Diferència entre les revisions de "Tràfic de blanques (Sorolla)"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
 
(No es mostren 3 edicions intermiges d'2 usuaris)
Llínea 3: Llínea 3:
 
'''Tràfic de blanques''' és una obra del pintor [[Comunitat Valenciana|valencià]] [[Joaquín Sorolla]], qui la va eixecutar en l'any [[1894]] i la va firmar en [[1895]]​<ref name="A"> {{Cita web|autor=Ministerio de Cultura|url=http://museosorolla.mcu.es/contenido/p_inv.320.htm|título=Trata de blancas|fechaacceso=27 de febrero de 2011}}</ref> a on s'aborda el tema de la prostitució des d'una perspectiva conmiserativa.​ S'enquadra dins d'aquelles pintures que Sorolla va realisar per les exigències dels certàmens de l'época, en els quals es va popularisar el tema del realisme social.​<ref name="A"></ref>
 
'''Tràfic de blanques''' és una obra del pintor [[Comunitat Valenciana|valencià]] [[Joaquín Sorolla]], qui la va eixecutar en l'any [[1894]] i la va firmar en [[1895]]​<ref name="A"> {{Cita web|autor=Ministerio de Cultura|url=http://museosorolla.mcu.es/contenido/p_inv.320.htm|título=Trata de blancas|fechaacceso=27 de febrero de 2011}}</ref> a on s'aborda el tema de la prostitució des d'una perspectiva conmiserativa.​ S'enquadra dins d'aquelles pintures que Sorolla va realisar per les exigències dels certàmens de l'época, en els quals es va popularisar el tema del realisme social.​<ref name="A"></ref>
  
Està eixecutada a l'oli sobre llenç i medix 166.5 centímetros d'alt per 195 cm d'ample. Pertany al [[Museu Sorolla]], encara que ha segut exposta en atres galeries d'art, com el [[Museu del Prado]].<ref name="B"> {{Cita web|autor=Museo Nacional del Prado|url=http://www.museodelprado.es/exposiciones/info/en-el-museo/joaquin-sorolla-1863-1923/la-exposicion/obras-en-la-exposicion/|título=Obras en la exposición|fechaacceso=27 de febrero de 2011}}</ref>Asimismo, fue exhibida en [[Buenos Aires]] en 1898.
+
Està eixecutada a l'oli sobre llenç i medix 166.5 centímetros d'alt per 195 cm d'ample. Pertany al [[Museu Sorolla]], encara que ha segut exposta en atres galeries d'art, com el [[Museu del Prado]].<ref name="B"> {{Cita web|autor=Museo Nacional del Prado|url=http://www.museodelprado.es/exposiciones/info/en-el-museo/joaquin-sorolla-1863-1923/la-exposicion/obras-en-la-exposicion/|título=Obras en la exposición|fechaacceso=27 de febrero de 2011}}</ref> Aixina, també fon exhibida en [[Buenos Aires]] en [[1898]].
  
 
== Anàlisis del quadro ==
 
== Anàlisis del quadro ==
 
En el quadro apareixen representades un grup de dònes vestides a modo de llauradores en mantilles i mocadors en els seus caps que parteixen estar dormitant, a excepció de la vella de negre que les acompanya, la qual permaneix desperta i vigilant. En l'angost espai que es reflectix en el quadro, el pintor tracta de simbolisar l'impossibilitat de fugir del destí. No obstant, l'alusió a la prostitució es fa d'una manera velada, revelant-se una gran pietat per part de l'autor de cara al tema.​<ref name="C"></ref>
 
En el quadro apareixen representades un grup de dònes vestides a modo de llauradores en mantilles i mocadors en els seus caps que parteixen estar dormitant, a excepció de la vella de negre que les acompanya, la qual permaneix desperta i vigilant. En l'angost espai que es reflectix en el quadro, el pintor tracta de simbolisar l'impossibilitat de fugir del destí. No obstant, l'alusió a la prostitució es fa d'una manera velada, revelant-se una gran pietat per part de l'autor de cara al tema.​<ref name="C"></ref>
  
