Canvis

10 bytes eliminats ,  10:17 5 set 2015
m
Llínea 179: Llínea 179:  
=== Música ===
 
=== Música ===
 
{{principal|Música del Renaiximent}}
 
{{principal|Música del Renaiximent}}
En no conèixer la música grega o romana en tanta precisió com l'arquitectura i l'escultura, la [[Música del Renaiximent|música renaixentista]] no es produí com una restauració de l'antic. La música d'aquesta època fou una culminació de l'anterior (''Ars nova'') cercant naturalitat, proporció i harmonia entre text i melodia.
+
Al no conèixer la música grega o romana en tanta precisió com l'arquitectura i l'escultura, la [[Música del Renaiximent|música renaixentista]] no es produí com una restauració de l'antic. La música d'esta època fou una culminació de l'anterior (''Ars nova'') buscant naturalitat, proporció i harmonia entre text i melodia.
    
Les característiques principals foren:
 
Les característiques principals foren:
Llínea 186: Llínea 186:  
* Més equilibri entre les [[veu]]s.
 
* Més equilibri entre les [[veu]]s.
 
* Major sentit imitatiu al [[contrapunt]].
 
* Major sentit imitatiu al [[contrapunt]].
* Desenvolupament progressiu dels [[Instrument musical|instruments]], que poden acompanyar les veus i a vegades substituir-les. També tenen un paper important en l'acompanyament de la [[dansa]]).
+
* Desenrrolament progressiu dels [[Instrument musical|instruments]], que poden acompanyar les veus i a vegades substituir-les. També tenen un paper important en l'acompanyament de la [[dansa]]).
 
* S'amplia el camp d'acció de la interpretació musical a temples, universitats, però també salons, corts, etc.
 
* S'amplia el camp d'acció de la interpretació musical a temples, universitats, però també salons, corts, etc.
* El músic adquireix una major importància social.
+
* El músic adquirix una major importància social.
   −
De la [[música vocal]] religiosa en destaca:
+
De la [[música vocal]] religiosa destaca:
   −
# [[Motet]]: composició polifònica sobre textos sacres de moderada extensió. Interpretat majoritàriament en els serveis religiosos. Fon molt important durant tot el Renaiximent. Destaquen les figures de [[Josquin Des Prés]], [[Giovanni Pierluigi da Palestrina]] i [[Orlando di Lasso]] entre molts d'altres.
+
# [[Motet]]: composició polifònica sobre textos sacres de moderada extensió. Interpretat majoritàriament en els servicis religiosos. Fon molt important durant tot el Renaiximent. Destaquen les figures de [[Josquin Des Prés]], [[Giovanni Pierluigi da Palestrina]] i [[Orlando di Lasso]] entre molts atres.
# [[Missa (música)|Missa]]: es desenvolupa sobre les parts de l'ordinari: ''kyrie eleison''; [[Gloria in Excelsis Deo]]; [[Credo dels Apòstols|Credo]]; ''[[Sanctus]]'' i ''[[Agnus Dei]]''. Els compositors es podien basar en del cant pla però també en la música profana, a excepció de la ''Missae sine nomine'' (missa sens nom) que no estava inspirada en cap tema preexistent.
+
# [[Missa (música)|Missa]]: es desenrrolla sobre les parts de l'ordinari: ''kyrie eleison''; [[Gloria in Excelsis Deo]]; [[Credo dels Apòstols|Credo]]; ''[[Sanctus]]'' i ''[[Agnus Dei]]''. Els compositors es podien basar en del cant pla però també en la música profana, a excepció de la ''Missae sine nomine'' (missa sens nom) que no estava inspirada en cap tema preexistent.
    
=== Teatre ===
 
=== Teatre ===
121 173

edicions