Anar al contingut

Ciutadella de Longwy

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Ciutadella de Longwy

La ciutat alta de Longwy és una de les ciutats fortificadas per Vauban en Lorena, França .

Està inscrita com Patrimoni de la Humanitat des del 7 de juliol de 2008, com a part de la ret de fortificacions de Vauban.

Història

[editar | editar còdic]
Torre de Malcouvert, vestigi del castell medieval.
Fos de la fortificació en el pont d'accés a la Porta de França.

Els ducs de Lorena havien fet edificar un castell-fortalea en la finalitat de defendre l'extrem nort dels seus territoris, junt a la vila de Longwy. Progressivament, una ciutat alta es va ser edificant entorn a eixe castell.

Despuix d'una série de batalles, Longwy va ser adjuntat al Regne de França pel tractat de Nimega que va concloure el 19 de agost de 1678, firmat entre les Províncies Unides i França al final de la guerra franc-holandesa.

La creació d'una plaça forta en pla va ser confiada pel rei Luis XIV als ingeniers militars Vauban i Choisy. Entre 1679 i 1690 varen procedir al derribe del vell castell i de l'antic Longwy-Alt i a la construcció de la vila nova sobre un replanell dominant la vall del riu Chiers i Longwy-baix.

La ciutadella va ser danyada durant els bombardejos de les guerres mundials en 1914 i 1944.

Archiu:Longwy. Les Fortifications après le bombardement caps block 1 .jpg
Duespues un bombardeig en 1914

Este conjunt està catalogat com Patrimoni de la Humanitat per l'UNESCO, com a eixemple de l'obra de Vauban.

El conjunt de les fortificacions, l'ajuntament, l'iglésia saint-Dagobert, les casamatas i els pous varen ser classificats monuments històrics el 19 de març de 1921.[1]

Planta de la muralla. En forma d'estrela de dotze puntes. En les sis puntes i sobre els costats es varen assentar diferents baluarts.[2]
Accedint a la passarela. Durant un temps va existir un chicotet tramvia que creuava la població a través d'esta via.
La Porta de França en els seus relleus de trofeus militars. Construïda en 1683.[3]

Arquitectura

[editar | editar còdic]

La ciutadella està construïda sobre una planta hexagonal, rodejada per una muralla d'aglomeració en forma d'estrela de dotze puntes; conté una iglésia, una atarassana, onze casernas i cinc pous. L'accés es feya per dos portes: la porta de Borgoña (destruïda en 1914) i la Porta de França. Les instalacions interiors de la fortalea s'ordenen en quadrilàters organisats entorn a una gran plaça central, coneguda en l'actualitat com Plau Darche.

En l'actualitat la mitat de la muralla i els bastions i la porta de França, es conserven perfectament i la majoria dels edificis construïts per Vauban són encara visibles: l'ajuntament, l'iglésia, el quarter, el pou central, el forn.

Museu de esmalt de Longwy

[editar | editar còdic]
Archiu:Longwy Emaux Rafraichissoir 27 11 2011 01.jpg
Una de les ceràmiques expostes en el Museu municipal de Longwy.

El museu està ubicat en les dependències del forn de l'antiga fortalea.[4] Descriu la trayectòria en la fabricació de esmalt i fayenzas en la manufactura de Longwy.[5]

Referències

[editar | editar còdic]
  1. Ficha IA00074437 sobre la Ville neuve de Longwy en la Base Merimée (en francés).
  2. Pots vore un pla de la fortalea de Longwy en fortified-plaus.com
  3. La ciutadella de Longwy en els archius de l'Inventari general del Patrimoni Cultural de Lorena (texts i fotografies). Consultat el 10 de juny de 2012.
  4. linternaute.com: Dones bâtiments parfaitement conservés (en francés). Consultat el 10/6/2012.
  5. Lloc oficial del museu de esmalt en el lloc web de l'ajuntament Longwy.

Vore també

[editar | editar còdic]

Patrimoni Mundial de la Humanitat en Lorena: les places Stanislas, de la Carrière i d'Alliance en Nancy.

Enllaços externs

[editar | editar còdic]

Commons


Referències

[editar | editar còdic]