Diferència entre les revisions de "Ad hominem"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
 
(No es mostren 8 edicions intermiges d'5 usuaris)
Llínea 1: Llínea 1:
Un argument '''ad hominem''' o '''argumentum ad hominem''', en [[llatí]], lliteralment "argument a l'home", és una [[falàcia llògica]] consistent en replicar ad una afirmació o argument referint-se a la persona que l'ha formulat en lloc de al propi argument o afirmació.
+
Un argument '''ad hominem''' o '''argumentum ad hominem''', en [[llatí]], lliteralment, "argument a l'home", és una [[falàcia llògica]] consistent en replicar ad una afirmació o raonament referint-se a la persona que l'ha formulat en lloc d'al propi argument o afirmació.
 
 
  
 
== ''Ad hominem'' falaç ==
 
== ''Ad hominem'' falaç ==
  
Un argument ''ad hominem'' falaç seguix la següent estructura:
+
Un raonament ''ad hominem'' falaç, seguix la següent estructura:
  
 
# La persona ''A'' afirma ''B''
 
# La persona ''A'' afirma ''B''
Llínea 12: Llínea 11:
 
La primera declaració o 'afirmació fàctica' és l'eix central del debat. L'última afirmació o 'conclusió', servix per a evitar rebatre l'afirmació ''B'' i pot ser explícita o implícita.
 
La primera declaració o 'afirmació fàctica' és l'eix central del debat. L'última afirmació o 'conclusió', servix per a evitar rebatre l'afirmació ''B'' i pot ser explícita o implícita.
  
Ad hominem és una de les falàcies més ben estudiades i normalment és recollida en els llibres d'introducció a la [[llògica]] i al [[pensament crític]]. S'usa freqüentment en els debats polítics i juís actuals. És una ferramenta [[retòrica]] molt poderosa.
+
Els raonaments ''ad hominem'' són unes de les falàcies més ben estudiades i solen ser recollides en els llibres d'introducció a la [[llògica]] i al [[pensament crític]]. S'usen freqüentment en els debats polítics i juïns actuals. són una ferramenta [[retòrica]] molt poderosa.
 
 
  
 
== Eixemples ==
 
== Eixemples ==
Llínea 19: Llínea 17:
 
<blockquote>''"Toni afirma que <nowiki>2 + 2 = 3</nowiki>, pero és un badoc que no sap res, aixina que <nowiki>2 + 2</nowiki> no pot ser igual a 3"''</blockquote>
 
<blockquote>''"Toni afirma que <nowiki>2 + 2 = 3</nowiki>, pero és un badoc que no sap res, aixina que <nowiki>2 + 2</nowiki> no pot ser igual a 3"''</blockquote>
  
Efectivament, 2 + 2 no és igual a 3, pero això és totalment independent de si Toni és un badoc o no, i com este raonament ataca l'inteligència de Toni, és una falàcia ''Ad hominem''.
+
Efectivament, 2 + 2 no és igual a 3, pero això és totalment independent de si Toni és un badoc o no, i com este raonament ataca l'inteligència de Toni, és una falàcia ''ad hominem''.
 
   
 
   
 
 
== Validea ==
 
== Validea ==
  
''Ad hominem'' és falaç (sense validea) si s'aplica a una deducció pero no si és un indici (o premissa) de l'argument. Un testimoni o [[raonament deductiu]] pot ser rebujable o rebatible per falta de [[credibilitat]] o [[coherència]] del mateix; pero buscar el descrèdit de la persona que defén un raonament per a qüestionar indirectament la validea d'este, és una falàcia ''ad hominem''.
+
Un testimoni o [[raonament deductiu]] pot ser rebujable o rebatible per falta de [[credibilitat]] o coherència del mateix; pero buscar el descrèdit de la persona que defén un raonament per a qüestionar indirectament la validea d'este, és una falàcia ''ad hominem''.
  
 
Les premisses que desacrediten ad una persona soles poden ser usades com a arguments si la persona criticada ha comés perjuri durant sa argumentació. Per eixemple:
 
Les premisses que desacrediten ad una persona soles poden ser usades com a arguments si la persona criticada ha comés perjuri durant sa argumentació. Per eixemple:
Llínea 31: Llínea 28:
 
# Un testimoni baix perjuri és qüestionable
 
# Un testimoni baix perjuri és qüestionable
 
# Per tant, ''Q'' ha de descartar-se
 
# Per tant, ''Q'' ha de descartar-se
 
  
 
== ''Ad hominem'' invers ==
 
== ''Ad hominem'' invers ==
Llínea 37: Llínea 33:
 
{{AP|Argumentum ad verecundiam}}
 
{{AP|Argumentum ad verecundiam}}
  
Una variant de la falàcia ''Ad hominem'' consistix en considerar correcte un argument, no pel contingut del mateix, sino per les virtuts de la persona o proponent que ho diu. Per eixemple:
+
Una variant de la falàcia ''ad hominem'' consistix en considerar correcte un argument, no pel contingut del mateix, sino per les virtuts de la persona o proponent que ho diu. Per eixemple:
 +
 
 +
<blockquote>''"Els OVNIS existixen, i n'hi ha una conspiració del govern estatunidenc que ho oculta. Ho fica en un llibre [o ho diu la prensa], i si ho fica en un llibre [o en la prensa] deu ser cert"''</blockquote>
  
<blockquote>''"Els OVNIs existixen, i n'hi ha una conspiració del govern estadounidenc que ho oculta. Ho fica en un llibre [o ho diu la prensa], i si ho fica en un llibre [o en la prensa] deu ser cert"''</blockquote>
+
El prestigi acadèmic que es presupon a  totes les publicacions escrites, no implica que tot lo que estes afirmen siga necessàriament cert pel simple fet d'estar escrit en elles.
  
