Diferència entre les revisions de "Carrasca"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
Llínea 45: Llínea 45:
  
 
- Ilex: nom llatí per a la carrasca.
 
- Ilex: nom llatí per a la carrasca.
 +
 +
== Referències ==
 +
* [https://www.tropicos.org/name/13100403 «Quercus ilex». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden]
 +
* [https://powo.science.kew.org/taxon/urn:lsid:ipni.org:names:296290-1#synonyms Board of Trustees of the Royal Botanic Gardens, Kew «Quercus ilex L. Synonyms». In: Plants of the World Online. Royal Botanic Gardens, Kew]
 +
* [http://www.anthos.es/ «Quercus ilex». Real Jardín Botánico: Proyecto Anthos]
 +
 +
== Bibliografia ==
 +
* Ceballos y Fernández de Córdoba, L. & Ruiz de la Torre, J., 1971. Árboles y Arbustos de la España Peninsular. ETSI Montes, Madrid. ISBN 978-84-600-1541-3
 +
* Moro, Rafael (2007). Guía De Los Árboles De España. 407 págs. Omega (Barcelona). pp. 203-204. ISBN 8428214395.
 +
* Palacios, César Javier y Redondo, José Ignacio. Guía de los árboles singulares de España
  
 
== Enllaços externs ==
 
== Enllaços externs ==
 
{{commonscat|Quercus ilex}}
 
{{commonscat|Quercus ilex}}
 +
 
{{wikispecies|Quercus ilex}}
 
{{wikispecies|Quercus ilex}}
 +
 
{{DGLV|Carrasca}}
 
{{DGLV|Carrasca}}
 +
 
* [https://es.wikipedia.org/wiki/Quercus_ilex Quercus ilex en Wikipedia]
 
* [https://es.wikipedia.org/wiki/Quercus_ilex Quercus ilex en Wikipedia]
  

Revisió de 09:49 24 jul 2025

Carrasca

Frouzet fg02.jpg

Classificació científica
Regne Plantae
Divisió Magnoliophyta
Classe Magnoliopsida
Orde Fagales
Família Fagaceae
Gènero Quercus
Espècie Quercus ilex
Autoritat L.
Estat de conservació
Estat LC
Distribució geogràfica
Quercus ilex range.svg
Distribució natural. En taronja: Quercus ilex subsp. ballota. En vert: Quercus ilex subsp. ilex.


La carrasca (Quercus ilex), en castellà, encina, és un arbre de la família de les fagàcees que aplega a quinze metros d'altària, en tronc gros en diversos braços fent cop gran i redó; té les fulles elíptiques i apuntades, persistents i a voltes espinoses, de color vert fosc per dalt i blanquinoses per baix, flors de color vert groguenc. El seu fruit és la bellota. També se diu carrasca a la seua fusta o llenya.

És un arbre perennifoli natiu de la regió mediterrànea de talla mijana, encara que pot aparéixer en forma d'arbust, condicionat per les característiques de pluja o pel terreny en el que es trobe.

Descripció

El Quercus ilex és un un arbre de talla mijana a gran, de creiximent lent i copa densa,redona i ampla.

- Fulla: simples, alternes, de forma ovada o lanceolada, de marge sancer o dentat, coriàcies. L'anvers és vert fosc i lluent, revers clar. Perennifòlia.

- Flor: monoic, florix a la primavera (abril-maig), en flors senzilles agrupades en aments groguencs penjants.

- Fruït: tipo núcula, fruït sec indehiscent, nomenat bellota, de gust dolç o amarg segons varietats.

- Soca: grisenca, llisa en eixemplars joves i progressivament més rugosa i fissurada en l'edat.

Hàbitat

Espècie rústica, tolerant la sequera. Preferix terrenys calcaris. S'associa freqüentment a atres Quercus, com el coscoll (Q. coccifera) o el roure valencià (Q. faginea).

Taxonomia

Quercus ilex fon descrita per Linnaeus i publicat en el ''Species Plantarum'' en l'any 1753.

Etimologia

- Quercus: nom genèric del llatí, que designava igualment al roure i a la carrasca.

- Ilex: nom llatí per a la carrasca.

Referències

Bibliografia

  • Ceballos y Fernández de Córdoba, L. & Ruiz de la Torre, J., 1971. Árboles y Arbustos de la España Peninsular. ETSI Montes, Madrid. ISBN 978-84-600-1541-3
  • Moro, Rafael (2007). Guía De Los Árboles De España. 407 págs. Omega (Barcelona). pp. 203-204. ISBN 8428214395.
  • Palacios, César Javier y Redondo, José Ignacio. Guía de los árboles singulares de España

Enllaços externs

Commons