Anar al contingut

Proyector de diapositives

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Proyector de diapositives manual de 1954.
Proyector de diapositives automàtic dels anys xixanta.
El bulbo lumínico i el joc intern de lents.

Un proyector de diapositives és un dispositiu òptic-mecànic que servix per a vore diapositivas (transparències fotogràfiques) proyectades sobre una superfície plana, com una paret.

Les diapositives són películes de filmess (de 3 × 2 cm aprox.) dispostes dins d'un marc de plàstic (de 5 × 5 cm). Estos marcs es disponen en magazines (carcasses sostenedoras, en tapa) en espai per a vàries decenes de diapositives. Els magazines poden ser rectes o circulares, depenent del tipo de proyector.

Parts d'un proyector

El proyector té 6 elements principals:

  • Un bulbo de llum (o una atra font de llum intensa) gelat en ventilador.
  • Un reflector.
  • Lents condensadoras que dirigixen la llum (la fan convergir) cap a la diapositiva.
  • Un aparat que dispon i canvia les plaques de plàstic que sostenen a les diapositives.
  • Lents d'enfocament (que permeten millorar l'image d'alguna diapositiva fòra de foc).
  • Una peça plana de vidre absorbidor de calor generalment es posa entre els lents de condensació i la diapositiva, per a evitar que esta es danye. Este vidre transmet les ones electromagnètiques dins del ranc visible per l'ull humà, pero absorbix els infrarrojos.

Funcionament

La llum passa a través de la diapositiva i els lents transparents, i l'image resultant és engrandida i proyectada cap a una pantalla perpendicular plana per a que l'audiència puga vore el seu reflex.

L'image es pot proyectar en una pantalla plana per a diapositives, generalment usada en presentació automàtica, per a visió propenca. Esta forma de proyecció evita que l'oïment interrompa els rajos de llum, o choc el proyector.

Vore també

de:Projektor#Durchlichtprojektion