Anar al contingut

Diferència entre les revisions de "Corvus corone"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Bot: Creant artícul sobre l'au
 
Bot: Corregint apòstrof "d'" davant d'enllaços
 
Llínea 2: Llínea 2:




La '''cucala negra''' ('''''Corvus corone''''') és una [[espècie]] de [[Aus|au]] [[Passeriformes|paseriforme]] de la [[família (biologia)|família]] [[Corvidae]]. Li la confon a voltes en el [[Corvus corax|cuervo gran]] (''Corvus corax''), encara que este és de major tamany i de poblacions menys numeroses. La cucala negra posseïx un cap ample i aplanada, un cos negre lluent i un plomall molt dens.
La '''cucala negra''' ('''''Corvus corone''''') és una [[espècie]] d'[[Aus|au]] [[Passeriformes|paseriforme]] de la [[família (biologia)|família]] [[Corvidae]]. Li la confon a voltes en el [[Corvus corax|cuervo gran]] (''Corvus corax''), encara que este és de major tamany i de poblacions menys numeroses. La cucala negra posseïx un cap ample i aplanada, un cos negre lluent i un plomall molt dens.


En el {{sigle|XVIII||s}}, [[Georges-Louis Leclerc de Buffon]] la va descriure de la següent manera:  
En el {{sigle|XVIII||s}}, [[Georges-Louis Leclerc de Buffon]] la va descriure de la següent manera:  

Última revisió del 11:31 7 jul 2026

cucala negra (Corvus corone)


La cucala negra (Corvus corone) és una espècie d'au paseriforme de la família Corvidae. Li la confon a voltes en el cuervo gran (Corvus corax), encara que este és de major tamany i de poblacions menys numeroses. La cucala negra posseïx un cap ample i aplanada, un cos negre lluent i un plomall molt dens.

En el

Sigles: [[Sigle {{{sa}}} |Sigle {{{sa}}}]] [[Sigle {{{sigle}}} |Sigle {{{sigle}}}]] [[Sigle {{{sp}}} |Sigle {{{sp}}}]]
Décades: [[Anys {{{década}}}00 |Anys {{{década}}}00]] [[Anys {{{década}}}10 |Anys {{{década}}}10]] [[Anys {{{década}}}20 |Anys {{{década}}}20]] [[Anys {{{década}}}30 |Anys {{{década}}}30]] [[Anys {{{década}}}40 |Anys {{{década}}}40]]
[[Anys {{{década}}}50 |Anys {{{década}}}50]] [[Anys {{{década}}}60 |Anys {{{década}}}60]] [[Anys {{{década}}}70 |Anys {{{década}}}70]] [[Anys {{{década}}}80 |Anys {{{década}}}80]] [[Anys {{{década}}}90 |Anys {{{década}}}90]]
[[Anex:Taula anual sigle {{{sigle}}}|Taula anual sigle {{{sigle}}}]]

, Georges-Louis Leclerc de Buffon la va descriure de la següent manera:

«Encara que este cuervo diferix en molts aspectes del cuervo comú, especialment en tamany i alguns dels seus hàbits naturals, deu admetre's que, per un atre costat, té prou en comú en ell, tant en conformació i color com en instint, per a justificar el nom de "Corbin", que s'usa en varis llocs, i que adopte per la raó del seu us [1]».

A on el terme "corbin", en francés antic s'usava també per a nomenar al cuervo gran (Corvus corax).[2]

Si be pot hibridar en la cucala cenicienta (Corvus cornix) produint descendència fèrtil, estudis[3] realisats en 2003 han dut a considerar-les com a espècies diferents, per la notable diferència de color en el plomall aixina com a l'escassa viabilitat genètica dels híbrits.

Taxonomia

[editar | editar còdic]

La cucala negra va ser una de les moltes espècies descrites originalment per Carl Linnaeus en la seua històrica 10.ª edició de Systema Naturae de 1758, i que encara conserva el seu nom original de Corvus corone[4] pres del grec κορώνη, korōnē, "cuervo".[5]

Característiques

[editar | editar còdic]

El plomall de la cucala negra és negre en una lluentor verda o púrpura, molt més verda que el del grajo (Corvus frugilegus) i en el pico, les pates i els peus també negres.

Es distinguix del cuervo comú pel seu tamany d'uns 48-52 centímetros (19-20 polzades) de llongitut, en comparació al promig de 63 centímetros (25 polzades) dels cuervos comuns i té una envergadura de 84-100 centímetros (33-39 polzades) i pesa entre 400 i 600 grams (14 oz - 1 lb 5 oz).

Les cucales negres jóvens s'identifiquen pel seu plomall parduzco i els seus ulls blaus, que s'enfosquixen a negre i marró a mida que envellixen.