Diferència entre les revisions de "Socarrat"
m |
|||
Llínea 1: | Llínea 1: | ||
El '''socarrat''' és una placa de fanc cuit, esmaltat en blanc i decorat generalment en tons rogencs o amarronacs i negrencs, destinat a colocar-se entre voltons, en sostres i ales d'edificis. Es una peça d'orige migeval. En els socarrats se donen tres tipos bàsics de representació simbòlica: religiosa, magica i social. Entre les primeres estan els encreuaments, signes i llegendes sagrades, com els versiculs coranics de l'ala de la mesquita de la Xara en [[Valldigna]]. La segona, la vertent màgica, queda presentada per les mans de Fatima, barcos, torres i animals o figures quimeriques com el "Butoni", mònstruo habitual en el bestiari valencià. Les escenes cortesanes i satíriques, i en especial l'us de símbols heràldics, engrossen el capítul de la representació social. Més allà de la decoració arquitectònica, s'utilisaren socarrats en proclames públiques, com en el cas de l'edicte de lleva de [[1513]], per a reclutar soldats, del duc de [[Sogorp]]. | El '''socarrat''' és una placa de fanc cuit, esmaltat en blanc i decorat generalment en tons rogencs o amarronacs i negrencs, destinat a colocar-se entre voltons, en sostres i ales d'edificis. Es una peça d'orige migeval. En els socarrats se donen tres tipos bàsics de representació simbòlica: religiosa, magica i social. Entre les primeres estan els encreuaments, signes i llegendes sagrades, com els versiculs coranics de l'ala de la mesquita de la Xara en [[Valldigna]]. La segona, la vertent màgica, queda presentada per les mans de Fatima, barcos, torres i animals o figures quimeriques com el "Butoni", mònstruo habitual en el bestiari valencià. Les escenes cortesanes i satíriques, i en especial l'us de símbols heràldics, engrossen el capítul de la representació social. Més allà de la decoració arquitectònica, s'utilisaren socarrats en proclames públiques, com en el cas de l'edicte de lleva de [[1513]], per a reclutar soldats, del duc de [[Sogorp]]. | ||
+ | "ELS SOCARRATS" com l'autentica ceramica tradicional migeval del Regne de Valencia.Sense dubte, les peces de ceramica mes representatives de l'historia de la ceramica valenciana de l'Edat Mija foren les llosetes o plaques de fanc decorades tant en forma de “SOCARRAT” o de “RAJOLETES” o taulellets vidriats. Estos anaven destinats a cobrir les entrevigues dels sostres, constituint una solucio molt vistosa i prou mes barata que el treginat de fusta. Encara que la seua moda fon efimera ,puix se fixa a fins del segle XIV i no aplega a la segona mitat del segle XVI, el seu moment de major auge fon en la segona mitat del segle XV . En ells confluixen les dos cultures que en aquella epoca de nostra rica historia feren de les terres mediterranees una font viva de creacio artistica. Per tant el port de Valencia va a tindre una de les seues principals activitats en l'exportacio de terrissa blava i rossejada de Manises aixina com de SOCARRATS, baldoses per als sols i taulellets decorats per als socols de les parets.La produccio de ceramica Gotic-Mudejar, en la que trobem les manufactures dels taulellets Socarrats i els blaus i verdes vidriats s'ubica en la vila de Manises, a on els moriscs instalaren els seus tallers fora de les muralles, en la zona que hui se coneix com barri d'obradors. Estos son els ultims segles de la convivencia de les cultures islamica i cristiana. Els dirigents islamics resistiren tenaçment des de el segle XI pero les seues disputes internes i l'alvanç de les tropes cristianes minaren el seu imperi. El desig dels Reins Catolics unificar els seus subdits mediant l'unitat religiosa caigue, mes tart, sobre les esquenes de la poblacio musulmana. En Manises si be en els primers temps de la Reconquista els moriscs degueren formar barri abanda, mes tart la convivencia mutua, l'intercanvi comercial i la participacio d'herencies sembla que foren mesclant la seua poblacio en la cristiana. | ||
+ | |||
[[Categoria:Art Valencià]] | [[Categoria:Art Valencià]] | ||
[[Categoria:Escultura valenciana]] | [[Categoria:Escultura valenciana]] | ||
[[Categoria:Pintura valenciana]] | [[Categoria:Pintura valenciana]] |
Revisió de 19:59 20 gin 2015
El socarrat és una placa de fanc cuit, esmaltat en blanc i decorat generalment en tons rogencs o amarronacs i negrencs, destinat a colocar-se entre voltons, en sostres i ales d'edificis. Es una peça d'orige migeval. En els socarrats se donen tres tipos bàsics de representació simbòlica: religiosa, magica i social. Entre les primeres estan els encreuaments, signes i llegendes sagrades, com els versiculs coranics de l'ala de la mesquita de la Xara en Valldigna. La segona, la vertent màgica, queda presentada per les mans de Fatima, barcos, torres i animals o figures quimeriques com el "Butoni", mònstruo habitual en el bestiari valencià. Les escenes cortesanes i satíriques, i en especial l'us de símbols heràldics, engrossen el capítul de la representació social. Més allà de la decoració arquitectònica, s'utilisaren socarrats en proclames públiques, com en el cas de l'edicte de lleva de 1513, per a reclutar soldats, del duc de Sogorp. "ELS SOCARRATS" com l'autentica ceramica tradicional migeval del Regne de Valencia.Sense dubte, les peces de ceramica mes representatives de l'historia de la ceramica valenciana de l'Edat Mija foren les llosetes o plaques de fanc decorades tant en forma de “SOCARRAT” o de “RAJOLETES” o taulellets vidriats. Estos anaven destinats a cobrir les entrevigues dels sostres, constituint una solucio molt vistosa i prou mes barata que el treginat de fusta. Encara que la seua moda fon efimera ,puix se fixa a fins del segle XIV i no aplega a la segona mitat del segle XVI, el seu moment de major auge fon en la segona mitat del segle XV . En ells confluixen les dos cultures que en aquella epoca de nostra rica historia feren de les terres mediterranees una font viva de creacio artistica. Per tant el port de Valencia va a tindre una de les seues principals activitats en l'exportacio de terrissa blava i rossejada de Manises aixina com de SOCARRATS, baldoses per als sols i taulellets decorats per als socols de les parets.La produccio de ceramica Gotic-Mudejar, en la que trobem les manufactures dels taulellets Socarrats i els blaus i verdes vidriats s'ubica en la vila de Manises, a on els moriscs instalaren els seus tallers fora de les muralles, en la zona que hui se coneix com barri d'obradors. Estos son els ultims segles de la convivencia de les cultures islamica i cristiana. Els dirigents islamics resistiren tenaçment des de el segle XI pero les seues disputes internes i l'alvanç de les tropes cristianes minaren el seu imperi. El desig dels Reins Catolics unificar els seus subdits mediant l'unitat religiosa caigue, mes tart, sobre les esquenes de la poblacio musulmana. En Manises si be en els primers temps de la Reconquista els moriscs degueren formar barri abanda, mes tart la convivencia mutua, l'intercanvi comercial i la participacio d'herencies sembla que foren mesclant la seua poblacio en la cristiana.