Diferència entre les revisions de "Porrito"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
(Pàgina nova, en el contingut: «thumb|Porrito d'[[Ezequiel Vigués i Mauri |Didó (1880-1960), de la col·lecció del Centre de Documentació i...»)
 
Llínea 6: Llínea 6:
  
 
En l'[[Antic Egipte]] s'utilisaven figures que podien moure diverses parts del cos en finalitat religiosa.
 
En l'[[Antic Egipte]] s'utilisaven figures que podien moure diverses parts del cos en finalitat religiosa.
 +
 +
== Tipos de porritos ==
 +
* '''Porrito de guant''' o '''puchineli'''.
 +
 +
* '''Porrito de fil''' o '''[[marioneta]]'''.
 +
 +
* '''Porrito de tija'''.
 +
 +
* '''Porrito portat'''.
 +
 +
* '''[[Tirisiti]]'''. Es mou des de baix de l'escenari, desplaçant-se per un entramat de guies. Té una llarga tradició en [[Alcoy]], a on és protagonista del ''[[Belem de Tirisiti]]'', un dels retaules sacres en porritos més antics que es conserven.
 +
 +
* '''[[Bunraku]]'''.
 +
 +
== Referències ==
 +
{{commonscat}}

Revisió de 14:45 18 dec 2015

Porrito d'Didó (1880-1960), de la col·lecció del Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques

Un porrito es una figura o ninot que es mou de manera que pareix que el seu moviment és autònom. Acostumen a mostrar-se en uns teatrets especials. El seu moviment s'efectua en l'ajuda de molles, cordes, guants, fils, ferros, pals i atres ferramentes adaptades a cada tipo de porrito.

Relacionat en el món dels porritos trobem el teatre d'ombres, en què les figures, vistes a través d'una pantalla i iluminades per darrere, són mogudes en tiges.

En l'Antic Egipte s'utilisaven figures que podien moure diverses parts del cos en finalitat religiosa.

Tipos de porritos

  • Porrito de guant o puchineli.
  • Porrito de tija.
  • Porrito portat.
  • Tirisiti. Es mou des de baix de l'escenari, desplaçant-se per un entramat de guies. Té una llarga tradició en Alcoy, a on és protagonista del Belem de Tirisiti, un dels retaules sacres en porritos més antics que es conserven.

Referències

Commons