Diferència entre les revisions de "Vèrtiç"
(Text reemplaça - 't on ' a 't a on ') |
|||
(No es mostren 4 edicions intermiges d'2 usuaris) | |||
Llínea 1: | Llínea 1: | ||
− | En [[geometria]], el '''vèrtiç''' és el [[punt (geometria)|punt]] on es troben dos o més [[semirrecta]] | + | En [[geometria]], el '''vèrtiç''' és el [[punt (geometria)|punt]] a on es troben dos o més [[semirrecta|semirrectes]] o segments que conformen un [[àngul]]. |
− | [[Archiu:Two rays and one vertex.png|thumb|right|El vèrtiç d'un àngul és el punt on els dos segments de llínea s'unixen..]] | + | [[Archiu:Two rays and one vertex.png|thumb|right|El vèrtiç d'un àngul és el punt a on els dos segments de llínea s'unixen..]] |
== Vèrtiç principal == | == Vèrtiç principal == | ||
− | El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és un vèrtiç principal del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> s'interseca en la frontera de P | + | El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és un vèrtiç principal del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> s'interseca en la frontera de P a soles en <math>x_{(i-1)}</math> i <math>x_{(i+1)}</math>. Hi ha dos tipos de vèrtiços principals: orelles i boques. |
=== Orelles === | === Orelles === | ||
− | El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una orella del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba totalment dins de P. ( | + | El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una orella del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba totalment dins de P. (vore també [[polígon convex]]) |
=== Boques === | === Boques === | ||
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una boca del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba fòra dels llímits de P. | El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una boca del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba fòra dels llímits de P. | ||
− | + | == Vèrtiços en gràfics de computador == | |
− | + | En [[Computació gràfica|gràfics de computadora]], els objectes es representen a sovint com els poliedres triangular en el que els vèrtiços d'objectes s'associa no solament en tres coordenades espacials, sino també en un atre tipo d'informació gràfica necessària per a representar l'objecte correctament, com els colors, les propietats de reflexió, textures i normals de la superfície; estes propietats s'utilisen en la prestació d'un ''[[vertex shader]]''. | |
− | |||
== Vore també == | == Vore també == |
Última revisió del 11:32 28 maig 2021
En geometria, el vèrtiç és el punt a on es troben dos o més semirrectes o segments que conformen un àngul.
Vèrtiç principal[editar | editar còdic]
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és un vèrtiç principal del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> s'interseca en la frontera de P a soles en <math>x_{(i-1)}</math> i <math>x_{(i+1)}</math>. Hi ha dos tipos de vèrtiços principals: orelles i boques.
Orelles[editar | editar còdic]
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una orella del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba totalment dins de P. (vore també polígon convex)
Boques[editar | editar còdic]
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una boca del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba fòra dels llímits de P.
Vèrtiços en gràfics de computador[editar | editar còdic]
En gràfics de computadora, els objectes es representen a sovint com els poliedres triangular en el que els vèrtiços d'objectes s'associa no solament en tres coordenades espacials, sino també en un atre tipo d'informació gràfica necessària per a representar l'objecte correctament, com els colors, les propietats de reflexió, textures i normals de la superfície; estes propietats s'utilisen en la prestació d'un vertex shader.
Vore també[editar | editar còdic]
Enllaços externs[editar | editar còdic]
- Est artícul fon creat a partir de la traducció de l'artícul es.wikipedia.org/wiki/Vértice (geometría) de la Wikipedia en espanyol, baix llicència Creative Commons-BY-SA.