La pintura va ser objecte de crítiques positives i negatives, encara que varen destacar especialment estes últimes entre els ultramoralistes catòlics del moment. Alguns d'estos es varen queixar de que un pintor tan sobreixent com era Sorolla haguera «tacat el seu bell i lluent pinzell en la suja dels lupanars», tachant a l'obra d'indecorosa junt en atres de temàtica pareguda.​<ref name="C">Cantarellas, pág 640.</ref>
+
La pintura va ser objecte de crítiques positives i negatives, encara que varen destacar especialment estes últimes entre els ultramoralistes catòlics del moment. Alguns d'estos es varen queixar de que un pintor tan sobreixent com era Sorolla haguera «tacat el seu bell i lluent pinzell en la suja dels lupanars», tachant a l'obra d'indecorosa junt en atres de temàtica pareguda.​<ref name="C">Cantarellas, pág 640.</ref>  
  
 
== Vore també ==
 
== Vore també ==
Llínea 27: Llínea 27:
  
 
[[Categoria:Pintura]]
 
[[Categoria:Pintura]]
 +
[[Categoria:Quadros del sigle XIX]]
 
[[Categoria:Joaquim Sorolla]]
 
[[Categoria:Joaquim Sorolla]]

Última revisió del 11:23 25 abr 2024

Quadro de Joaquim Sorolla "El bes de la reliquia", Museu Sorolla, Madrit

Tràfic de blanques és una obra del pintor valencià Joaquín Sorolla, qui la va eixecutar en l'any 1894 i la va firmar en 1895[1] a on s'aborda el tema de la prostitució des d'una perspectiva conmiserativa.​ S'enquadra dins d'aquelles pintures que Sorolla va realisar per les exigències dels certàmens de l'época, en els quals es va popularisar el tema del realisme social.​[1]

Està eixecutada a l'oli sobre llenç i medix 166.5 centímetros d'alt per 195 cm d'ample. Pertany al Museu Sorolla, encara que ha segut exposta en atres galeries d'art, com el Museu del Prado.[2] Aixina, també fon exhibida en Buenos Aires en 1898.

Anàlisis del quadro[editar | editar còdic]

En el quadro apareixen representades un grup de dònes vestides a modo de llauradores en mantilles i mocadors en els seus caps que parteixen estar dormitant, a excepció de la vella de negre que les acompanya, la qual permaneix desperta i vigilant. En l'angost espai que es reflectix en el quadro, el pintor tracta de simbolisar l'impossibilitat de fugir del destí. No obstant, l'alusió a la prostitució es fa d'una manera velada, revelant-se una gran pietat per part de l'autor de cara al tema.​[3]

La pintura va ser objecte de crítiques positives i negatives, encara que varen destacar especialment estes últimes entre els ultramoralistes catòlics del moment. Alguns d'estos es varen queixar de que un pintor tan sobreixent com era Sorolla haguera «tacat el seu bell i lluent pinzell en la suja dels lupanars», tachant a l'obra d'indecorosa junt en atres de temàtica pareguda.​[3]

Vore també[editar | editar còdic]

Referències[editar | editar còdic]

  1. 1,0 1,1 Ministerio de Cultura. «Trata de blancas». Consultat el 27 de febrero de 2011.
  2. Museo Nacional del Prado. «Obras en la exposición». Consultat el 27 de febrero de 2011.
  3. 3,0 3,1 Cantarellas, pág 640.
  • La Vasconia (172): 338. 1898.

Bibliografia[editar | editar còdic]

  • Bendala Galán, Manuel (2003). Manual del arte español: introducción al arte español. Sílex. ISBN 84-7737-099-0.
  • Cantarellas Camps, Catalina (2008). XV Congreso internacional de Historia del Arte: modelos, intercambios y recepción artística. Universidad de las Islas Baleares. ISBN 978-84-8384-060-3.

Enllaços externs[editar | editar còdic]

Commons