisiológicos y psico-patológicos del hombre'', Valencia, José Ortega, 1892.
* ''Socialismo y Anarquismo'', 1893.
+
* ''Socialismo y Anarquismo''
 
* ''Encíclica de Nuestro Santísimo Padre León XXIII “De Conditione Opificum” y los Círculos Obreros Católicos'', Valencia, José Ortega, 1893 (2.ª ed. 1895; ed. anotada i comentada per J. M. Cuenca Toribio, Madrid, Narcea, 1972).
 
* ''Encíclica de Nuestro Santísimo Padre León XXIII “De Conditione Opificum” y los Círculos Obreros Católicos'', Valencia, José Ortega, 1893 (2.ª ed. 1895; ed. anotada i comentada per J. M. Cuenca Toribio, Madrid, Narcea, 1972).
 
* ''Manual de las escuelas de Perfección cristiana y de reforma social'', Valencia, Manuel Alufre, 1896 (2.ª ed. 1911).  
 
* ''Manual de las escuelas de Perfección cristiana y de reforma social'', Valencia, Manuel Alufre, 1896 (2.ª ed. 1911).  
Llínea 74: Llínea 49:
 
* ''Eficaz remedio contra los males actuales: los Ejercicios sociales'', Valencia, Tipografía Moderna, 1911.
 
* ''Eficaz remedio contra los males actuales: los Ejercicios sociales'', Valencia, Tipografía Moderna, 1911.
 
* ''Parábolas sociales de Ntro. Señor Jesucristo: breve exposición hecha en la IV Semana Social de España celebrada en Santiago de Compostela'', Santiago de Compostela, Imp. de Juan Balado, 1911.
 
* ''Parábolas sociales de Ntro. Señor Jesucristo: breve exposición hecha en la IV Semana Social de España celebrada en Santiago de Compostela'', Santiago de Compostela, Imp. de Juan Balado, 1911.
 
== Reconeiximents ==
 
 
En la ciutat de Castelló porta un carrer el seu nom que està situat entre els carrers Sanahuja i l'Avinguda Capuchins, en el districte 7 de la ciutat.
 
  
 
== Referències ==
 
== Referències ==
* [https://arxiumunicipal.castello.es/castellonbib/ca/bib/772.do?searchId=47610&position=10&format=isbd Antonio Vicent Dolz. Archiu de Castelló de la Plana]
 
* Seres Humanos de Castellón. ''Antonio Vicent Dolz. El jesuita Pare Vicent de Castellón'', per [[Salvador Bellés]]
 
* [https://dbe.rah.es/biografias/15576/antonio-vicent-dolzAntonio Vicente Dolz. Biografias. Real Academia de la Historia]
 
* [https://historia-hispanica.rah.es/biografias/44746-antonio-vicent-dolz Antonio Vicente. Historia Hispanica]
 
* [https://www3.uji.es/~belles/Salvador%20Belles/Seres%20Humanos%20de%20Castell%F3n/Antonio%20Vicent%20Dolz.pdf Antonio vicente Dolz. Universitat Jaume I]
 
 
== Bibliografia ==
 
* Cerdá, Manuel (1992). «Vicent Dols, Antonio». En Manuel Cerdá (dir.), ed. Diccionario histórico de la Comunidad Valenciana. Valencia: Levante. p. 787. ISBN 84-87502-30-X
 
* Iriarte, Iñaki; Osés, Jesús María (2008). «Corporativismo». En Javier Fernández Sebastián y Juan Francisco Fuentes, ed. Diccionario político y social del siglo XX español. Madrid: Alianza Editorial. pp. 300-305. ISBN 978-84-206-8769-8
 
 
== Enllaços externs ==
 
  
 
* [https://dbe.rah.es/biografias/15576/antonio-vicent-dolz Antonio Vicent Dolz - Real Acadèmia de l'Història]
 
* [https://dbe.rah.es/biografias/15576/antonio-vicent-dolz Antonio Vicent Dolz - Real Acadèmia de l'Història]
 
[[Categoria: Biografies]]
 
[[Categoria: Valencians]]
 
[[Categoria: Religiosos]]
 
[[Categoria: Religiosos valencians]]
 
[[Categoria: Biòlecs]]
 
[[Categoria: Biòlecs valencians]]
 
[[Categoria: Escritors]]
 
[[Categoria: Escritors valencians]]
 

Per a editar esta pàgina, per favor respon a la pregunta que apareix més avall (més informació):

Cancelar Ajuda d'edició (s'obri en una finestra nova)


Advertència sobre drets d'autor

Totes les contribucions a Proyecte se publiquen baix la Llicència de documentació lliure GNU. Al contribuir, acceptes que atres persones distribuïxquen i modifiquen lliurement les teues aportacions. Si això no és lo que desiges, no poses les teues contribucions ací.

Ademés, al publicar el teu treball nos assegures que estàs llegalment autorisat a dispondre d'eixe text, ya siga perque eres el titular dels drets d'autor o per haver-lo obtingut d'una font baix una llicència compatible o en el domini públic. Recorda que l'immensa majoria del contingut disponible en internet no complix estos requisits; llig Proyecte:Drets d'autor per a més detalls.

¡No utilises sense permís escrits en drets d'autor!

Plantilla usada en esta pàgina: