Diferència entre les revisions de "Despuix del bany"
Llínea 11: | Llínea 11: | ||
== Descripció i característiques == | == Descripció i característiques == | ||
− | En esta pintura podem vore a dos chicones que estan canviant les seues bates mullades per unes seques, resguardades per unes veles de tela blanca, que proyecten les seues ombres i lluminositat sobre l'arena. A la dreta del primer terme, una cadira d'enea en vàries teles sobre l'assent. Cap al fondo, en el que una chiqueta, d'esquenes i vestida de blanc, conversa en un jovenet, nuet i en capell de palla, tombats abdós sobre l'arena. Varis nadadors infantils sobre les aigües de la mar. | + | En esta pintura podem vore a dos chicones que estan canviant les seues bates mullades per unes seques, resguardades per unes veles de tela blanca, que proyecten les seues ombres i lluminositat sobre l'arena. A la dreta del primer terme, una cadira d'enea en vàries teles sobre l'assent. Cap al fondo, en el que una chiqueta, d'esquenes i vestida de blanc, conversa en un jovenet, nuet i en capell de palla, tombats abdós sobre l'arena. Varis nadadors infantils sobre les aigües de la mar. |
== Vore també == | == Vore també == |
Revisió de 16:46 25 jul 2024
Despuix del bany, també coneguda com Eixint del bany, és una obra del pintor valencià Joaquín Sorolla i Bastida pintada a l'oli sobre llenç en unes dimensions de 154,50 × 150 cm. Segons la firma està datat en l'any 1909 i actualment es conserva en el Museu Sorolla de Madrit.
Història
Hi ha atres pintures de Sorolla en el mateix títul, datades en atres anys. Baix el títul eixint del bany o despuix del bany trobem en l'obra de Sorolla numeroses versions d'un tema en principi intranscendent pero en el que se sent a gust i que culminarà d'alguna manera en La bata rosa, també denominada en el seu moment Despuix del bany.
Estes escenes reflectixen motius reals de la Valéncia del seu temps. La costum en Valéncia a finals del sigle XIX i principis del XX era que els fills dels obrers i peixcadors es banyaren nuets. Als quatre o cinc anys, les chiquetes escomençaven a banyar-se en bata, mentres que els chiquets seguien fent-ho nuets fins a l'adolescència. D'ahí l'aparició en els seus llenços de chiquetes en bates roses i blanques, canviant-se, com en este, o jugant en la vora com en tants atres.
Descripció i característiques
En esta pintura podem vore a dos chicones que estan canviant les seues bates mullades per unes seques, resguardades per unes veles de tela blanca, que proyecten les seues ombres i lluminositat sobre l'arena. A la dreta del primer terme, una cadira d'enea en vàries teles sobre l'assent. Cap al fondo, en el que una chiqueta, d'esquenes i vestida de blanc, conversa en un jovenet, nuet i en capell de palla, tombats abdós sobre l'arena. Varis nadadors infantils sobre les aigües de la mar.
Vore també
Referències
Bibliografia
- Domenech, Rafael. Sorolla. Sa vie et son oeuvre. 1910. il. 114.
- Gil, Rodolfo. Joaquín Sorolla. 1913. p. 53.
- Lloresns, Tomàs; et álii. Sargent / Sorolla. 2006. p. 91.
- Manaut Viglietti, José. Crónica del pintor Joaquín Sorolla. 1964. p. 66.
- Pantorba, Bernardino de. La vida y la obra de Joaquín Sorolla. Estudio biográfico y crítico (1970). 1970. p. 140. Nº Cat. 268
- Santa-Ana, Florencio de. Catálogo de pintura del Museo Sorolla. Madrid: Ministerio de Cultura, 2009. pp. 234. Nº Cat. 829
- Santa-Ana, Florencio de. Guía del Museo Sorolla. 1980. p. 107; il. 15.
- Santa-Ana, Florencio de. Museo Sorolla (1991). 1991. p. 81.
- Santa-Ana, Florencio de. Museo Sorolla. 1999. p. 67.
- Santa-Ana, Florencio de; et álii. El Museo Sorolla visita Valencia. 2001. p. 162; il. p. 115. Nº Cat. 22
- Santa-Ana; Álavarez-Ossorio, Florencio de. Museo Sorolla, Catálogo de Pintura. 2002. p. 267. Nº Cat. 723
- Santa-Ana; Álavarez-Ossorio, Florencio de. Museo Sorolla. Catálogo de Pintura. 1982. p. 250; il.. Nº Cat. 836
- Torres González, Begoña. Sorolla: la magia de la luz. 2005. p. 328.
Enllaços externs
- Wikimedia Commons alberga contingut multimèdia sobre Despuix del bany.