Edició de «Azorín»
Advertencia: No has iniciat sessió. La teua direcció IP serà visible públicament si realises qualsevol edició. Si inicies sessió o crees un conte, les teues edicions s'atribuiran al teu nom d'usuari, junt en atres beneficis.
Pot desfer-se la modificació. Per favor, revisa la comparació més avall per a assegurar-te que es lo que vols fer; llavors deixa els canvis per a la finalisació de la desfeta de l'edició.
Revisió actual | El teu text | ||
Llínea 2: | Llínea 2: | ||
| nom = Azorín | | nom = Azorín | ||
| image = Azorín.png | | image = Azorín.png | ||
− | | grandària = | + | | grandària = 120 |
| descripció = Retrat d'Azorín, 1912 | | descripció = Retrat d'Azorín, 1912 | ||
| seudònim = | | seudònim = | ||
| naixcut = 8 de juny de 1873 | | naixcut = 8 de juny de 1873 | ||
| nascuda = | | nascuda = | ||
− | | lloc_de_naiximent = | + | | lloc_de_naiximent = Monover, (Alacant) |
| mort = 2 de març de 1967 | | mort = 2 de març de 1967 | ||
| morta = | | morta = | ||
Llínea 24: | Llínea 24: | ||
| premis = | | premis = | ||
| lloc web = | | lloc web = | ||
− | | | + | | signatura = |
| notes a peu = | | notes a peu = | ||
}} | }} | ||
− | '''José Augusto Trinidad Martínez Ruiz''', més conegut pel seu seudònim d' '''''Azorín''''' ([[ | + | '''José Augusto Trinidad Martínez Ruiz''', més conegut pel seu seudònim d' '''''Azorín''''' ([[Monover]], [[Espanya]]; [[8 de juny]] de [[1873]] - [[Madrit]], [[2 de març]] de [[1967]])<ref>[http://hemeroteca.lavanguardia.Es/preview/1967/03/03/pagina-5/34372360/pdf.Html?search=Azorín Ahir va morir el mestre «Azorín»]</ref> fon un [[lliteratura|escritor]] [[Comunitat Valenciana|valencià]], ademés de noveliste, ensagiste i de ser el crític lliterari espanyol més important del seu temps. |
== Biografia == | == Biografia == | ||
− | Son pare era natural de [[Yecla]], [[Múrcia]], i militava en el partit conservador (va arribar a ser alcalde, diputat i seguidor de [[Francisco Romero Robledo]]). Eixercia d'advocat en [[ | + | Son pare era natural de [[Yecla]], [[Múrcia]], i militava en el partit conservador (va arribar a ser alcalde, diputat i seguidor de [[Francisco Romero Robledo]]). Eixercia d'advocat en [[Monover]] i posseïa una important facenda. Sa mare havia naixcut en [[Petrer]]. Era una família tradicional burguesa i acomodada. '''Azorín''' fon el major de nou germans. Va estudiar bachillerat intern durant huit anys en el colege dels [[Escoles Pies|Escolàpies]] de [[Yecla]], etapa que reflexa en les seues dos primeres noveles, de fort contingut autobiogràfic. |
De [[1888]] a [[1896]] va cursar dret en [[Valéncia]], a on s'interessa pel [[Krausisme]] i el [[anarquisme]] i s'entrega a febrils llectures lliteràries i polítiques. Comencen els seus tantejos periodístics. Usa els seudònims de Fra José, en ''L'Educació Catòlica'' de Petrer, Juan de Lis en ''El Defensor de Yecla'' etc. Escriu també en ''L'Eco de Monover'', ''El Mercantil Valencià'' i inclús en ''El Poble'', periòdic de [[Vicent Blasco Ibáñez]]. Quasi sempre fa crítica teatral d'obres de fort contingut social (elogia les obres de [[Ángel Guimerá]] i [[Benito Pérez Galdós]] o el ''Juan José'' de [[Joaquín Dicenta]]) i ya reflectix les seues inclinacions anarquistes. Traduïx el drama ''La intrusa'' de [[Maurice Maeterlinck]], la conferència del francés A. Hamon ''de la pàtria'' o ''Les presons'' del príncip [[Piotr Kropotkin|Kropotkin]]. En [[1895]] '''Azorín''' publica dos ensajos, ''Anarquistes lliteràries'' i ''Referències socials'', en les que presenta el públic les principals teories anarquistes. | De [[1888]] a [[1896]] va cursar dret en [[Valéncia]], a on s'interessa pel [[Krausisme]] i el [[anarquisme]] i s'entrega a febrils llectures lliteràries i polítiques. Comencen els seus tantejos periodístics. Usa els seudònims de Fra José, en ''L'Educació Catòlica'' de Petrer, Juan de Lis en ''El Defensor de Yecla'' etc. Escriu també en ''L'Eco de Monover'', ''El Mercantil Valencià'' i inclús en ''El Poble'', periòdic