Diferència entre les revisions de "Retrat de Beruete"
(Pàgina nova, en el contingut: «thumb|350px|Quadro de [[Joaquim Sorolla "El pintor Aureliano de Beruete", Museu del Prado, Madrit]] '''Retrat de Beruete''' o '…») |
|||
Llínea 1: | Llínea 1: | ||
− | [[ | + | [[File:Aureliano de Beruete padre (Sorolla).jpg|thumb|350px|Quadro de [[Joaquim Sorolla]] "El pintor Aureliano de Beruete", [[Museu del Prado]], Madrit]] |
'''Retrat de Beruete''' o '''El pintor Aureliano de Beruete''', és una coneguda obra del pintor postimpressioniste [[Comunitat Valenciana|valencià]] [[Joaquín Sorolla]]. Data de l'any [[1902]], està eixecutat a l'oli sobre llenç i de unes dimensions de 115,5 x 110,5 cm. Pertany al [[Museu del Prado]] de [[Madrit]]. | '''Retrat de Beruete''' o '''El pintor Aureliano de Beruete''', és una coneguda obra del pintor postimpressioniste [[Comunitat Valenciana|valencià]] [[Joaquín Sorolla]]. Data de l'any [[1902]], està eixecutat a l'oli sobre llenç i de unes dimensions de 115,5 x 110,5 cm. Pertany al [[Museu del Prado]] de [[Madrit]]. |
Revisió de 19:32 27 dec 2022
Retrat de Beruete o El pintor Aureliano de Beruete, és una coneguda obra del pintor postimpressioniste valencià Joaquín Sorolla. Data de l'any 1902, està eixecutat a l'oli sobre llenç i de unes dimensions de 115,5 x 110,5 cm. Pertany al Museu del Prado de Madrit.
Descripció
En este retrat, se reunix l'inspiració en Velazquez característica d'este periodo de l'artiste, la captació directa i rigorosa del natural, i l'interpretació afectiva i profunda de la sobreixent personalitat de l'efigiat, és el més destacat de quants va realisar el seu autor.
Sorolla, molt dotat per al retrat per la seua facilitat de captació de les fisionomies, especialment de les masculines, va representar ací a un personage que unia al seu excepcional coneiximent de la pintura, que va coleccionar, va apreciar i va estudiar, la seua condició de destacat pintor i la d'amic íntim, i tot això va supondre un estímul extraordinari per a conseguir una obra mestra.
Beruete apareix assentat en una butaca enfundada sobre el seu abric, en els guants i en el seu capell de copa en la mà, com si acabara d'entrar del carrer, en una pose de caràcter momentàneu freqüent en els retrats de Sorolla. També ho és l'actitut del model, assentat de perfil, en el cap tornat cap a l'espectador. Conseguia aixina una sensació d'immediata instantaneitat molt característica i, al temps, seguia rigorosament la mateixa disposició que en el retrat de la seua esposa, pintat un any abans, del que és parella.
Vore també
Referències
- Ficha en la web del Museu del Prado
- Lafuente Ferrari, Enrique, Breve historia de la pintura española, Tecnos, Madrid, 1953, pp. 532.
- Museo Nacional del Prado, El retrato español: del Greco a Picasso, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2004, pp. 371.
Bibliografia
- Diez, J.L; Barón, J., El siglo XIX en el Prado, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2007, pp. 364/ lám.88.
- Díez, J.L. (dir.), Pintura del Siglo XIX en el Museo del Prado. Catálogo general, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2015, pp. 552-553.
- López Fernández, Maria, 'Las creación de un artista internacional Sorolla y los pintores en Paris' En:, Museo Sorolla, 2016, pp. 49-69 [59].
- Pons Sorolla, Blanca, 'Sorolla y Paris' En:, Museo Sorolla,, 2016, pp. 13-47 [27 n.33].
Enllaços externs
- Wikimedia Commons alberga contingut multimèdia sobre Retrat de Beruete.