Anar al contingut

Meleagris ocellata

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Revisió de 18:29 7 jul 2026 per ValBOT (Discussió | contribucions) (Bot: Creant artícul sobre l'au)
(difs.) ← Revisió anterior | Revisió actual (difs.) | Revisió següent → (difs.)
Erro al crear miniatura:
pavo ocelado (Meleagris ocellata)
Per a atres usos d'este terme vore Pavo.

El pavo ocelado, guajolote ocelado,[1][2][3] pavo de mont[4] o kúuts[5] (Meleagris ocellata) és una espècie d'aus de la família Phasianidae (guajolotes, guales, perdius i faisans).[3]

És un au gran: la femella medix entre 66 i 84 cm (centímetros), i pesa de 2.6 a 3.1 kg (quilograms); el macho medix entre 91 i 102 cm, i pesa de 4.3 a 5 kg. El seu cap i part superior del coll són nuets, blau lluent i en barrugues anaranjadas al voltant del cap. Posseïx un anell roig al voltant de l'ull, carnosidad inflable en la #front que alcança el pico, cresta eréctil en la corona i pates rojoses. Color del plomall predominantment negre azulado iridiscent. Cobertoras de coa i rabadilla en fines ralles grises i negres i en patrons iridiscents que assemblen ulls en les puntes, d'a on deriva el nom de pavo ocelado. Es distribuïx en la Península de Yucatán, sur de Tabasco, nort de Chiapas, nort de Belize i Petén en Guatemala. En el seu hàbitat generalment busca arbres mijans i grans (de 5 a 11 m d'alt) per a percha i descans. La NOM-059-SEMARNAT-2010 considera a l'espècie com amenaçada; la UICN2019-1 com casi amenaçada. El seu estat de conservació és pobra per la sobreexplotació per caça i sobretot a la destrucció i fragmentació del seu hàbitat. Posseïx importància econòmica ya que formar part d'activitats de caça de subsistència, caça deportiva i caça i trofeu.[3] En el passat, este pavo ha segut classificat en un gènero propi com Agriocharis ocellata, pero les diferències entre esta espècie i Meleagris gallopavo ha segut considerada com a insuficient per a justificar segregació genèrica. No es coneixen subespecies.[6] En la Península de Yucatán se li coneix coloquialmente com a faisà, sent esta una confusió etimològica, degut encara error de traducció tira per l'escritor yucateco Antonio Mediz Bolio.[7] Algunes voltes se li confon en el hocofaisán o k'ambul (Crax rubra).[8][9]

  1. Bernis, F; De Juana, E; Del Hoyo, J; Fernández-Cruz, M; Ferrer, X; Sáez-Royuela, R; Sargatal, J (1994). «[https://www.ardeola.org/uploads/articles/docs/285.pdf Noms en castellà de les aus del món recomanats per la Societat Espanyola d'Ornitologia (Segona part: Falconiformes i Galliformes) ]». Ardeola. Handbook of the Birds of the World (Madrit: SEO/BirdLife) 41 (2): 183-191. ISSN 0570-7358. Consultat el 6 de maig de 2015.
  2. Meleagris ocellata i la seua distribució en Avibase.
  3. 3,0 3,1 3,2 .
  4. . Governe de l'Estat de Yucatán. Consultat el 23 de maig de 2015.
  5. .
  6. Clements, J. F. 2007. The Clements Checklist of Birds of the World, 6th Edition. Cornell University Press. Descargable de Cornell Lab of Ornithology.
  7. https://laroussecocina.mx/paraula/faisan/
  8. https://yucatanahora.mx/el-nino-que-sonava-en-repoblar-de-faisans-yucatan/
  9. https://www.yucatan.gob.mx/?p=hocofaisan