Anar al contingut

Pilotes de Nadal

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià

Les pilotes de Nadal són un plat típic del menjar de Nadal, sobretot d'algunes comarques castellonenques com La Plana i Els Ports. Se solen afegir a la paella durant el Nadal.

Ingredients

  • 1 fogaça de pa de 1/2 Kg. o una barra de pa de poble.
  • 1 Kg. de magre de porc.
  • Sanc d'un pollastre o de porc.
  • 300 grams de sagí (greix de porc) picat
  • 2 feges de porc o de pollastre.
  • 4 ous
  • 4 caps d'alls
  • 100 grams de pinyons
  • Jolivert
  • Albarsana
  • Pebre
  • Sal

Elaboració

Posar en un recipient el pa tallat en làmines, incloent la molla i la costra. Per a poder tallar-ho, és preferible que el pa siga de 3 o 4 dies per a que estiga sec. Posteriorment se li afig la sanc de porc o pollastre per a hidratar-ho.

Per un atre costat, s'afig el sagí de porc tallat a taquets en una paella i es frig fins que es derretix. Posteriorment se li afigen 6 dents d'all ben picats. Quan l'all estiga dorat, se li afigen els pinyons partits per la mitat. N'hi ha que tindre en conter que l'all i els pinyons no es cremen, per a que no amarguen.

Quan estiguen dorats, se li afig el magre picat i els feges, prèviament salats. Una volta fregit, es bolca la mescla sobre el pa amerat en sanc i es pasta fins que agarra consistència, per a posteriorment, afegir 2 ous sancers i els rovells dels atres 2 ous. Una volta acabada la mescla, afegim el pebre, el jolivert i l'albarsana, elaborem les pilotes en les nostres pròpies mans i les passem per les clares batudes dels ous que hem reservat.

Observacions

Les pilotes es poden congelar i afegir en el caldo de la paella o en una sopa, ans que acabe de còure's l'arròs o els fideus, per a que puguen agarrar el sabor.

També hi ha atres receptes que elaboren les pilotes en cru i posteriorment, les passen per farina i pa rallat. Unes atres fins i tot afigen canella per a condimentar-les o s'elaboren en pernil i formage d'ovella.

Enllaços externs