Diferència entre les revisions de "La bata rosa"
(No es mostra una edició intermija d'un usuari) | |||
Llínea 13: | Llínea 13: | ||
L'escena reflectix una escena quotidiana dins d'una caseta prop de la vora de la [[plaja]]. Una dòna major ajuda a una atra més jove a llevar-se la seua bata de bany encara mullada. Les siluetes de les dònes retallades a contrallum, els plecs de les seues robes que recorden els "panys mullats" de les escultures gregues i els cossos de rotundes formes en una pose que du a la memòria les figures de les Tres Gràcies, conferixen al treball la dignitat d'una obra de la [[Antiga Grècia|Grècia Clàssica]]. | L'escena reflectix una escena quotidiana dins d'una caseta prop de la vora de la [[plaja]]. Una dòna major ajuda a una atra més jove a llevar-se la seua bata de bany encara mullada. Les siluetes de les dònes retallades a contrallum, els plecs de les seues robes que recorden els "panys mullats" de les escultures gregues i els cossos de rotundes formes en una pose que du a la memòria les figures de les Tres Gràcies, conferixen al treball la dignitat d'una obra de la [[Antiga Grècia|Grècia Clàssica]]. | ||
− | La llum que tot ho inunda entra de l'exterior entre el canyiç, per les obertures del sostre, es filtra entre les teles, es reflectix en els corfolls blancs i allumena el cobertiç i a les dònes en totes les seues modalitats. Contrallum, llum reflectida, directa, filtrada, natural, totes les variants de la llum són plasmades per Sorolla en este llenç a pur de pincellades ràpidess, certeres i fugaçes que semblen voler retindre l'efímera lluminositat del moment. | + | La llum que tot ho inunda entra de l'exterior entre el canyiç, per les obertures del sostre, es filtra entre les teles, es reflectix en els corfolls blancs i allumena el cobertiç i a les dònes en totes les seues modalitats. Contrallum, llum reflectida, directa, filtrada, natural, totes les variants de la llum són plasmades per Sorolla en este llenç a pur de pincellades ràpidess, certeres i fugaçes que semblen voler retindre l'efímera lluminositat del moment. |
== Vore també == | == Vore també == | ||
* [[Joaquim Sorolla]] | * [[Joaquim Sorolla]] | ||
− | + | ||
== Referències == | == Referències == | ||
* Guía oficial Museo Sorolla. Museo Sorolla. ISBN 9788480036771 | * Guía oficial Museo Sorolla. Museo Sorolla. ISBN 9788480036771 |
Última revisió del 11:06 8 oct 2024
La bata rosa, és una obra del pintor valencià Joaquín Sorolla i Bastida pintada a l'oli sobre llenç en unes dimensions de 208 × 126,5 cm. Segons la firma està datat en l'any 1916 i actualment es conserva en el Museu Sorolla de Madrit. L'obra també és coneguda com "Eixint del bany" o "Despuix del bany".
Història[editar | editar còdic]
Les bates roses eren freqüents en les plages valencianes de finals del sigle XIX i principis del XX. Era costum que els fills d'obrers i peixcadors es banyaren nuets fins als quatre o cinc anys edat, encara que els chiquets seguien banyant-se nuets fins a l'adolescència, les chiquetes ho feyen vestint una bata rosa o blanca.
Sorolla va pintar varis llenços en esta mateixa temàtica pero potser siga en este treball de l'any 1916, una de les seues obres mestres, a on l'artiste alcança la seua major madurea afiançant-se plenament com el "pintor de la llum".
Descripció i característiques[editar | editar còdic]
El gran tamany del llenç (més de 2 metros d'alt per casi 1,30 d'ample) sugerix que Sorolla estava influenciat per l'encàrrec de l'Hispanic Society de Nova York, en el que duya treballant des de 1912 realisant grans murals.
L'escena reflectix una escena quotidiana dins d'una caseta prop de la vora de la plaja. Una dòna major ajuda a una atra més jove a llevar-se la seua bata de bany encara mullada. Les siluetes de les dònes retallades a contrallum, els plecs de les seues robes que recorden els "panys mullats" de les escultures gregues i els cossos de rotundes formes en una pose que du a la memòria les figures de les Tres Gràcies, conferixen al treball la dignitat d'una obra de la Grècia Clàssica.
La llum que tot ho inunda entra de l'exterior entre el canyiç, per les obertures del sostre, es filtra entre les teles, es reflectix en els corfolls blancs i allumena el cobertiç i a les dònes en totes les seues modalitats. Contrallum, llum reflectida, directa, filtrada, natural, totes les variants de la llum són plasmades per Sorolla en este llenç a pur de pincellades ràpidess, certeres i fugaçes que semblen voler retindre l'efímera lluminositat del moment.
Vore també[editar | editar còdic]
Referències[editar | editar còdic]
- Guía oficial Museo Sorolla. Museo Sorolla. ISBN 9788480036771
- «La bata rosa». Museo Sorolla. Biblioteca Digital. Ficha de la obra
Enllaços externs[editar | editar còdic]
- Wikimedia Commons alberga contingut multimèdia sobre La bata rosa.
- Museo Sorolla