de [[Vicent Blasco Ibáñez]]. Quasi sempre fa crítica teatral d'obres de fort contingut social (elogia les obres de [[Ángel Guimerá]] i [[Benito Pérez Galdós]] o el ''Juan José'' de [[Joaquín Dicenta]]) i ya reflectix les seues inclinacions anarquistes. Traduïx el drama ''La intrusa'' de [[Maurice Maeterlinck]], la conferència del francés A. Hamon ''de la pàtria'' o ''Les presons'' del príncip [[Piotr Kropotkin|Kropotkin]]. En [[1895]] '''Azorín''' publica dos ensajos, ''Anarquistes lliteràries'' i ''Referències socials'', en les que presenta el públic les principals teories anarquistes. | ||
Llínea 53: | Llínea 53: | ||
Com a ensagiste va dedicar especial atenció a dos temes: el païsage espanyol i la re interpretació impressioniste de les obres lliteràries clàssiques. | Com a ensagiste va dedicar especial atenció a dos temes: el païsage espanyol i la re interpretació impressioniste de les obres lliteràries clàssiques. | ||
− | En els ensajos dedicats a la situació espanyola s'observa el mateix procés evolutiu que va marcar a tota la [[Generació del 98]]: si en les seues primeres obres examina aspectes concrets de la realitat espanyola i analisa els greus problemes d'[[Espanya]], en ''Castella'' ([[1912]]) el seu objectiu és profundisar en la tradició cultural espanyola (reflexions que sorgixen espontàneament a partir de chicotetes observacions del | + | En els ensajos dedicats a la situació espanyola s'observa el mateix procés evolutiu que va marcar a tota la [[Generació del 98]]: si en les seues primeres obres examina aspectes concrets de la realitat espanyola i analisa els greus problemes d'[[Espanya]], en ''Castella'' ([[1912]]) el seu objectiu és profundisar en la tradició cultural espanyola (reflexions que sorgixen espontàneament a partir de chicotetes observacions del paisage), ademés d'incorporar un sentit del temps cíclic inspirat en Nietzsche. |
Entre els ensajos lliteraris d''''Azorín''' destaca ''[http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/ivqu/01604296092364979660035/ ''Ruta del senyor Quixot'']'' ([[1905]]), ''Clàssics i moderns'' ([[1913]]), ''Els valors lliteraris'' ([[1914]]) i ''al marge dels clàssics'' ([[1915]]). En ells, la seua intenció no és la de fer un estudi detallat dels texts, sino despertar la curiositat i l'interés oferint una llectura impressioniste dels mateixos que destaca a soles els elements més significatius dels mateixos per a la personalitat de l'escritor. Per tant, es llimita a expressar les seues impressions i reflexions personals sobre la lliteratura espanyola. També destaca [http://es.wikisource.org/wiki/La_Andaluc%C3%ADa_tr%C3%A1gica ''L'Andalusia Tràgica'']. És un ensaig afegit a l'obra de “Els Pobles” (edició en [[1914]]). Azorín anirà a Andalusia i recorrerà la zona de [[Sevilla]]. Al principi manarà cròniques a “L'Imparcial” i el govern se sentirà molest, per lo que li demanarà el director del periòdic que no mane més. Publicarà encara una entreviste que li costarà l'expulsió del periòdic i li portarà a treballar en ABC. ''L'Andalusia tràgica'' era de [[1904]] a [[1905]], anterior a “Els Pobles” i posteriorment afegida. | Entre els ensajos lliteraris d''''Azorín''' destaca ''[http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/ivqu/01604296092364979660035/ ''Ruta del senyor Quixot'']'' ([[1905]]), ''Clàssics i moderns'' ([[1913]]), ''Els valors lliteraris'' ([[1914]]) i ''al marge dels clàssics'' ([[1915]]). En ells, la seua intenció no és la de fer un estudi detallat dels texts, sino despertar la curiositat i l'interés oferint una llectura impressioniste dels mateixos que destaca a soles els elements més significatius dels mateixos per a la personalitat de l'escritor. Per tant, es llimita a expressar les seues impressions i reflexions personals sobre la lliteratura espanyola. També destaca [http://es.wikisource.org/wiki/La_Andaluc%C3%ADa_tr%C3%A1gica ''L'Andalusia Tràgica'']. És un ensaig afegit a l'obra de “Els Pobles” (edició en [[1914]]). Azorín anirà a Andalusia i recorrerà la zona de [[Sevilla]]. Al principi manarà cròniques a “L'Imparcial” i el govern se sentirà molest, per lo que li demanarà el director del periòdic que no mane més. Publicarà encara una entreviste que li costarà l'expulsió del periòdic i li portarà a treballar en ABC. ''L'Andalusia tràgica'' era de [[1904]] a [[1905]], anterior a “Els Pobles” i posteriorment afegida. | ||
