Canvis

11 bytes afegits ,  12:29 17 feb 2016
m
sense resum d'edició
Llínea 37: Llínea 37:  
La llibertat reivindicada en la década de [[1890]] pels artistes de les distintes [[Sezession (moviment artístic)|secessions]] ocorregudes en les distintes ciutats europees va donar soport ideològic i visibilitat pública al moviment.  
 
La llibertat reivindicada en la década de [[1890]] pels artistes de les distintes [[Sezession (moviment artístic)|secessions]] ocorregudes en les distintes ciutats europees va donar soport ideològic i visibilitat pública al moviment.  
   −
Un punt destacat en l'evolució del modernisme va ser la [[Exposició Universal de Paris]] de [[1900]], en la que el modernisme va triumfar en cada mijà expost. De totes maneres es pot dir que va conseguir el seu apogeu en l'Exposició Internacional de l'Art Decoratiu Modern de [[1902]] en [[Torí]], [[Itàlia]], on els dissenyadors van exhibir obres de tots els països europeus a on el modernisme va florir. El moviment va fer us de moltes innovacions tecnològiques de finals del [[sigle XIX]], especialment l'ampli us del ferro expost –aprofitant-ho més allà de la seua funció arquitectònica- aixina com el us de grans peces de vidre de forma irregular – [[vitraux]]- en arquitectura. Per al començament de la [[Primera Guerra Mundial]], la naturalea altament decorativa del disseny moderniste –que ho feya car de produir- va començar a ser abandonat en favor del [[art modern]] que en els seus traços més simples i rectilíneus -i per tant més barat- i estant més en harmonia en l'estètica plana i tosca dels dissenys industrials despuix derivaria en el [[Art decó|Art Decó]].
+
Un punt destacat en l'evolució del modernisme va ser la [[Exposició Universal de Paris]] de [[1900]], en la que el modernisme va triumfar en cada mijà expost. De totes maneres es pot dir que va conseguir el seu apogeu en l'Exposició Internacional de l'Art Decoratiu Modern de [[1902]] en [[Torí]], [[Itàlia]], a on els dissenyadors van exhibir obres de tots els països europeus a on el modernisme va florir. El moviment va fer us de moltes innovacions tecnològiques de finals del [[sigle XIX]], especialment l'ampli us del ferro expost –aprofitant-ho més allà de la seua funció arquitectònica- aixina com el us de grans peces de vidre de forma irregular – [[vitraux]]- en arquitectura. Per al començament de la [[Primera Guerra Mundial]], la naturalea altament decorativa del disseny moderniste –que ho feya car de produir- va començar a ser abandonat en favor del [[art modern]] que en els seus traços més simples i rectilíneus -i per tant més barat- i estant més en harmonia en l'estètica plana i tosca dels dissenys industrials despuix derivaria en el [[Art decó|Art Decó]].
    
== El Modernisme en les Arts Gràfiques ==
 
== El Modernisme en les Arts Gràfiques ==
Llínea 55: Llínea 55:     
Els joyers de [[Paris]] i [[Brusseles]] varen ser els que principalment varen definir el modernisme en la joyeria i és en eixes ciutats on l'estil va guanyar el millor renom. Els crítics francesos contemporàneus eren unànims al reconéixer que la joyeria estava travessant una transformació radical i que el dissenyador, joyer i vidrier [[René Lalique]] estava en el seu centre. Lalique va glorificar a la naturalea en la joyeria, estenent el seu repertori per a incloure aspectes nous no tan convencionals –com a libèlules i herbes- inspirats en els seus trobades en l'Art japonés.  
 
Els joyers de [[Paris]] i [[Brusseles]] varen ser els que principalment varen definir el modernisme en la joyeria i és en eixes ciutats on l'estil va guanyar el millor renom. Els crítics francesos contemporàneus eren unànims al reconéixer que la joyeria estava travessant una transformació radical i que el dissenyador, joyer i vidrier [[René Lalique]] estava en el seu centre. Lalique va glorificar a la naturalea en la joyeria, estenent el seu repertori per a incloure aspectes nous no tan convencionals –com a libèlules i herbes- inspirats en els seus trobades en l'Art japonés.  
Els joyers estaven desijosos d'establir este nou estil com una tradició distinguida i per a això varen buscar inspiració en el [[renaiximent]] per a les seues joyes d'or esmaltat i esculpit, acceptant a més l'estatus del joyer com a artiste mi que com a artesà. En la majoria dels treballs esmaltats les gemes varen cedir la seua primacia. Als [[diamant|diamants]] li'ls donava un paper subsidiari en combinació en materials menys familiars com el vidre modelat, el [[marfil]] i banya animal.
+
Els joyers estaven desijosos d'establir este nou estil com una tradició distinguida i per a això varen buscar inspiració en el [[renaiximent]] per a les seues joyes d'[[or]] esmaltat i esculpit, acceptant ademés l'estatus del joyer com a artiste mi que com a artesà. En la majoria dels treballs esmaltats les gemes varen cedir la seua primacia. Als [[diamant|diamants]] li'ls donava un paper subsidiari en combinació en materials menys familiars com el vidre modelat, el [[marfil]] i banya animal.
    