El prestigi acadèmic que es presupon a  totes les publicacions escrites, no implica que tot lo que estes afirmen siga necessariament cert pel simple fet d'estar escrit en elles.
+
== Vore també ==
  
 +
* [[Falàcia llògica]]
 +
* [[Locucions llatines]]
 +
* [[Argumentum ad verecundiam]]
 +
* [[Llista de prejuïns cognitius]]
  
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
Llínea 49: Llínea 51:
 
* [[Arthur Schopenhauer]], ''El arte de tener razón''. Madrit, Alianza, 2004.
 
* [[Arthur Schopenhauer]], ''El arte de tener razón''. Madrit, Alianza, 2004.
 
* Chaim Perelman y L. Olbrechts-Tyteca, ''Tratado de la argumentación'', Madrit, Gredos, 1989.
 
* Chaim Perelman y L. Olbrechts-Tyteca, ''Tratado de la argumentación'', Madrit, Gredos, 1989.
 
 
== Vore ademés ==
 
 
* [[Falàcia llògica]]
 
* [[Locucions llatines]]
 
* [[Argumentum ad verecundiam]]
 
* [[Llista de prejuís cognitius]]
 
 
  
 
[[Categoria:Falàcies llògiques]]
 
[[Categoria:Falàcies llògiques]]
 
[[Categoria:Locucions llatines]]
 
[[Categoria:Locucions llatines]]

Última revisió del 09:27 31 maig 2024

Un argument ad hominem o argumentum ad hominem, en llatí, lliteralment, "argument a l'home", és una falàcia llògica consistent en replicar ad una afirmació o raonament referint-se a la persona que l'ha formulat en lloc d'al propi argument o afirmació.

Ad hominem falaç[editar | editar còdic]

Un raonament ad hominem falaç, seguix la següent estructura:

  1. La persona A afirma B
  2. Hi ha alguna cosa criticable o impopular en A
  3. Per tant B és fals

La primera declaració o 'afirmació fàctica' és l'eix central del debat. L'última afirmació o 'conclusió', servix per a evitar rebatre l'afirmació B i pot ser explícita o implícita.

Els raonaments ad hominem són unes de les falàcies més ben estudiades i solen ser recollides en els llibres d'introducció a la llògica i al pensament crític. S'usen freqüentment en els debats polítics i juïns actuals. són una ferramenta retòrica molt poderosa.

Eixemples[editar | editar còdic]

"Toni afirma que 2 + 2 = 3, pero és un badoc que no sap res, aixina que 2 + 2 no pot ser igual a 3"

Efectivament, 2 + 2 no és igual a 3, pero això és totalment independent de si Toni és un badoc o no, i com este raonament ataca l'inteligència de Toni, és una falàcia ad hominem.

Validea[editar | editar còdic]

Un testimoni o raonament deductiu pot ser rebujable o rebatible per falta de credibilitat o coherència del mateix; pero buscar el descrèdit de la persona que defén un raonament per a qüestionar indirectament la validea d'este, és una falàcia ad hominem.

Les premisses que desacrediten ad una persona soles poden ser usades com a arguments si la persona criticada ha comés perjuri durant sa argumentació. Per eixemple:

  1. A és acusat de mentir quan ha dit Q
  2. Un testimoni baix perjuri és qüestionable
  3. Per tant, Q ha de descartar-se

Ad hominem invers[editar | editar còdic]

Artícul principal → Argumentum ad verecundiam.


Una variant de la falàcia ad hominem consistix en considerar correcte un argument, no pel contingut del mateix, sino per les virtuts de la persona o proponent que ho diu. Per eixemple:

"Els OVNIS existixen, i n'hi ha una conspiració del govern estatunidenc que ho oculta. Ho fica en un llibre [o ho diu la prensa], i si ho fica en un llibre [o en la prensa] deu ser cert"

El prestigi acadèmic que es presupon a totes les publicacions escrites, no implica que tot lo que estes afirmen siga necessàriament cert pel simple fet d'estar escrit en elles.

Vore també[editar | editar còdic]

Bibliografia[editar | editar còdic]

  • Ricardo García Damborenea, Uso de razón, Madrit, Biblioteca Nueva, 2000.
  • Arthur Schopenhauer, El arte de tener razón. Madrit, Alianza, 2004.
  • Chaim Perelman y L. Olbrechts-Tyteca, Tratado de la argumentación, Madrit, Gredos, 1989.