Llínea 60: | Llínea 60: | ||
Les noveles d''''Azorín''' es poden dividir en quatre etapes: | Les noveles d''''Azorín''' es poden dividir en quatre etapes: | ||
− | *La '''primera etapa''' mostra predomini dels elements autobiogràfics i d'impressions suscitades pel | + | *La '''primera etapa''' mostra predomini dels elements autobiogràfics i d'impressions suscitades pel paisage. El protagoniste és Antoni Azorín (del qual prendrà el seu seudònim), personage de ficció que es convertix en la consciència del seu creador. Estes noveles són un pretext per a desenrollar les experiències vitals i culturals de l'autor. A ella pertanyen ''La voluntat'' ([[1902]]), ''Antoni Azorín'' ([[1903]]) i ''Les confessions d'un chicotet filòsof'' ([[1904]]). |
*En la '''segona etapa''', '''Azorín''' abandona els elements autobiogràfics, si be contínua reflectint les seues pròpies inquietuts en els personages: la fatalitat, l'obsessió pel temps, el destí, etc. Una mostra d'això és ''la senyora Inés'' ([[1925]]). A esta mateixa etapa pertany ''El senyor Juan'' ([[1922]]), basada en la conversió cristiana del mit. | *En la '''segona etapa''', '''Azorín''' abandona els elements autobiogràfics, si be contínua reflectint les seues pròpies inquietuts en els personages: la fatalitat, l'obsessió pel temps, el destí, etc. Una mostra d'això és ''la senyora Inés'' ([[1925]]). A esta mateixa etapa pertany ''El senyor Juan'' ([[1922]]), basada en la conversió cristiana del mit. | ||
Llínea 80: | Llínea 80: | ||
#Es el món interior, el món de les idees i dels problemes de l'esperit i de l'imaginació, qui ha de suministrar els seus materials al dramaturc. | #Es el món interior, el món de les idees i dels problemes de l'esperit i de l'imaginació, qui ha de suministrar els seus materials al dramaturc. | ||
− | L'intenció d''''Azorín''' és lliberar el teatre espanyol de tot provincianisme i elevar-ho a la categoria de teatre europeu. Pero la mentalitat espanyola no estava preparada per a assumir estes noves propostes dramàtiques. D'ací que el teatre azorinià, igual que el de [[Ramón María | + | L'intenció d''''Azorín''' és lliberar el teatre espanyol de tot provincianisme i elevar-ho a la categoria de teatre europeu. Pero la mentalitat espanyola no estava preparada per a assumir estes noves propostes dramàtiques. D'ací que el teatre azorinià, igual que el de [[Ramón María de la Valle Inclán]] i [[Miguel de Unamuno]], tinguera un èxit més be escàs. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Referències == | == Referències == | ||
{{Reflist}} | {{Reflist}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Enllaços externs == | == Enllaços externs == | ||
− | |||
*[http://www.gutenberg.org/author/Azor%C3%ADn Proyecte Gutenberg, Azorín] | *[http://www.gutenberg.org/author/Azor%C3%ADn Proyecte Gutenberg, Azorín] | ||
*[http://es.wikiquote.org/wiki/Azor%C3%ADn Wikiquote d'Azorín] | *[http://es.wikiquote.org/wiki/Azor%C3%ADn Wikiquote d'Azorín] | ||
Llínea 114: | Llínea 91: | ||
*[http://obrasocial.cam.es/casamuseoazorin/ Casa-museu, archiu i centre de documentació i investigació sobre Azorín a Monover] | *[http://obrasocial.cam.es/casamuseoazorin/ Casa-museu, archiu i centre de documentació i investigació sobre Azorín a Monover] | ||
*[http://www.cervantesvirtual.com/FichaAutor.html?Ref=2944 Obres en llínea d'Azorín en la Biblioteca Virtual Cervantes] | *[http://www.cervantesvirtual.com/FichaAutor.html?Ref=2944 Obres en llínea d'Azorín en la Biblioteca Virtual Cervantes] | ||
+ | |||
+ | {{Traduït de|es|Azorín}} | ||
[[Categoria:Biografies]] | [[Categoria:Biografies]] |