== Arquitectura Moderniste ==
 
== Arquitectura Moderniste ==
Llínea 67: Llínea 67:  
El modernisme arquitectònic com a tal naix en Bèlgica de la mà de [[Henry van de Velde]] i [[Victor Horta]], allí se li donarà el nom de ''art nouveau''.  
 
El modernisme arquitectònic com a tal naix en Bèlgica de la mà de [[Henry van de Velde]] i [[Victor Horta]], allí se li donarà el nom de ''art nouveau''.  
   −
Henry Clemens van de Velde ([[1863]]-[[1957]]) és un dels primers modernistes. Construïx la casa Bloemenwert , pero el més interessant és el disseny de la seua decoració. Té influències de l'expressionisme alemà, i són típics les seues teulades ondulades. Víctor Horta és el més pur dels modernistes i el més representatiu. També són típics les seues teulades ondulades aixina com les seues fronteres, que provoquen un joc de llums i ombres molt decoratiu que recorden al barroc. Descobrix les possibilitats del ferro, en el que crega grans forges. Els elements decoratius de la seua arquitectura es corben semblant la vegetació natural. Obra seua és l'escala del carrer Paul-Emile Janson a Brusseles i múltiples quioscs de ferro i boques de metro luxosament decorades. També va fer l'Hotel Solvay<ref> http://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%B4tel_Solvay| Artícul sobre l'Hotel Solvay de la wikipedia en anglés </ref>a Brusseles. El més característic d'este edifici són els seus interiors luxosament decorats i molt recarregats, en llums, paper pintat, vidrieres i vitraux, tot de disseny. Atres obres seues són l'Hotel Tassel,<ref>http://en.wikipedia.org/wiki/Hotel_Tassel| Artícul sobre l'Hotel Tassel de wikipedia en anglés</ref> i la casa del Poble, el palau de Belles Arts, a [[Brusseles]] i el Gran Basar de [[Frankfurt]].  
+
Henry Clemens van de Velde ([[1863]]-[[1957]]) és un dels primers modernistes. Construïx la casa Bloemenwert , pero el més interessant és el disseny de la seua decoració. Té influències de l'expressionisme alemà, i són típics les seues teulades ondulades. Víctor Horta és el més pur dels modernistes i el més representatiu. També són típics les seues teulades ondulades aixina com les seues fronteres, que provoquen un joc de llums i ombres molt decoratiu que recorden al barroc. Descobrix les possibilitats del ferro, en el que crega grans forges. Els elements decoratius de la seua arquitectura es corben semblant la vegetació natural. Obra seua és l'escala del carrer Paul-Emile Janson a Brusseles i múltiples quioscs de [[ferro]] i boques de metro luxosament decorades. També va fer l'Hotel Solvay<ref> http://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%B4tel_Solvay| Artícul sobre l'Hotel Solvay de la wikipedia en anglés </ref>a Brusseles. El més característic d'este edifici són els seus interiors luxosament decorats i molt recarregats, en llums, paper pintat, vidrieres i vitraux, tot de disseny. Atres obres seues són l'Hotel Tassel,<ref>http://en.wikipedia.org/wiki/Hotel_Tassel| Artícul sobre l'Hotel Tassel de wikipedia en anglés</ref> i la casa del Poble, el palau de Belles Arts, a [[Brusseles]] i el Gran Basar de [[Frankfurt]].  
   −
[[William Morris]] és un atre dels grans modernistes, d'orige anglés. El seu modernisme no cau en els excessos decoratius, és el més sobri del moviment, ya que se centra més en l'implantació de la vila en la naturalea (influència del [[pintoresquisme]] anglés del segle previ) i la valoració de l'espai interior funcional. Sobretot dissenya mobles i chicotets utensilis quotidians, i se li situa dins del gènero d'acort de l'arquitecte francés '''Charles Voysey'''.
+
[[William Morris]] és un atre dels grans modernistes, d'orige anglés. El seu modernisme no cau en els excessos decoratius, és el més sobri del moviment, ya que se centra més en l'implantació de la vila en la naturalea (influència del [[pintoresquisme]] anglés del sigle previ) i la valoració de l'espai interior funcional. Sobretot dissenya mobles i chicotets utensilis quotidians, i se li situa dins del gènero d'acort de l'arquitecte francés '''Charles Voysey'''.
    
Un atre britànic és [[Charles Rennie Mackintosh]] que és un atre dels més grans arquitectes que va influir en el moviment moderniste. Els seus plantejaments són originals i aporten noves solucions als seus problemes arquitectònics. Són característiques les formes prismàtiques i octogonals. Mackintosh és l'arquitecte moderniste més sobri en els exteriors, la qual cosa li val ser un precursor del [[racionalisme arquitectònic]]. Dissenya mobles i joyes, i construïx l'Escola d'Art de [[Glasgow]] .
 
Un atre britànic és [[Charles Rennie Mackintosh]] que és un atre dels més grans arquitectes que va influir en el moviment moderniste. Els seus plantejaments són originals i aporten noves solucions als seus problemes arquitectònics. Són característiques les formes prismàtiques i octogonals. Mackintosh és l'arquitecte moderniste més sobri en els exteriors, la qual cosa li val ser un precursor del [[racionalisme arquitectònic]]. Dissenya mobles i joyes, i construïx l'Escola d'Art de [[Glasgow]] .
124 245

edicions