Terremot de Colima de 1900
El Terremot de Colima de 1900 va ocórrer el 19 de giner de 1900, aproximadament a les 11:45 de la nit. Segons Jorge Piza Espinosa va ser de 6.8 i segons el Centre Nacional de Prevenció de Desastres de 7.6.
Història
[editar | editar còdic]El sisme va ser de tipo trepidatorio-oscilatori d'oest a este, de XVII Mercalli i va tindre una duració d'uns 75 segons. Es varen descarrilar varis furgons de tren i en la ciutat de Colima varen fallir 6 persones i 67 ferits varen ser enviats a l'hospital. Com a saldo es poden mencionar, 2014 cases averiades, de les quals 562 es varen considerar en perill de derrocar-se i 190 varen quedar destruïdes. En eixe temps, es varen calcular els danys per 13 247 MXN. L'Iglésia Catedral va cancelar el cult, per lo que les misses es varen portar a terme en el Santuari del Sagrat Cor de Jesús. Es varen danyar 9 escoles públiques i el rellonge del palau de govern.
Danys
[editar | editar còdic]- Jalisco: En Guadalajara va causar cuarteaduras en el temple de Santa María de Gràcia, El de Aranzazú i el de Sant Felipe i varen sofrir danys la cúpula del Sagrario, Santa Mónica, Sant Diego, Capella de Jesús, Sant Sebastià de Analco i Mezquitán
En Ciutat Guzmán Algunes cases varen quedar danyades pero no va haver lesionats. I en atres costats de Jalisco es varen reportar severs danys en la frontera d'edificis com en vivendes com en Ocotlán, Sayula, Zapotitlán de Vadillo, Sant Gabriel, Autlán de Navarro i Unió de Tula.
- Colima: La Ciutat de Colima va quedar en ruïnes, en Manzanillo centenars d'edificis varen quedar danyats i cuarteados i en atres costats com Tecomán i Coquimatlán temples varen quedar danyats i parells de vivendes destrossades
Referències
[editar | editar còdic]- Este artícul conté una traducció derivada de «Terremoto de Colima de 1900» de Wikipedia en castellà publicada baix la Llicència de documentació lliure de GNU i la Llicència Creative Commons Reconeiximent-CompartirIgual 4.0 Internacional.