Tomás López Enguídanos (Valéncia, 21 de decembre de 1773Madrit, 1814), conegut com el gravador Enguídanos, fon un gravador calcogràfic valencià del sigle XVIII.

Tomás era el germà menut dels també gravadors José i Vicente López Enguídanos i nebot de Joseph Ortiz i Sanz.

Biografia

Inicià els seus estudis en Madrit en la Real Acadèmia de Belles Arts de San Fernando, a on apareix matriculat ya en maig de l'any 1786. En 1802 fon nomenat Acadèmic de Mèrit d'eixa institució, eixecutant per a la seua admissió el retrat del pintor Antonio González Ruiz per dibuix de Juan Bernabé Palomino.

En l'any 1804 fon nomenat Gravador de Cambra honorari. En esta funció realisà els retrats de Fernando VII per Vicente López i el retrat a cavall de Manuel Godoy segons un dibuix de José Ribelles. El mateix any fon elegit també Acadèmic de mèrit de l'Acadèmia de Sant Carles de Valéncia.

Obra

Tomás López Enguídanos realisà algunes estampes soltes, com les sèt Vistes del Monasteri de San Lorenzo del Escorial eixecutades cap a 1800-1807 per dibuixos de José Gómez de Navia, la titulada María Luisa de Borbón en el temple de la Glòria (1807), o la Caritat romana sobre una pintura de Murillo (1809), pero és en l'ilustració de llibres a on es troba el gros de la seua abundant obra.

Tingué una participació destacada en els distints proyectes de la Real Calcografia editats en Madrit per l'Imprenta Real, com les Vistes dels ports d'Espanya (1785), per a les que va proporcionar la vista del port de Càdis, Els quatre llibres de l'arquitectura d'Andrea Palladio (1797) o les obres botàniques d'Antonio José Cavanilles: Icones et descriptiones plantarum, quae aut sponte in hispania crescunt, aut in hortis hospitantur (1791-1801), Observacions sobre l'Història Natural del Regne de Valéncia (1795-1797) i el Hortus Botanicus (1804), de la direcció del qual es va encarregar i que va quedar sense publicar.