Anar al contingut

Terremot de Ica i Pisco de 1664

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià

El terremot de Ica i Pisco de 1664 va ocórrer el 12 de maig de 1664 i va ser molt devastador. Va causar la destrucció total de la ciutat de Sant Jerónimo de Ica i va afectar severament a la vila de Sant Clemente de Mancera (actual Pisco). Va vindre acompanyat d'un maremoto. Governava llavors en el Perú el virrey comte de Santisteban. Va estar precedit per atres dos catàstrofe de magnitut: el terremot de Lima de 1655 i l'erupció del Pichincha (Quito) en 1660.

La catàstrofe

[editar | editar còdic]

Este terremot va sorprendre als habitants de Ica de matinada, poc abans de les 04.00 hores (hora local), i va anar d'una inusitada força i duració (testics ho varen calcular en lo que dura l'oració d'un credo). Es varen derrocar casi totes les cases i edificis, entre ells les iglésies de Sant Francisco i Sant Agustín. Es varen obrir clavills enormes i profundes en els sols, es va desbordar el riu Ica i rebalsaron els pous. Varen morir més de 400 persones, la majoria físicament esclafades per les parets colapsades, i atres asfixiades per la densa pols que es va alçar i pel aplastamiento mutu. Solament varen sobreviure unes 200 persones.

La catàstrofe va afectar també al port de Pisco, a on varen fallir 60 persones; a tot això es va sumar la pèrdua de la principal riquea de la zona: el vi i aguardiente almagasenats en els cellers, que es varen derramar en el trencament de les vasijas en que es guardaven, formant verdaders rius que varen acabar en l'mar. Es varen calcular les pèrdues en 300.000 pesos. També els camps de cultiu varen ser anegados pels desbordes dels torrents.

Varen seguir unes xixanta tremolació o rèpliques. El clero va atribuir el succés a un castic diví, puix hores abans un veí de Ica havia matat a un sacerdot donant-li 17 punyalades. També es varen mencionar atres raons que haurien motivat l'ira divina, com la proliferació de adulteri i la falta de devoció. En els dies següents va haver processons de penitència.

En Lima es va sentir la tremolació a les 04:15 hores, pero en poca força.

Una relació d'este terremot va ser escrita per Cristóbal Rodríguez Álvarez, cura de l'iglésia parroquial de Sant Jerónimo de Ica.[1]

  1. Reproduïda en: Odriozola 1863, pp. 15-19.


Referències

[editar | editar còdic]