Protestes en Marroc de 2011

Les Protestes en Marroc de 2011-2012 varen ser una série de manifestacions populars en este país del nort d'Àfrica a on es varen fer reclamacions de reformes polítiques i socials en marc de les grans protestes que varen afectar el món àrap i que varen escomençar en Tunis en decembre de 2010. Les manifestacions varen ser organisades pel Moviment del 20 de febrer.
Antecedents
Des de l'esclate de la Revolució tunecina, Marroc va ser el país en menor movilisació contra el govern.
Marroc té una llarga tradició de regirades espontànees com la del pa, en 1981, que es va saldar en 66 morts en Casablanca, als que el llavors ministre de l'Interior, Driss Basri, va cridar "màrtirs de la barra de pa".
L'última i més recent, en 2007, va ser la de Sefrou, violenta pero sense víctimes mortals. La majoria de les persones egresadas de les universitats nacionals estan en desocupació o no tenen cap tipo d'ocupació (el 27%). Es manifesten ademés en freqüència en les grans ciutats marroquines.
En estes condicions de desocupació en els jóvens i els alts preus d'artículs de primera necessitat, es veuen ademés influenciats pels fets de Tunis i Egipte, originant protestes que reclamen canvis en el país.
Cronologia
- 2 de giner. El Govern autorisa adquirir 255.000 tonellades de cereals, 154.000 de blat i 100.000 d'ordi per a evitar el contagi de les protestes de països veïns.
- 30 de giner. Primeres protestes: centenars de persones recolzen als pobles egipcíac i tunecino en els carrers de Tànger i en Fez.
- 31 de giner. El rei Mohamed VI retorna a Marroc despuix d'unes vacacions de 48 hores en un castell de la família real en França.
- 1 de febrer. Dos professors es cremen a lo bonze per a protestar per la seua situació laboral i quaranta ho intenten en la mateixa manifestació.
- 4 de febrer. Uns 12.000 jóvens demanen en Facebook que Mohamed VI derogue la Constitució, que prenga medides per a lluitar contra la corrupció i que llibere als presos de consciència. Convoquen una protesta per al 20 de febrer.
- 12 de febrer. Primera mort per inmolaació: un jove de 26 anys en desocupació es capciona fòc en la ciutat de Ben Guerir. Les autoritats confirmen la mort pero no la relacionen en les protestes.
- 16 de febrer. El Govern duplica el presupost de la Cámara, que subvenciona productes alimenticis de primera necessitat, el gas per a cuinar i la gasolina.
- 18 de febrer. Justícia i Espiritualitat, un moviment islamiste marroquí, s'apunta a la protesta.
- 20 de febrer. Mils de persones marchen en 12 ciutats reclamant més democràcia.
Vore també
Referències
- Este artícul conté una traducció derivada de «Protestas en Marruecos de 2011» de Wikipedia en castellà publicada baix la Llicència de documentació lliure de GNU i la Llicència Creative Commons Reconeiximent-CompartirIgual 4.0 Internacional.